Bárdos Judit esztéta, a filmek tudósa különös könyvet állított össze: elemző, kutató műveinek legfontosabbjait, esszéket, kritikákat, tanulmányokat vont egyetlen kötetbe.
Szerző: Várkonyi Benedek
Távoli korszakok jöttek elő; a 18. század vége, a 19. eleje, amelynek operái mintha a semmiből léptek volna föl a színpadra. Ismeretlen szerzők, pedig valaha ismertük őket. És egy elegáns, művelt, vérbelien 20. századi alkotó, akinek remekeit jó lenne többször is hallanunk. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. A felvilágosodás szelleme tért vissza a 21. századba, így állt előttünk egy korszerű darab, évszázados gyökerekkel. A címe mintha valami mesét ígért volna: Pikkó Hertzeg és Jutka Perzsi, miközben paródiát és egyszerre tragédiát is rejtett. Afféle Rómeó és Júlia-történet, „szomorújáték”, de az eredeti, az ősdarab alighanem a bécsi Singspiel kigúnyolása lehetett.…
Erőteljes hangok, drámai magasságok vagy egy sötétebb szín. A balti világból, Dél-Amerikából, Németországból indultak azok a tenorok, akik ebben az évadban hozzánk is eljutottak. Közöttük ott volt egy basszbariton is, aki a mélységek felé is elvezet. Rafael Rojas – aki a Simándy100 gálán is fellépett, márciusban pedig az Otello címszerepében láthatta őt a közönség – messziről érkezett az európai operavilágba; a guadalajarai diákévek a mexikói kultúrát adták neki, a tengerentúli légkört, amelytől sokáig talán nem is akart elszakadni, aztán mégis Európába jött és a glasgow-i Royal Scottish Academy of Music and Drama egyik növendéke lett. Itt alighanem egy másik zenei birodalom nyílt…
A szerelemről és más démonokról varázsvilágba visz el. Hamvai Kornél librettója Gabriel García Márquez „mágikus realista” író könyvére épült, ezért az opera hangzásvilága is erre rímel. Eötvös Péter dalművenként váltja a stílusát, de a zenei nyelve mindig ugyanaz marad. – A szerelemről és más démonokról című alkotását 2007-ben írta, és 2008-ban mutatták be Glyndebourne-ben. Melyek a magyarországi premier közvetlen előzményei? A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. – A Magyar Állami Operaház az elmúlt időszakban több meglévő produkciót átvett. Ókovács Szilveszter feladatának tekinti, hogy sorban bemutassa a magyar szerzők opuszait. Silviu Purcărete Glyndebourne-i rendezését eddig Kölnben, Strasbourgban és Vilniusban…