• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Zene Címlap

Kihívások és közös ügyek – Beszélgetés Dolhai Attilával

Szerző: Papp Tímea2023. május 3.
Facebook Twitter E-mail
Dolhai Attila - forrás: Dolhai Attila Facebook-oldala

2 M – 2 D, azaz Mária főhadnagy és Monte Cristo grófja, illetve Draskóczy Ádám és Edmond Dantès. Dolhai Attilával, a Budapesti Operettszínház művészével a nagy sikerrel bemutatott operett és a májusban közönség elé kerülő musical kapcsán beszélgettünk.

– A Monte Cristo plakátjához kétszer ültetek a kamera elé: először egy civil képre, majd megkaptátok a parókát és a szakállt, és Edmond Dantèsként fotóztak le benneteket. Úgy képzelem, a maszk kapaszkodót jelent, a civil arc pőrébb, sebezhetőbb. Számodra melyik volt az egyszerűbb helyzet? 

– Én pont fordítva éreztem. A saját arcommal egyszerűbb volt odaülni, mert akkor nagyjából el tudtam képzelni, mit lát a kamera. A maszk viszont egy egészen más, egészen új szituációt jelentett, hiszen számomra szokatlan volt a helyzet. Még nem így próbálunk, és nem tudom, ezen az „őserdőn” keresztül mi látszódik, átjutnak-e a gondolatok, az érzések, amiket közvetíteni akarunk. De remélem, sikerült megragadnunk a mondanivalót.

– Egy hónapja próbáljátok a Monte Cristo grófját. Mesélj, kérlek, a próbafolyamatról: hol tartasz a karakter megfogalmazásában? 

– Szerintem ott tartok, ahol általában ilyenkor szoktam, azaz jórészt már összeállt az előadás, és látom benne a helyem. Bár vannak még számomra bizonytalan részek, de már kezdem átengedni magamon a művet a rendezői instrukciók alapján, és kezdem átszűrni, magamra húzni a figurát. Néhány nap, és a próbateremből átmegyünk a színpadra, ahol a díszlet, a kellékek, majd a jelmez újabb kapaszkodókat fog adni. Persze, ahogy az lenni szokott, az első pillanatban inkább akadálypályának éljük meg a váltást, de amint kiismerjük magunkat, minőségi ugrás történik az alakításban. Sok zárt jelenet van az előadásban, kettősök, amelyekben igazán mélyre tudunk menni. Ez intenzív munkát jelent, de mivel kevés embert érintenek, gyorsabban tudunk haladni. Fent a színpadon majd következnek a sokszereplős, nagyon látványos jelenetek. Valamivel több, mint húsz napunk van, de már most izgatottan várom, mi történik, ha megsokasodik az emberszám. 

Fotó: Veres Ildikó
Fotó: Veres Ildikó

Többször volt a próbák során olyan érzésem, hogy jaj, de jó ezt hallgatni, nézni. És ezt a prózai jelenetekre is értem, mert azok alapozzák meg a zenét. A kollégák a szituációkból fogalmazva énekelnek, és gyönyörű az eredmény. Nem akarom elkiabálni, de nagyon jó irányba tartunk, és bízom benne, hogy a közönség is fogja szeretni az előadást.

– Mekkora feladat Edmond Dantès?

– Nagy kihívás, mert egy olyan helyről kell fogalmaznom, ahol még nem jártam előző szerepeimben. Nehéz a korábbi feladataimmal párhuzamot találnom, mert Edmond Dantès egy érett férfiember, tele csalódottsággal. Igazságtalanul kerül egy olyan börtönbe, ahonnan lehetetlen kijönni, ő mégis kiszabadul. Többször néz szembe a halállal, és már csak egyetlen célja van, az, hogy lássa azokat az embereket, akik elárulták, becsapták, hogy megleckéztesse őket. Ez az elszántság magabiztosságot ad neki a veszélyhelyzetekben. Komplex karakter, többről nála van szó, mint egy egyszerű bosszúról, hiszen fűti a be nem teljesült szerelem csalódottsága, elfojtása, és szurkolhat neki a néző azért, hogy az az elszántság, amivel véghez viszi a tervét, feloldódjon a szerelemben. És ki tudja, sikerül-e vagy sem…  

– Mennyire szélsőséges figura?

– Meglehetősen, de nem úgy, mint Jekyll. Dantès állandó rejtőzködésben él, folyamatosan lesben áll, és iszonyú kiszámíthatatlan. Mint egy forrongó vulkán, ami bármelyik pillanatban kitörhet, ugyanakkor van benne valami elegancia, esendőség és vágy a részvét iránt. Nem gonosz, inkább azt hiszi, ő Isten megtestesült eszköze a büntetéshez. És ami még fontos ebben a történetben, az Mercédèsen keresztül annak a megfogalmazása, hogy a női erők vajon képesek-e arra, hogy megváltoztassák a férfiakat. 

– Ha már a női erőket említed, ne hagyjuk ki a Mária főhadnagyot és benne egy másik D betűs érett férfit, Draskóczy Ádámot. Milyen játszani ezt az operettet?

– Nagyon jó, de nekem az az előadás nemcsak arról szól, hogy játsszuk, hanem arról a komoly próbaidőszakról is, ami megelőzte. Olyan háttér-információkat, olyan, a korszakot illető tudást kaptunk Zsolttól (Homonnay Zsolt, az előadás rendezője – a szerk.), amelyekbe gondolati szinten tudunk kapaszkodni. Jól vezette a színészeket, határozott, pontos elképzelésekkel érkezett a próbákra. Vannak próbaidőszakok, amikor a kiírás szerint bent kellene lenni mindegyik szereposztásnak, de az emberek el-szivárognak a büfébe, a teraszra, a Mária főhadnagy alatt viszont minden egyes alkalommal bent ült mindenki és figyelt. Ez Zsolt érdeme, aki mindenki számára érdekesen és hasznosan vezette a próbákat, úgy, hogy közös üggyé vált a bemutató.

Ide kapcsolódik:
Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

– Évtizedek óta ismeritek egymást – képes volt meglepni ennyi idő után?

– Nemcsak kollégák, hanem barátok is vagyunk. Nap mint nap együtt ülünk az öltözőben, rengeteget beszélgetünk színházról, magánéletről. Láttam, hogyan készült a rendezővizsgáira, és milyen lelkesedéssel vetette be magát egy-egy alkotófolyamatba. Emiatt tudtam, mit várhatok. Nagyon boldog voltam, hogy ezt a színpadra át tudta vinni, és másokra is át tudta ragasztani. Már az operettgálákban megmutatta, hogy sokkal többet gondol annál, hogy egymás után tesz néhány ismert dalt. Tartalmat adott és ok-okozati összefüggéseket világított meg a gálákon, és olyan vezérfonalra fűzte fel még a kronologikus szerzői életrajzokat, hogy a gálák teljes értékű színházi előadásokká váltak. 

A Mária főhadnagy az esszenciáját adja az ő színházhoz való kötődését és elhivatottságát. A figyelme kiterjedt az apró részletekre, a történelmi hűségre. A teljes társulat szerette próbálni és szereti játszani ezt az operettet, a nézői visszajelzések pedig visszaigazolnak bennünket. A közönség mint zsűri döntött, és jó kimondani, hogy folyamatos telt házzal megy az előadás, és jó előre meg kell venni a jegyet az előadásra, ha látni szeretnék.

interjú budapesti operettszínház dolhai attila monte cristo grófja
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés150 éve született Hevesi Sándor, a Nemzeti Színház legendás igazgatója
Következő bejegyzés A Kelemen Barnabás Trió is fellép a Klassz a Belvárosban komolyzenei fesztiválon

Ajánlott Bejegyzések

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

2023. június 1.2 perc olvasás
Magyar Zene Háza - forrás: Palkó György
Magyar Zene Háza

A felsőoktatási intézményekkel indít együttműködést a Magyar Zene Háza

2023. június 1.5 perc olvasás
Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel
Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

2023. június 1.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.