Új sorozattal válaszol a covid19 kihívásaira a Pilz János vezette Budapesti Vonósok. Ha nem hívhatja közönségét az Óbudai Társaskörbe, akkor a kamerákat hívja, hogy segítségükkel kilépjen a terem falai közül, és korlátlanul bárkihez eljusson. Az együttes új, Kamera-muzsika sorozatát a Papageno Facebook-oldalán lehet majd követni. Az első koncertre február 4-én 19 órakor kerül sor.
A Kamera-muzsika különösen is sajátja lesz az együttesnek, hiszen kifejezetten kamarazenekarra írt művek szólalnak meg. Ezt a műfajt a sokszínűség és az egység talán legintenzívebb találkozása teszi csodálatossá. A 15-20 muzsikus változatos szerepeket jelenít meg különböző hangszereken, de mégis egy emberként, általában karmester nélkül játszanak. Első alkalommal február 4-én 19 órakor, csütörtökön ritkán hallható, izgalmas remekműveket, valódi titkos komolyzenei kincseket ismerhetünk meg.
Műsor:
Telemann: B-dúr zenekari szvit „A nemzetek” (Les Nations) TWV 55:B5
Telemann: Versenymű két brácsára TWV 52:G3
Orbán György: Udvari táncok
Közreműködik: Kárpáti Szilvia, Szabó Réka – brácsa
Koncertmester: Pilz János
Georg Philipp Telemann a német barokk legsokoldalúbb zeneszerzője. 86 évének legnagyobb részében Hamburgban működött, keze alatt virágzott a város zenei élete. Vezető mester, komponista és karnagy, aki billentyűs, vonós és fúvós hangszereken is kitűnően játszott. Több mint 3000 művet komponált minden létező műfajban, utazásai alkalmával pedig elsajátította a jellegzetes francia és olasz stílust. Mindenhol udvarias, szellemes társasági embernek ismerték, aki kollégáival jó kapcsolatot ápol. Barátjának mondhatta legnagyobb kortársát, Johann Sebastian Bachot is.
A „Nemzetek” szvit (Ouverture ’Les Nations’) francia szvit. Ez a típus a francia színpadi zenéből kiemelt táncok, balettek sorozatából jött létre, így gyakran hordoz zenén kívüli jelentést. A különböző népek felvonulása 18. századi francia színházakban divatos téma volt. Telemann 8 tánctétele karakteres zenei portrésorozat. Az Ouverture (nyitány) és a Menuet I-II a francia udvari zenét reprezentálja, majd következnek a törökök, a svájciak, a „moszkoviták” és a portugálok. A menetet tréfásan lovak zárják: a sánták (Les Boiteux) és a vágtázók (Les Coureurs), hiszen nélkülük nincs felvonulás a 18. századi Európában.
A G-dúr versenymű két brácsára egy teljes négytételes barokk versenymű mintegy 7 percbe sűrítve. A zeneszerző maga is játszott brácsán, és szívesen emelte ki szólóhangszerként, ami már akkor is különlegesnek számított. Elegáns, jókedvű zenét hallhatunk Kárpáti Szilvia és Szabó Réka előadásában. Mindketten a Budapesti Vonósok brácsaművészei.
Orbán György marosvásárhelyi születésű zeneszerző 1979 óta él és alkot Budapesten. Egyik legfontosabb műfaja az egyházi kórusirodalom, de ír színpadi műveket, hangszeres darabokat és filmzenét is. Az Udvari Táncok nemcsak címében historizáló: a szerző híres 18. századi kódexeink gyűjteményeiből válogatott jól ismert dallamokat. A régi táncok a velünk élő múltat jelenítik meg az öttételes modern zeneműben.
A Kamera-muzsika második hangversenyét március 4-én hallhatjuk.