A 2019-es szezonban Mozart A varázsfuvola című művét, az egyik legismertebb és legkedveltebb operát tűzik műsorra a Fertő-tó melletti Szentmargitbánya kőfejtőjének szabadtéri színpadán. A különleges helyszín egyedülálló, lélegzetelállító és mesés kulisszát szolgáltat Mozart szerelemről és józan észről szóló meséjéhez, s egyben főszerepet is kap Raimund Bauer színpadképében. A Cornelius Obonya és Carolin Pienkos rendezőpáros először rendez Európa egyik legnagyobb szabadtéri színpadán, a premier időpontja 2019. július 10.
A varázsfuvola – népopera fiataloknak és időseknek
A varázsfuvola, a fiatalon elhunyt salzburgi zseni egyik utolsó műve – ősbemutatója 1791-ben volt Bécsben. Az opera utánozhatatlanul ötvözi a könnyedséget a mélységgel, a játékosságot a méltósággal, a gyerekességet a bölcsességgel.
A zeneszerző igazi népoperának szánta művét, amelynek egyes zenei motívumai idővel valóban klasszikus slágerekké váltak. Gondoljunk csak Papageno belépőjére – Az erdőt járva sípolok –, Tamino Kép-áriájára, vagy akár Pamina melankólikus – Az mink volt, jaj, végleg eltűnt kezdetű – áriájára a II. felvonásban. A közönség tetszését akkor és most is leginkább az Éj Királynőjének bámulatos koloratúráriái váltják ki. Ezek az áriák számos operarajongót emlékeztetnek az opera iránti legelső lelkesedésére.
Korábbi cikkünkben egy különleges Mozart-kéziratot mutattunk:
Előkerült az elmúlt tíz év egyik legértékesebb Mozart-levele
Egy népszínműhöz illően minden egyes bemutatón Papageno áll a cselekmény középpontjában: az élvezetek embere, aki bármely pillanatban könnyedén dönt a bölcsesség helyett a bor mellett, s inkább élvezi a jelen minden egyes pillanatát, mint hogy az örökkévalóságra gondoljon. Papageno szerepét az ősbemutatón Mozart szövegírója, Emanuel Schikaneder játszotta. A hallgatósághoz közelálló, nem „énekes” színészi előadásmódjával azonnal belopta magát a közönség szívébe. Ezt a tradíciót követve Szentmargitbányán sem operaénekes, hanem színész játssza majd Papageno szerepét.
Max Simonischek Papageno szerepében
Papageno szerepére Max Simonischeket, a német nyelvterületen jól ismert és igen közkedvelt színészt sikerült megnyernie a szervezőknek. Simonischeket jelentős színházi alakításai mellett számos díjazott televíziós és mozifilmes produkcióból ismerhetjük. 2017-ben megkapta a Nestroy-díjat, a legtekintélyesebb osztrák színházi szakmai elismerést. A varázsfuvola kedvelt központi figuráját megtestesítve Simonischek lehetőséget kap, hogy zene iránti rajongását kiélje, s egy új, tényleg „hallatlan“ Papagenót alakítson a színpadon.
Cornelius Obonya és Carolin Pienkos egy jobb világ utópiájaként viszik színre A varázsfuvolát
A Cornelius Obonya-Carolin Pienkos rendezőpáros számára is elsősorban a színjátszás jelenti a hazai terepet. Első zenés színházi munkájukban, a milánói Scalában színpadra vitt Denevérben azonban rögtön bizonyították különleges érzéküket a zenéhez és a különböző pszichológiai jelentésárnyalatok bemutatásához. Cornelius Obonya színpadi és filmes karrierje mellett a rendezést művészi életpályája új, inspiráló kihívásaként éli meg. Pienkos és Obonya rendezésükben teljes mértékben Mozart szellemiségét követik:
keresik a nappal és az éjszaka, a nők és a férfiak, a hagyomány és a haladás közötti, mélyen húzódó konfliktusok okait.
Rendezésüket az emberi konfliktusok és harcok leküzdésébe vetett hit vezeti. Mozart egy jobb világba vetett reménységével, ég és föld, ember és kozmosz harmonikus egyesülésével azonosulnak.
A színpompás, fantáziadús kosztümöket, a szakma által sokszorosan elismert olasz Gianluca Falaschi terveit az opera keletkezési ideje inspirálja. Raimund Bauer színpadképében az eddigieknél is erősebben lesz jelen maga a kőfejtő, így egyesítve a természet által teremtett valóságot az emberivel.
Karsten Januschke vezényli a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarát
Januschke, akit a kőfejtő közönsége 2015-ben már megismerhetett a Szerelmi bájital zenei vezetőjeként és dirigenseként a produkciót ismetető bécsi sajtótájékoztatóan kiemelte, hogy a 17 előadás alatt kettős szereposztás lesz, melyben a már nemzetközileg sikeres művészek mellett mint például Pamina szerepében Ana Maria Labin, Tamino szerepében Attilio Glaser, az Éj Királynőjében Danae Kontora, a fiatal, feltörekvő tehetséges generáció is lehetőséget kap.