A Haydneum – Magyar Régizenei Központ által harmadik alkalommal megrendezett Haydneum Koncertek Eszterházán programsorozat koncertjei nagy sikerrel zárultak. A nyitó hétvégén az Orfeo Zenekar közreműködésével és Vashegyi György vezényletével nyolc Joseph Haydn-szimfónia, valamint három Mozart-zongoraverseny szólalt meg – utóbbiak Somlai Petra és Berecz Mihály kiváló zongorajátékával.
Az első hétvégét követően meghatározó új tapasztalatban lehetett részünk. Tizenkét hangszeres zenésszel, nyolc énekessel és Vashegyi György irányításával lehetőségünk nyílt arra, hogy a Haydneum kutatásainak eredményeit a gyakorlatba is átültethessük. Az előre kiválasztott különösen izgalmas, digitalizált és modern kiadásban közreadott műveket csodálatos helyszínen, a sopronbánfalvi karmelita kolostor templomában játszottuk össze. A „nagy blattolásra” több mint 200 éve nem volt példa! E nagyon hasznos tréning célja az volt, hogy minél több új művet ismerhessünk meg, illetve hogy a zenészek ezt a zenei nyelvezetet is igazán a magukénak érezhessék. A művek legnagyobb része az Országos Széchényi Könyvtár Esterházy-gyűjteményéből származik.
A tisztán hangszeres repertoárból Johann Georg Albrechtsberger vonósszonátáinak hat sorozata szólalt meg, sorozatonként hat művel. A XVIII. század közepéig a bécsi templomi szonáta központi műfajnak számított, lassú bevezetésből és fúgából állt, amelyet Albrechtsberger több évtizeddel később különösen magas szintre fejlesztett. A kontrapunktikus technika nagyon színesen és változatosan jelenik meg ezekben a darabokban. Találunk példát két-háromtémás fúgára, a témák tükörfordításainak használatára, cantus firmus technikára, a lassú bevezetőkben pedig szinte az egész kvintkört kihasználó, enharmonikus modulációkban bővelkedő harmóniafűzésekre is.
A vokális repertoárból – szintén Albrechtsbergertől – megszólaltattunk két teljes misét, egy offertóriumot, egy Mária-antifónát és egy Magnificatot. Az Esterházy-gyűjtemény repertoárjából eljátszottuk még Gregor Joseph Werner F-dúr Misereréjét, valamint Michael Haydn egy offertóriumát is. Törekszünk arra, hogy az OSZK anyagain kívül más, a Haydneum repertoárjába szintén beleillő gyűjteményeket is feltérképezzünk, így a győri egyházi levéltárból is választottunk három kiváló darabot (Peter von Winter: Requiem, Caspar Schollenberger: B-dúr vesperás, Frantisek Tuma: f-moll Miserere), a kismartoni dóm anyagából pedig Antonio Caldara g-moll Misereréjével ismerkedtünk meg közelebbről. A 200 év után most először felhangzó művek repertoárját gazdagítja Georg Reutter c-moll Requiemje is.
E három nap nagyban hozzájárult a Haydneum azon fő küldetésének megvalósításához, hogy több száz éve nem hallott remekművek ismét közönség elé kerülhessenek.
Várja szeretettel a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar, Vashegyi György vezetésével szeptember 14-én a Budapesti Szilágyi Dezső téri református templomban, ahol a fent említett zenetudományi kutatásból hallhat ízelítőt a közönség. A koncert a XVIII. Ars Sacra Fesztivál keretében, az Orfeo Zenei Alapítvány szervezésében valósul meg, és az előadáshoz a Haydneum biztosítja a modern kottakiadványokat. A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni az [email protected] e-mail-címen lehet.
Támogatók: Kulturális és Innovációs Minisztérium, Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő
Együttműködő partnerek: Ars Sacra Alapítvány, Budai Református Egyházközség, Budai Polgári Közösség, Haydneum – Magyar Régizenei Központ
(A Haydneum működését a Miniszterelnökség és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatja)