Június 25-én a Sotheby’s londoni modern és kortárs művészeti árverésén kalapács alá fog kerülni Jean-Michel Basquiat egy 1982-es triptichonja; a festményt két és fél éven belül másodszor indítják aukción, legutóbb azonban a licitek előtt visszavonták. Most viszont az előjelek jók: a fiatalon elhunyt művész jelenleg az idei év eddigi legmagasabb összegű leütésével büszkélkedhet.
Jó két évvel ezelőtt, 2022 februárjában a Christie’s New York-i árverésének egyik leginkább beharangozott tétele Jean-Michel Basquiat (1960–1988) 1982-ben, pályája csúcs-évében festett triptichonja volt: a három tablóból álló, összesen 203×208 centiméteres Portrait of the Artist as a Young Derelict (A művész portréja fiatalon elhagyottként; esetleg más fordításban fiatalon lezüllöttként) becsértékét hivatalosan nem adták meg (a katalógusban ilyenkor az áll, hogy „kérésre közöljük”, vagyis csakis komoly érdeklődőknek), de a hírek arról szóltak, hogy a sokszor – először 1982 november-decemberében a Fun Galleryben, majd 2005 és 2019 között a Brooklyn Museumban, a Fondation Beyelerben, a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban, valamint a Fondation Louis Vuittonban is – kiállított, a megelőző huszonhét évben ugyanabban a magángyűjteményben őrzött festményért a ház akkor legalább 30 millió dollárt várt.
Csakhogy a tételt közvetlenül az árverés előtt visszavonták, vagyis az nem került licitre. Mivel ebben az esetben arra nem gyanakodhattunk, hogy a képről esetleg időközben kiderült volna, hogy hamis lenne – általában ez szokott lenni az egyik oka az ilyen hirtelen visszavonásoknak –, maradt a másik lehetőség, hogy ugyanis a ház előzetesen nem talált, és a liciten sem várt komoly vevőt a festményre, és azt nem akarta áron alul eladni, vagy pláne szégyenben maradni vele, ha nem érkezik rá ajánlat a kikiáltás után.
Most viszont a Sotheby’s nyugodt lehet, hiszen a hírek szerint a most „csak” 15–20 millió fontra (mai árfolyamon 19–25,5 millió dollár; 7–9,3 milliárd forint) becsült alkotásra ezúttal garanciája van a háznak, vagyis az mindenképpen új gazdára fog találni – kérdés csak az, hogy végül is kinek és mennyiért.
Az előjelek mindenesetre most igencsak jók. Az idei év eddig lezajlott árverésein a legmagasabb összeget eddig éppen egy Basquiat-festményért fizették ki: az Untitled (Elmar) (Cím nélkül – Elmar) „című”, ugyancsak 1982-es munkát májusban a Phillips New York-i aukcióján 40,2 millió dolláron ütötték le, vagyis a licitek nyertese a jutalékokkal együtt végül 46.478.000 dollárt (16,663 milliárd forint) fizetett ki érte. (Ezt a képet az 1980-as évek első felében Annina Nosei, Basquiat első galeristájának a New York-i üzletében 16.000 dollárért adták el.)
Az idei május amúgy is nagyon sikeres hónapja volt Basquiat-nak: minden aukciót figyelembe véve összesen kereken 125 millió dollár értékben keltek el a művei. A második legtöbbet, 32.035.000 dollárt (11,485 milliárd forint) a Christie’s New York-i árverésén adták a The Italian Version of Popeye Has no Pork in His Diet (A Popey olasz változatában nincs disznóhús a diétában) című ugyancsak 1982-es képéért, de emellett volt 19,3 milliós, 12,6 milliós és 7,8 milliós leütése is, természetesen valamennyi dollárban értve, és a néhány „apróbb” tételt nem is sorolva.