Ezt az erős kijelentést tette Charles Dutoit egy brit napilapnak adott interjúban, amelyben pályakezdéséről és Martha Argerichcsel való házasságáról is beszélt.
A Királyi Filharmóniai Társaság legfrissebb aranyérmese a BBC Proms koncertjére készülődve beszélt arról, hogy időnként nehéz ember, van, hogy türelmetlen, és azt el tudja képzelni, hogy ettől sokan szenvednek, de soha nem viselkedik zsarnokként. Legalábbis ma már nem.
Charles Dutoit kapja a Királyi Filharmóniai Társaság aranyérmét
A svájci karmester beszélt a karrier indulásáról, arról, hogy szegény családból származik, már gyerekként hozzá kellett járulnia a családi büdzséhez. Dutoit nem nyert versenyeket, nem robbant be hirtelen az élvonalba. Hegedült és brácsázott a Lausanne-i Kamarazenekarban, eközben figyelte a nagy karmestereket, akik dirigálták őt. Ezt a lassú tanulási folyamatot sokkal hasznosabbnak érzi, mint a mai fiatalok hozzáállását, akik a YouTube-ról tanulják meg a darabokat, akik azt hiszik, minden a kisujjukban van, akik kiválóan informáltak, de valódi kultúrájuk és mély tudásuk nincs.
Dutoit először Bernben vezényelt, majd az egyik karmester, akivel Lausanne-ban sokat dolgozott, Karajan ajánlotta be Bécsbe, a Staatsoperhez, de ő nem érezte magát késznek sem a Figaro házasságára, sem a Carmenre. Ellentétben A hattyúk tavával. A nagy vágy egy Stravinsky-mű, A tavaszi áldozat elvezénylése volt, még a 30. születésnapja előtt. Történetesen Karajan is szerette volna ezt az akkoriban nehéznek tartott modern darabot dirigálni, és Dutoit-tól kért tanácsot.
Az interjúban a pályakezdés mellett szó esik hat évig házasságáról Martha Argerichcsel. Dutoit úgy fogalmaz, a zongoraművésznő csodálatos ember, fantasztikus művész, nagyon szereti őt, de nagyon nehéz vele élni. Argerich teljesen más bioritmussal működik: délután ébred, éjszaka kávézik, sokáig van ébren, és a barátaival beszélget akkor. Ha nem voltak próbák, ez a karmesternek sem okozott gondot, de ha 10-kor a próbateremben kellett lennie, már nehezebben egyeztette össze a két életmódot. Így aztán elváltak. 11-órakor kimondták a válást, elmentek ebédelni, majd moziba. Keserűség nem maradt bennük, ma is tartják a kapcsolatot.
Charles Dutoit munkája által kerültek a a világ zenei térképére a Montreali Szimfonikusok, amellyel a francia és az orosz repertoár kapcsán különösen nagy figyelmet vívtak ki. A kapcsolat 2002-ben, a zenészszakszervezet „közreműködésével” ért véget.
A Királyi Filharmonikusok karmestereként nem annyira megterhelő a munka, hogy ne tudna másra is koncentrálni, például olvasásra, vagy arra, hogy elmélyüljön az általa bejárt országok történelmében. Charles Dutoit szerint ugyanis egy zenész számára alapvető, hogy a zene mögé is nézzen. Ez a kíváncsiság pedig annyira hajtja, hogy szerinte ebbe fog belehalni.
(Via The Telegraph)