A reneszánsz mellvértet és sisakot, melyet 1983-ban loptak el a Louvre-ből, egy fegyverszakértő ismerte fel Bordeaux-ban egy helyi család gyűjteményében.
A párizsi Louvre majd negyven év után kapta vissza a díszes sisakot és mellvértet. A páncélt 1560 és 1580 között kovácsolták Milánóban, a múzeumnak pedig a Rothschild család adományozta 1922-ben.
A két darabra egy antik fegyverekkel foglalkozó szakértő figyelt fel, amikor felkérték egy hagyaték felmérésére januárban. Miután felfedezte a műtárgyakat a bordeaux-i család gyűjteményében, értesítette a rendőrséget.
A rendőrség az eltűnt műtárgyak adatbázisa alapján azonosította a sisakot és a páncélt, amik a nyilvántartás szerint 1983. május 31-én tűntek el a múzeumból, azt azonban, hogy milyen körülmények között, máig nem sikerült kideríteni.
A bordeaux-i hatóságok most annak próbálnak utánajárni, hogyan kerültek a műkincsek a családhoz.
„Biztos voltam benne, hogy hamarosan újra felbukkannak, mert annyira egyedi tárgyak. Azt azonban álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen jól alakulnak a dolgok, hogy még mindkét darab Franciaországban van és ráadásul együtt” – nyilatkozta az eset kapcsán Philippe Malgouyres, a Louvre kulturális örökségnek számító tárgyakkal foglalkozó részlegének vezetője.
„A sisak és a mellvért olyan, nagy szaktudással készített fegyverek, melyek a tulajdonosuk rangját voltak hivatva növelni, ahogyan ma mondjuk egy luxusautó.
A 16. században a fegyverek luxuscikké váltak. A páncél sokkal inkább esztétikai, mint védelmi célokat szolgált.”
Az ellopott műtárgyak nemzetközi adatbázisában jelenleg százezer műkincsek tartanak nyilván, csak tavaly kilencszázzal gyarapodott ez a szám. A Louvre-ből utoljára 1998-ban loptak el műtárgyat. Akkor a 19. századi francia festő, Jean-Baptiste-Camille Corot képét lovasították meg a tolvajok. A műalkotást azóta is keresik.
1976-ban például három betörő jutott be a Louvre-ba az épületnél álló állványra felmászva, majd egy ablakot betörve, és elvitték azt a gyémántokkal kirakott kardot, melyet 1824-ben X. Károly koronázásakor használtak. Ez a műkincs sem került elő azóta.
Az egyik leghíresebb, a Louvre-höz kapcsolódó műkincsrablás azonban a Mona Lisa ellopása volt.
A festményt 1911-ben emelték le a falról. Az eset több szempontból is különleges volt: a kép eltűnését egy látogató fedezte fel, ő kérdezett rá a mit sem sejtő őröknél, hogy mikor kerül vissza a helyére a Leonardo-mű. A bűncselekmény elkövetésével többek közt Picassót és Appolinaire-t is gyanúsították – ezekből a modernekből bármit kinézett a rendőrség.
Egyesek szerint a Mona Lisa ennek a felhajtásnak köszönheti mostani hírnevét. Az eset másik, máig tartó hozadéka a riasztóik bevezetése volt múzeumokba. Előtte semmilyen hasonló biztonsági rendszer nem védte a tárgyakat, nem véletlen, hogy Vincenzo Peruggia, a Louvre egyik alkalmazottja egyszerűen leemelte a falról a képet, kiszedte belőle a vásznat és hazasétált vele. Leonardo da Vinci mesterműve egy szekrényben várta a sorsát, amíg két évvel később Peruggia megpróbálta eladni egy firenzei műkereskedőnek.
(via BBC, The Guardian)