A 170. jubileumi évadát ünneplő Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, hazánk első, hivatásos zenészekből álló szimfonikus együttese célul tűzte ki, hogy koncertlehetőséget biztosít olyan fiatal művészeknek, akik nemzetközi zenei versenyen kimagasló eredményt értek el. A Zeneakadémián április 15-én egyszerre három kimagasló tehetséggel találkozhat a közönség. Erről kérdeztük Tóth Lászlót, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának elnökét.
A koncerten Erdélyi Dániel Junior Prima díjas karmester, a 2. Kodály Zoltán Nemzetközi Zenei Verseny harmadik helyezettje vezényli majd a zenekart, a két szólista pedig, Eun Che Kim hegedűművész – a 14. Flesch Károly Nemzetközi Hegedűverseny győztese –, és Temesvári Bence Junior Prima díjas csellóművész lesz.
– Miért választották a „Generációkon át” címet a hangversenynek?
– A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát Erkel Ferenc alapította 1853-ban, sok-sok zenész generációval előttünk. Minden történelmi korszakban találkozhatunk olyan szólistával, a zene világában meghatározó művésszel, akinek a karrierje egy közös koncerttel indult. A leghíresebb példa talán Dohnányi Ernő, aki még gyerekként a mi hangversenyeinken szeretett bele a zenébe, és fiatal zongoristaként, majd karmesterként is minket vezényelt először. Egy ilyen történelmi hagyományokkal rendelkező együttesnek minden korban kiemelt feladat kell, hogy legyen a fiatal tehetségek felkutatása. Ezt a 170 éves hagyományt szeretnénk ezzel a sorozattal újra indítani, és minden évben lehetőséget adni az adott év legkiválóbb fiataljainak.
– Milyen műsorral várják a közönséget?
– Eun Che Kim Mozart B-dúr hegedűversenyét játssza, Temesvári Bence csellóművész Csajkovszkij művét, a Változatok egy rokokó témára című kompozíciót adja elő. A zenekar önálló „bemutatkozása” egy igazi csemege lesz, Weinertől a Magyar népi táncok szvit. Ez a mű azért is érdekes, mert méltó folytatása a Bartók és Kodály hasonló tematikájú zenekari műveinek, szinte minden hangszercsoportnak tartogat kihívásokat, mutatós, máshol megindító, és ízig vérig a miénk. Weiner nem járta a vidéket népdalok után kutatva – ahogy Kodály vagy Bartók – ő elsősorban Lajtha László gyűjtéseire támaszkodott. Meghallgatta a fonográfokon rögzített felvételeket, azokból készített jegyzeteket, melyeket a nyugati műzenével ötvözve a maga zsenialitásával készítette el a tánczenék sorozatát. A műsor tehát nagyon változatos, különböző zenei korszakokból hozunk igazi gyöngyszemeket.
– Milyen évadra készülnek, hol találkozhat legközelebb a közönség a Filharmóniai Társaság Zenekarával?
– Két irányt határoztunk meg, fontosnak tartjuk a hagyomány őrzését, a múlt kulturális értékeinek megmutatását a mostani közönségnek, és újszerű koncepciók mentén egyedi programok összeállítását. Ez a kettősség idén egymás után többször is látható lesz majd. Június 1-én Szulák Andreával lépünk színpadra a Várkert Bazár rendezvénytermében az újítás jegyében, június 15-én a Magyar Zene Házában viszont a Himnusz zenéjének 170. „születésnapját” ünnepeljük meg Erkel kortársaival, akiknek műveit ma már ritkán játsszuk. Így műsoron lesz Huber Károly, Ridley-Kohne Dávid, Doppler Ferenc egy-egy kompozíciója, de elhangzik majd Erkel Ferenc Szózata – igen, ő is írt egy verziót -, ahogy felcsendül Egressy Béni Himnusz pályaműve is.
További információ és jegyek ide kattintva érhetők el.