Európában is egyedülálló technikai beruházás indult a Színház- és Filmművészeti Egyetem Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetében, amellyel az intézmény életében az egyik legjelentősebb infrastrukturális fejlesztés jön létre.
Sepsi Enikő, az SZFE rektora elmondta, hogy a Novák Emil vezette projektben megvalósuló virtuális stúdiótechnika olyan 3D-s hátteret biztosít, amely nem igényel külső helyszínt. Hozzátette, hogy a technika használatához először belső képzések, majd november 28-tól mesterkurzusok indulnak olyan külföldi szakemberek részvételével, akik használták már ezt a technológiát. A stúdió teljes fizikai kiépítése várhatóan jövő március közepére fejeződik be.
Vecsernyés János rektorhelyettes, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet vezetője emlékeztetett arra, hogy vetített háttérrel már sok évtizede dolgozik a filmszakma, annál azonban problémát jelent, hogy a perspektíva nem változik. Ezzel szemben az új virtuális stúdióban a perspektíván lehet változtatni, ezáltal egy valósághű illúziót lehet elérni – hangsúlyozta.
Az új technológia lényege, hogy a forgatás során a háttérben megjelenő táj vagy tér szerves kapcsolatot alkot a stúdió valós díszletelemeivel: a modern stúdió saját szabályozható fénnyel rendelkezik majd, a LED-falra 3D-ben megépített valósághű modelleket lehet rakni, a rendszer érzékeli a kamera mozgását, adatát és ennek megfelelően képes a háttér valós idejű mozgatására. A rektorhelyettes hozzátette, hogy az új rendszer számos forgatási és gyártási előnnyel jár: az alkotók nincsenek kitéve az időjárás viszontagságainak, nem kell utcákat lezárni a forgatás miatt, és az átállás ideje is jelentősen lerövidül.
Vecsernyés János elmondta, hogy az intézmény készen kap 3D-ben megépített modelleket, amelyek fejlesztése nagy munkát és speciális felkészültséget igényel. A modellek között nem létező jövőbéli városkép, erdei és hegyvidéki környezet, épületkülső és -belső, európai nagyvárosi utcakép, nagyvárosi lakásbelső, képzeletbeli űrhajóbelső és képzeletbeli idegen bolygófelszín is lesz.
A rektorhelyettes kiemelte, hogy a digitális technológia újításai nagy lépést jelentenek a filmezés történetében, a könnyebbség miatt felszabaduló kapacitást az alkotók újításokra tudják felhasználni. Ez a technológia változtatni fog a jövőben a filmnyelven – hangsúlyozta.