Az I. világháború befejezése és az első Osztrák Köztársaság megalapítása után 100 évvel a Herbstgold Fesztivál a háború és béke témája köré szervezi programját. Nyomon követhetjük a háború katasztrófáját és az 1918-ban bekövetkező változásokat, de szerepet kapnak korábbi háborúk és ezek hatása is a Kismartonban oly fontos szerepet játszó zenére.
A török megszállás alatt először félték, később megszokták, majd megszerették az emberek a janicsárzenekarok hangszereit: a cintényért, a triangulumot és a dobokat. A bécsi klasszika idejére ezek a hangszerek állandó szereplői lettek az
operaházakban és hangversenytermekben.
Szeptember 5-én a Haydn teremben veszi kezdetét a Herbstgold Fesztivál.
A megnyitó az Éjszakából a fényre címet viseli, melyen a Haydn Filharmóniát hallgathatjuk meg Nicolas Altstaedt vezényletével, aki csellón szólót is játszik.
Haydn A katona című szimfóniájában veti be a janicsárzenekarok hangszereit, hogy bemutathassa a háború borzalmait, majd a győzelem mámoros ünneplését. Beethoven 5. szimfóniájának fináléjában a pikolót, a harsonát és a kontrafagottot hívja segítségül, hogy megelevenítse a forradalmi mámort, az egyre hangosabban ujjongó diadalmenetet. A varázslatos este magával ragadó középső részében a szólista, Nicolas Altstaedt Edward Elgar melankolikusan hullámzó csellóversenyébe merül alá: a pusztító I. világháború árnyékában íródott darab – mint minden nagyszerű zene – az elmondhatatlant foglalja hangokba.
A szeptember 5-én, 19:30-kor kezdődő megnyitón a következő művek hangzanak el:
Joseph Haydn: 100. (G-dúr) szimfónia, Hob. I:100 (A katona)
Edward Elgar: e-moll csellóverseny, op.85
Ludwig van Beethoven: 5. (c-moll) szimfónia, op. 67