A kortárszene populáris ága kedvelőinek kötelező program az UMZE Kamaraegyüttes szeptember 28-i koncertje a BMC-ben. Vajda Gergely vezényletével két hazai és két külföldi darab hangzik majd el, melyek mindegyike a klasszikus zene és a jazz, illetve könnyűzene határmezsgyéjén mozog.
Az UMZE Kamaraegyüttes eddigi egyik leginnovatívabb projektjére készül a BMC, amelyre kimondottan várják a fiatalabb korosztályt is. Egy olyan kortárszenei koncert lesz ez, amelyen megjelenik a színpadon egy Elvisnek öltözött fagottos, szerepet kap Frankeinstein és Superman, de az amerikai cheerleaderek és a jazz világát is megjelenítik a zenészek.
Az estét egy egészen friss mű, Bella Máté 2024 nyarán komponált The Cheerleaders című alkotása nyitja, amely az UMZE felkérésére született. A három rezes, öt vonós hangszer, zongora és dobfelszerelés már a megszólalásával is megjeleníti a cheerleaderek zenei világát. A mű szerkezete különböző hosszúságú groove-ok és loopok összességéből épül fel. Ehhez a két könnyűzenéből kölcsönzött zenei megoldáshoz Bella saját korábbi zenei anyagait torzította el a felismerhetetlenségig, megidézve ezzel egyrészt két tinédzserkori kedvenc együttese a The Prodigy és a Fatboy Slim technikáját, másrészt a metamodern gondolkodást szerette volna vele prezentálni.
Michael Daugherty Dead Elvis (1993) című kamaraművét Charles (Chuck) Ullery fagottművész rendelte, akinek a szerző javaslata szerint Elvisz Presley-nek öltözve kellett megjelennie a közönség előtt – ezt a hagyományt Jankó Attila is folytatja majd a BMC színpadán. Az egytételes mű főtémája az ítélet napjáról szóló gregorián ének, a Dies irae, amellyel a szerző arra is szeretett volna utalni, hogy míg sokan úgy tudjuk, Elvis meghalt, akadnak, akik úgy gondolták, hogy boldogan él Kalamazoo-ban. „Talán nem is az a kérdés, hogy Elvis él-e vagy halott, hanem az, hogy miért marad fenn az Elvis-jelenség Graceland sírján túl is.” – tette fel a költői kérdést a komponista.
Holló Aurél blue note, red note című háromtételes concertójának ötletét Vajda Gergely vetette fel, aki egy crossover koncerthez szeretett volna egy ütős versenyművet. Az eredmény egy a jazz zenei világából és technikai megoldásaiból merítő klasszikus darab lett, amely kettősségre a cím is utal: a blue note, „piszkos hang” a jazz egyik alapvető jellemzője, ezzel a kétjelentésű szóval játszott el a komponista. A koncerten maga Holló Aurél játssza majd a szólót két ütős dallamhangszeren, vibrafonon és xilofonon. A kamaraegyüttes többi tagján kívül szerepet kapott még egy fender-zongorán játszó billentyűs és egy másik ütős is, aki valamelyest egy jazzdobos szerepét tölti be. Az első és harmadik tételben szerepel egy jazz-improvizációt idéző megkomponált hangszeres szóló, a középső, lassú tételt pedig Fodor Tamás, a Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterének emléke ihlette.
Az est legismertebb, egyben legrégebbi műve az 1976/77-ben komponált Frankenstein!! (Mr. Superman) az osztrák H. K. Grubertől. A mű az alcím szerint egy „Pándémonium bariton sanzonénekesre és zenekarra gyermekversek után”, ami rögtön sokat elárul annak stílusáról. A mű mindegyik tétele H. C. Artmann egyik versére íródott, az vokális szólamot ezúttal Balogh Máté fogja előadni. A zenekarban a klasszikus hangszerek mellett feltűnnek gyerekjátékok is, a mű zenei világa pedig a bécsi kabaré hangulatát idézi.