Vannak dolgok, amelyek állandók, amelyek már-már az életünk részévé váltak. Ilyen a 2006-ban útjára indított Budapesti Wagner-napok, amely joggal nevezhető egy-egy Müpa-évad megkoronázásának. A járványhelyzethez igazodva idén a 2019-ben rögzített felvételről láthatjuk-hallhatjuk a zenét, színpadi történést, költészetet és megannyi más műfajt ötvöző, mitológiai gyökerű csodaalkotást, A nibelung gyűrűjét, amely mellett élő koncertközvetítés is színesíti a programot a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek közreműködésével.
A Fischer Ádám művészeti vezetésével megvalósuló Wagner-napok ma már olyan szorosan hozzátartozik a Müpa évadjaihoz, mint a Gellért-hegy Budapesthez. Az intézmény egyik legnagyobb eddigi vállalkozása ez, a Wagner-rajongók által várva várt esemény, csakúgy, mint a 145 éve éppen A nibelung gyűrűjével útjára indított Bayreuthi Fesztivál a legendás Zöld dombon.
Emlékszünk, a tetralógia két lépcsőben, két év alatt vált teljessé (2007: A Rajna kincse; A walkür; 2008: Siegfried; Az istenek alkonya) a Müpában Hartmut Schörghofer kifejezetten a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem terébe illeszkedő rendezésében, majd a nagy sikerre való tekintettel a Wagner-napok programjának állandó eleme maradt.
A 2018-as évben más Wagner-operáknak örülhettünk, 2019-ben pedig az osztrák rendező felújított rendezésében tért vissza a Ring — ezt a produkciót láthatjuk az idén virtuális fesztivál alakját öltő Wagner-napok keretében. Hartmut Schörghofer annak idején így nyilatkozott a koncepcióról, illetve a felfrissítés hátteréről:
„A 21. század első évtizedében szükségét éreztem annak, hogy A nibelung gyűrűjének egy sajátos, a bemutatási hellyel és a bemutatási szituációval szinkronizáló olvasatát hozzam létre, amely felhasználja az új vizuális eszközök adta lehetőségeket ahhoz, hogy értelmezze a szereplők egymás között pulzáló pszichológiai viszonyait, és hogy átláthatóvá tegye a Ringmítoszt átszövő érzelmi rétegeket. A technikai lehetőségek akkoriban jóval kevésbé voltak fejlettek, mint most. Sok vizuális elképzelést még analóg módon kellett megvalósítani. Azóta sokkal kiforrottabb video- és animáció-technikával rendelkezünk. Ebben az új változatban ezt is »bevetettük«.”
Ugyanebben az interjúban fogalmazta meg ars poeticáját is, miszerint a művészet nem választható el az élettől. „Mind rendezőként, mind díszlet- és jelmeztervezőként célom, hogy minden művet, amelyet rám bíznak, sok emberhez vigyek közel, számukra mentális és emocionális utat mutatva egy elragadó világ felé” — nyilatkozta, és ehhez a törekvéshez tökéletesen illeszkedik a járványhelyzet okozta kényszerűség, hiszen aligha juthat el több emberhez a Ring és üzenete, mint az online közvetítés által, amelyet magyar felirattal, regisztráció nélkül, ingyenesen tekinthet meg bárki, szerte a világon.
A Müpa-beli Ring különlegessége és egyedisége, hogy az egyes zenedrámák egymást követő estéken hangzanak el, valamint az is, hogy a négy operán átívelő cselekményben szinte minden esetben végig ugyanaz a művész alakít egy bizonyos szerepet. Előbbi kifejezetten Wagner elképzelését valósítja meg, utóbbi pedig már önmagában is bámulatra méltó egyéni művészi teljesítményekre ad lehetőséget, amellett, hogy a néző szemszögéből sokat számít az adott figura hiteles megformálásában.
A 2019-es produkció több estén is visszatérő szereplője többek között Johan Reuter, Stefan Vinke, Schöck Atala, Kálmán Péter, Gerhard Siegel, Walter Fink, valamint a brit Chaterine Foster, aki Brünnhildét alakítja két estén, és aki a 2013-as Wagner-bicentenáriumhoz kapcsolódó bayreuthi Ringben is ugyanebben a szerepben lépett színpadra a Zöld dombon.
Gál Erika mind a négy zenedrámában énekel: kétszer mint a Földanya-isten Erda, egyszer walkür, egyszer pedig sorsfonalat szövő norna alakjában láthatjuk. Természetesen az egyszeri alkalommal színre lépő művészek is a Wagner-világ legjobbjai, ilyen többek között — a teljesség igénye nélkül — Christian Franz, Stuart Skelton, Albert Pesendorfer, Camilla Nylund, Tomasz Konieczny, Allison Oakes, Lauri Vasar és Anna Larsson, a magyar művészek közül pedig a sellőket és walküröket is alakító Wierdl Eszter, Fodor Gabriella, Kálnay Zsófia, továbbá Németh Judit, Pasztircsák Polina és Zemlényi Eszter.
Mesterien összeállított szereposztás tehát, óriási művészi potenciállal, amelyre reagálva egy kritikus méltán fogalmazott így: „a produkciónak még mindig egyik legnagyobb értéke, hogy viszonylag szabad teret biztosít az énekesek egyéni interpretációinak”.
A 2019-es Ring közvetítését idén élő koncertközvetítés egészíti ki: a német opera- és dalrepertoár egyik legjelesebb tolmácsolója — mellesleg fenomenális Hans Sachs —, Michael Volle énekel Liszt dalaiból gyönyörű és művészi igényű válogatást Wagner francia nyelvű, a nagyközönség előtt szinte ismeretlen dalaival színesítve. A zongoránál világsztárok legendás dalkísérője, Helmut Deutsch foglal majd helyet.