Agyszülemények

Miskin herceg (Takátsy Péter) a Katona József Színházban - fotó: Dömölky Dániel

Fjodor Dosztojevszkij: Miskin herceg – Katona József Színház, Budapest

A Sufniban ezúttal nincs díszlet, csak a földön körbe letett, teleírt papírlapok. A kör közepén egy széken ül a monodrámát játszó Takátsy Péter. Csak ül és mesél. Pusztán hanghordozással jeleníti meg a jól ismert dosztojevszkiji figurákat – Rogozsint, Natalja Ivanovnát, Agafját, Ivolgint, de mindenekelőtt a magyarul A félkegyelmű címen elhíresült regény főhősét, Miskin herceget. Erős karakterek bontakoznak ki a megidézett jelenetekből, s ezek mind Miskin karakteréhez képest méretnek meg. Ehhez képest a narratíva másodlagos, mert az előadásból világos: mindannak, ami megtörtént, az alapvető oka a karakterek közötti különbség. Nemcsak Miskin herceg sorsa következik a jelleméből, hanem Takátsy érzékeny interpretációjában a többieké is.

Miskin herceg (Takátsy Péter) a Katona József Színházban – fotó: Dömölky Dániel

Abban az értelemben nem vállal sokat az előadás, hogy nem törekszik a teljes regény dramatizálására – egyetlen arkhimédészi pontot emel ki, a jellem, a karakter kérdését, s ezzel egy egész világot mutat be. Az előadásnak rendhagyó módon nincs rendezője, ám ez korántsem jelenti azt, hogy ne lenne megrendezve. Jó ritmusú, a regény gazdag referenciarendszerét magabiztos finomsággal – a legkevésbé sem hivalkodó módon – működtető színrevitel ez, olyan színészi alakítással, amely szelíd visszafogottságával hat.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja