A nagy érdeklődésre való tekintettel november 24-től ismét műsorra tűzi a Koldusopera című előadást a Budaörsi Latinovits Színház. A Bertolt Brecht teremtette világot Fehér Balázs Benő gondolta újra még 2019-ben Budaörsön, ám alighogy bemutatták az előadást, a koronavírus-járvány miatt hosszú időre be kellett zárni a színházat.
„Fehér Balázs Benő a számos rendezést megélt Koldusoperának mai, swages hangulatot ad. Ez vonzó lesz a divat pillanatnyi rezdüléseire fogékony Z-generációnak, de izgalmas kísérlet az idősebbeknek is. A színészek stilizált játékán láthatjuk, hogy itt csak játsszuk a gazembert, miközben velünk is játszanak, és a játék nem babra megy. Erről legkésőbb akkor bizonyosodunk meg, amikor Bicska Maxit kötéllel a nyakában látjuk. Mert mi egy autólopás egy autópálya építéshez képest? – kérdezi. A kacagás előtt és után sóhajtásnyi csönd” – írta akkor a bemutatót követően az előadásról Mosolygó Miklós a Revizorban.
Most, két és fél évvel később újra életre kel Bicska Maxi, Peacock, Peacockné és a lányuk, Polly, valamint Tigris Brown, Kocsma Jenny és a többiek. Bicska Maxit továbbra is Brasch Bence, a Vígszínház színésze játssza. Celia Peacock bőrébe azonban ezúttal az Örkény Színházból érkező Bíró Kriszta bújik, Polly szerepét pedig Páder Petra viszi tovább a felújított előadásban, amelynek színészgárdája Fröhlich Kristóffal és Bánki Mihállyal egészült ki, Szép András pedig zenei vezetőként csatlakozott a produkcióhoz. A Koldusoperát először november 24-én este láthatják a nézők az új szereposztással.
A Dreigroschenoper ősváltozata, John Gay 1728-as zenés balladákkal teletűzdelt műve valószínűleg minden idők első musicalje. A szerző a kor vezető politikusainak állított benne emlékművet, olyat, hogy nem köszönték meg. Nem is nagyon volt miért: Gay The Beggar’s Operájának karakterei a kor néhány valóságos eseményét, illetve szereplőjét idézik meg, azt állítva róluk, hogy nem csak kiváltói, de haszonélvezői is a kor legendás nyomorának és e legendás nyomor köré szervezett közintézményeknek.
Ugyanígy járt el pontosan kétszáz évvel később Bertolt Brecht is: 1928-ban, a Weimari Köztársaság fénykorában – mely fénykor, mint később kiderült, a bukás előszobája volt. Nekirontott mindenkinek, gazdagnak, szegények, a törvényenkívülieknek és a törvény őreinek egyaránt. De megkapták tőle a magukét a nők és a férfiak, ezek az egymás húsára ácsingózó izgága javíthatatlanok is. A világraszóló sikert Kurt Weill egy új zenés műfaj megteremtésével, Brecht egy új színpadi formával és az éles társadalomkritikával indokolta.
A Koldusopera megírásakor mindössze harmincéves, de szemtelenül nagyképű Bertolt Brecht valóban radikálisan újat állított előadásaival. A színészeinek azt mondta: Mutassátok meg, hogy megmutattok! A nézőinek pedig azt: Ne vágjátok már ezt a romantikus képet!
- Kurt Weill–Bertolt Brecht: Koldusopera
- Szereplők: Brasch Bence, Ilyés Róbert, Bíró Kriszta, Páder Petra, Chován Gábor, Bohoczki Sára, Spolarics Andrea, Böröndi Bence, Fehér András Balázs, Fröhlich Kristóf, Takács Zalán, Bánki Mihály, valamint a Keleti István Alapfokú Művészeti Iskola és Művészeti Szakgimnázium hallgatói (Csizmadia Lili, Edvi Dalma, Gömze Mercédesz, Nagy Barnabás, Négyesi Odett Elza, Vasáros Fruzsina, Sárkány Sándor) és a Budaörsi Fúvószenekar
- Rendező: Fehér Balázs Benő
- Zenei vezető: Szép András
- A Budaörsi Latinovits Színház és a Szentendrei Teátrum közös produkciója.