Joseph Haydn utolsó Eszterházán írott operáját, az Armidát láthatjuk koncertszerű feldolgozásban egy remek fiatal énekegyüttes előadásában, az Esterházy kastély Haydn termében. A rég elfeledett, elbűvölő darab a Haydn Filharmónia közreműködésével hangzik el szeptember 14-én.
Az Armida volt Haydn utolsó Eszterházán bemutatott operája. Igen meleg fogadtatásban részesült, Eszterházán és Kismartonban összesen ötvennégy alkalommal került színre.
Kelet és Nyugat, iszlám és kereszténység, szaracénok és keresztes lovagok egymás ellen: a háború alatt játszódik a végzetes szerelmi történet, amelyet Torquato Tasso mesél el 1575-ben elkészült, A megszabadított Jeruzsálem című híres eposzában. Armida, a varázslónő azt a feladatot kapja, hogy Rinaldot, a legvakmerőbb keresztes lovagot mágikus erejével sebezhetetlenné tegye. Ez sikerül is neki – de közben beleszeret ellenségébe.
Azt mondják, ez eddigi legjobb művem
– írja büszkén Haydn néhány nappal az 1784-es premier után, utolsó, Eszterházán írott operájáról, melynek librettóját ez alkalommal is Franz Xaver Girzick fordította németre. A feltartózhatatlan drámai sodrás érdekében Haydn taps nélkül fűzi egymásba a tételeket. Az áriák sokkal hosszabbak, patetikusabbak és díszítettebbek, mint a korábbi Haydn-operák esetében. A második felvonás második képe egy hosszabb, közel fél órás összefüggő zenei részlet recitativo nélkül, ami sok tekintetben egyedülálló jelenség a korszakban.
A zenekar ötletgazdag hangutánzó dallamokkal varázsol el, az énekesi bravúr a figurák karakterének érzékletes bemutatását szolgálja az előadásban. A férfi főhős, Rinaldo szerepében Julian Pregardien, a fiatal német tenor hallható, akit a Salzburgi Ünnepi Játékokon Strauss Salome-jában ünnepelt a nagyközönség. Az előadást Enrico Onofri vezényli.