A kortárs zene közönsége még a klasszikus zene csökkenő hallgatóságához képest is csekélynek mondható. A zenekedvelő emberek jelentős része ódzkodik a kortárstól. Az érdeklődést azonban fel lehet (és fel kell) kelteni. Erre talán elsősorban maguk az előadók képesek. Az viszont biztos, hogy minél korábban válik egy leendő zenész számára otthonossá a új zene, annál kevésbé fogja azt a zenekultúrától elkülönülő területként kezelni. Ezt ismerte fel a Weiner Ensemble, amikor kitalálta, megpályázta és az Artisjusszal együttműködve létrehozta a COnteMPASS-programot, mely előadásaival a zenei középoktatásban teszi élményszerűvé és természetessé a kortárs zenét.
A Weiner Ensemble 2014 szeptemberében alakult a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem végzős és doktorandusz hallgatóiból, Gulyás Márta szakmai felügyelete alatt. Tagjai: Baksai Réka – hegedű, Bán Máté és Sziroczák-Bán Annamária – fuvola, Dani Imre – zongora, Balogh-Jámbor Janka – gordonka, Pálfi Csaba – klarinét.
Az együttes névadója a hazai kamarazene-oktatás nagy hatású személyisége, Weiner Leó (akinek Farsang Op. 5, Passacaglia Op. 44 műveiből az együttes átiratot készített és repertoárján tartja). A fiatal muzsikusok a weineri iskola örökifjú, nemzedékekre ható tanárának, Gulyás Mártának a növendékei, akivel a hivatalos tanulmányok ugyan véget értek, a baráti és szakmai kapcsolat azonban megmaradt.
A nem szokványos hangszeres összetétel oka, hogy Arnold Schönberg No. 1-es Kamaraszimfóniájának Anton Webern általi hangszerelésére állt össze az együttes, így kézenfekvő módon céljukká vált, hogy ebben a különleges hangzásvilágban szólaltasson meg klasszikus átiratokat és modern műveket. A tagok elkötelezetten vallják, hogy a kortárs zene szerves része, okozata a zenetörténetnek. Más pierrot ensemble jellegű formációk rendszerint kiegészülnek más-más hangszerekkel – többnyire vibrafonnal – , és szinte kizárólag modern műveket adnak elő. A Weiner Ensemble azonban rendszeresen játszik klasszikus, romantikus szerzőket is.
A sikert jelzi, hogy a formáció elnyerte 2016 nyarán a hollandiai Kerkrade-ban megrendezett Orlando Nemzetközi Kamaraverseny III. díját. A megmérettetés egyik különdíjaként meghívást kapott a 2016-os, majd a 2018-as Orlando Festivalra, ahol a hangversenyek mellett Ingrid Geerlings, Henk Guittart (Schönberg Ensemble), Alan R. Kay, James Austin Smith és a kanadai Lafayette Quartet mesterkurzusain is részt vettek, itthon pedig vendégfellépői voltak a Hallgatás Napja Kortárszenei Fesztiválnak. Az együttes életében kis szünetet hozott, hogy a tagok jelentős része családot alapított. Ebben a pár éves időszakban kisebb formációkban zenéltek együtt, majd 2022-ben újra aktiválódott a csapat, és ekkor született meg a COnteMPASS Workshop ötlete és pályázata.
A program kortárs kamarazenei előadói látásmódok és különböző zenei nyelvezetek bemutatásából; ún. kiterjesztett hangszertechnikák prezentálásából, illetve betanításából, valamint kortárs magyar kamarakompozíciók népszerűsítéséből áll, bemutató-előadások és hangszeres konzultációk formájában. A program elméleti előadásainál Balogh Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerző állt az együttes mellett, aki a programot a nyugati zene evolúciójáról szóló előadásával, valamint az egyes művek bevezetésével egészítette ki.
A bemutatott művek összeállításánál fontos szempont volt, hogy a hallgatóság minél több mai zeneszerző-generáció képviselőjének eltérő zeneszerzői nyelvezetével, stílusával megismerkedhessen. Így a program bemutatta Madarász Iván: RE-petíció; Tihanyi László: Távoli hegyek éneke Op. 75; Fekete Gyula: Csárdás; Virágh András Gábor: Pentagram; Bánkövi Gyula: Álom és valóság; Balogh Máté: Pentagrammon című kompozícióit.
Fontos kiemelni, hogy a kortárs zenében alkalmazott kiterjesztett technikák visszahatnak a „hagyományos” hangképzésre is, azaz a hallgatók klasszikus hangképzés tekintetében is direkt módon profitálhatnak a kortárs technikákból. Ez a korosztály szellemileg és érzelmileg is egyik legfogékonyabb időszakát éli gimnáziumi évei alatt. Későbbi zenei ízlésük, szakmai elhivatottságuk szempontjából ez kulcsfontosságú időszak – újzenei élményeik következtében előadó-művészeti gondolkodásmódjuk komplexebb módon kiteljesedhet. A program nem titkolt célja továbbá fiatal zeneszerzők „toborzása”, illetve a kortárs zenére nyitott zenészek és a potenciális zeneszerzők megismertetése a szerzői jog fogalmával, annak elméletével és gyakorlati tudnivalóival, az Artisjus működésével.
A COnteMPASS program máris számos tanulságot és pozitív visszajelzést hozott: a zenei oktatási intézmények vezetői, a konzervatóriumi tanárok és diákok egyaránt nyitottak voltak az előadásokra és workshopokra. A foglalkozások személyes élménye megteremtette azt a kötődést, amellyel a hallgatók tovább vihetik a jelenkori kompozíciók népszerűsítését.
Fontos vállalása volt a Weiner Ensemble kamaracsoportnak, hogy a program tematikájával és anyagával ne csak egyszeri előadás formájában találkozzanak a hallgatók, hanem az online térben is elérhető maradjon.
A teljes előadás anyaga külön fejezetekre bontott videoanyagként 2024 januárjától elérhető az együttes honlapjáról, nem titkoltan azzal a céllal, hogy azt a szakiskolák oktatási segédanyagként is tudják alkalmazni képzéseik során. Az együttes reményei szerint a COnteMPASS program a következő tanévekben, hasonló tematika mellett is folytatódik, immár egy 2.0-s verziószámmal.
Az együttes a 2024-es évben is újabb hangversenyekkel várja hallgatóit, melyek középpontjában Arnold Schönberg alkotóművészete áll. Ennek apropóját a szerző születésének 150. évfordulója és az azt ünneplő Schönberg 150 eseménysorozat szolgáltatja. A Weiner Ensemble e program során is folytatja hagyományait a saját megrendelésű átiratok tekintetében. Így, többek között, a jövő évben a bécsi komponista 2. Kamaraszimfóniájának kvintett változatát is bemutatják. Az átiratot Balogh Máté zeneszerző jegyzi.
(Támogatott tartalom)