Ki mozoghatna otthonosabban Nagy Frigyes híres Sancoussi Palotájában, mint a Kammerakademie Potsdam? S ki reprezentálná jobban a néhai porosz királynak, Brandenburg szigorú tekintetű választófejedelmének udvari muzsikáját, mint Carl Philipp Emanuel Bach? S ki lehetne ideális előadója e fuvolára és vonószenekarra írt koncerteknek, ha nem a Planéta legkeresettebb fuvolistája, Emmanuel Pahud, valamint a brit hadastyán csembalista-karmester, Trevor Pinnock?
Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.
A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben. Ezúttal a klasszikus zene került terítékre.
A másodszülött Bach-fiú az 1730-as évek végén került a porosz udvarba, szinte egy időben II. Frigyes trónra lépésével. S bár a fejedelemnek többnyire a folytonos túlerővel vívott háborúk kötötték le a figyelmét, köreiben a zenét sem hanyagolták el. S míg az uralkodó korának talán legnagyobb reformere volt, udvari zeneszerzője lassan és megfontolva haladt az újítás meredek grádicsain. Meglehet, éppen a versenymű, mint műforma volt az a terület, ahol a leginkább maradandót alkotott pályájának 1738-tól ’68-ig tartó, azaz éppen három évtizedet átölelő berlini szakaszában.
A fuvolára írt concertók is jól jellemzik a kort és a helyszínt, amelyben születtek. Ahogyan a porosz királyi haderő, úgy a potsdami zenekar is a kontinens legjobbjaival konkurált az idő tájt, s akadt benne számos hangszeres virtuóz, akik számára a komponista bátran írhatott az instrumentum határait feszegető szólókat. Pahud kezén ezen legnehezebb futamok is könnyednek tűnnek, hiszen játéka végig elegáns, választékos és stílusos, a kifejezés gördülékeny, felszabadult.
A kíséret sem éppen meleg és visszahúzódó, mint inkább erőteljes: Pinnock tisztán és feszesen, éles, jól hallható kontúrokkal dolgozik. A „porosz rokokó” ezen gyöngyszemei ma aligha nyerhetnének hitelesebb tolmácsolást. Nem véletlen tehát, hogy az album a Gramofon szerkesztősége szerint április második legjobb klasszikus zenei felvétele.
Cím: C. Ph. E. Bach: Fuvolaversenyek, Emmanuel Pahud és a Kammerakademie Potsdam, Trevor Pinnock
Kiadó: Warner
Katalógusszám: Magneoton 2564627679