Riccardo Frizza szeptember 20-án, szerdán este egy zeneakadémiai koncerttel indítja második évadát a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara vezető karmesteri tisztségében. A közelgő koncertekről és a terveiről kérdeztük.
– Az első évad után milyen benyomásokkal érkezett ismét Budapestre?
– Ez a most induló, második évad rendkívül fontos, a zenekarral kezdjük igen jól megérteni egymást. Lassanként felismerem a zenészek és a szólamok egyedi karakterét, minőségét, így most már tudunk együtt fejlődni. Számomra nagyon fontos a jó minőségű közös munka, az, hogy tudjanak rám figyelni a zenészek, hogy pontosan értsék a gesztusaimat, hogy milyen zenei megfogalmazást kérek tőlük – én pedig leolvassam a reakcióikat. Úgy hiszem, az első évad során eljutottunk eddig a pontig.
– A 2023/2024-es évadban mely műveket tekinti a szezon fénypontjának?
– Minden egyes mű, amin dolgozunk, fontos. Ha áttekinti az évadunkat, láthatja, milyen elképesztően igényes az egész idei repertoár. Csajkovszkij 6. szimfóniája vagy Schumann Zongoraversenye mind-mind olyan darabok, melyek előadásával a Rádiózenekar megméretteti magát a világ nagy zenekarainak mezőnyében. Azonban az igazi nagy feladat idén Mahler 8. „Ezrek” szimfóniájának előadása lesz, melyben a teljes zenekar, a vegyes kórus és a gyermekkórus is szerepel.
A másik ilyen a 80 éves alapításra tervezett évfordulós koncert, melyen – egészen szokatlanul és egyedülálló módon – három karmester is vezényel: Vásáry Tamás, Kovács János és én. Egymást fogjuk váltani a színpadon és három kiváló darabot adunk elő a Zenekarral és a Kórussal: Liszt: Les Préludes, Mendelssohn: 42. zsoltár és R. Strauss Hősi élet lesz a koncert műsora.
– A nemzetközi sajtó kiemelt figyelemmel kíséri majd a Zene Nemzetközi Világnapján, október 1-jén megrendezendő koncertet, melyen a Rádiózenekar a tavalyi Van Cliburn versenygyőztes, koreai származású zongoraművésszel, Yunchan Limmel játszik. Önök mindketten ugyanannál a művészeti ügynökségnél vannak, esetleg már találkoztak is. Úgy tudjuk, Yunchan Limnek fiatal kora ellenére igen határozott elképzelései vannak a zenéről és az előadandó darabokról általában. Mit gondol majd a közös fellépésükről?
– Rendkívül örültem, hogy Yunchan Lim elfogadta ezt a felkérést. Miután tavaly megnyerte a világ legrangosabbjának kikiáltott zongoraversenyét, mindenütt szenzációs tehetségként tartják számon a koreai fiatalembert. A világ összes nagy zenekarától kapott már felkérést, de csak nagyon keveset fogadott el. Való igaz, hogy egy ügynökség alatt vagyunk, de még sosem találkoztam vele, most fogunk először együtt dolgozni. Levelet ugyan már váltottunk, de személyesen itt ismerkedünk majd meg, Budapesten.
Rendkívül hálás vagyok, hogy elfogadta a Rádiózenekar felkérését. Olyan világhírű együttesek felkérései szerepelnek a naptárjában, mint a New York-i vagy a chicagói filharmonikusok. Megtisztelő, hogy ebbe a névsorba mi is beletartozhatunk a Rádiózenekarral. Egészen biztos vagyok abban, hogy Yunchan kivételes, nagyhatású előadást fog tartani Budapesten.
– A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara alapításának 80. évfordulójára rendezett koncertre Ön Richard Strauss Hősi élet művét választotta. Volt valami különös indoka a darabválasztásnak?
– Nemcsak azért választottam a Hősi életet, mert egy kifejezetten reprezentatív és bonyolult zenekari mű, hanem mert – ahogy magyarul mondják – „a király meztelen” ebben a darabban. Minden zenekari művész egyedi technikája, kvalitása megmutatkozik. A Hősi élet rendkívüli kihívás. Olyan hangzásélményt szeretnénk nyújtani, amely túlmutat a technikai virtuozitáson, amelynek során bebizonyítjuk, hogy a Rádiózenekarral való együttműködésben kivételesen magas színvonalra érkeztünk.
Bizony, a Berlioz és Wagner darabokon keresztül vezetett az út idáig. A hallgatóságot szeretnénk megajándékozni ezzel a csodálatos hangzással, mely Strauss tudatos búcsúja addigi komponálási zsánerétől, a szimfonikus költemény műfajától. Az összegzés az, ami hihetetlenül értékessé teszi a darabot. S azt se felejtsük el, hogy Strauss még csak 35 éves, amikor a Hősi életet komponálja. Ezért választottam a művet.