Papageno Radio

- hirdetés -

- hirdetés -

- hirdetés -

- hirdetés -

Blogok Adventi kalendárium Az élettelit akarta megragadni – Édouard Manet művészete

Az élettelit akarta megragadni – Édouard Manet művészete

Édouard Manet a Louvre-ral szemben született. Hogy emiatt lett-e festő, pedig szülei először a jogi pályára szánták, majd tengerésznek akarták, ki tudja. 

- hirdetés -

A Reggeli a szabadban-t 1863-ban visszautasította a Szalon, mert túl botrányosnak, sőt közönségesnek találták a folyóparton a felöltözött urak közt ülő mezítelen hölgyet, a háttérben meg a lábát mosó másikat. (III. Napóleon egyetlen napra engedélyezte, hogy kiállítsák a visszautasítottak között.) Az ugyanebben az évben készült Olympia sem úszta meg, a közönség erkölcstelenséget emlegetett, a szakma pedig technikai kifogásokat hozott fel az akt ellen.

Édouard Manet: Télikert

A fiatalok, az impresszionisták azonban lelkesedtek a színekért, a kompozícióért. Monet például kidejezetten csodálta Manet-t. Ám miközben tájképeket festett, nem mindig a természetben, hanem a benne megjelenő emberekben merült el, máskort meg pont a fordított utat járta be. Egyetlen célja volt: stílusirányzattól függetlenül, az élettelit akarta megragadni.

Édouard Manet: A behavazott Petit–Montrouge

Manet a realizmus és az impresszionizmus határán alkotott. Bár nem volt tudatos ebbéli törekvésében, de állandóan a megújulást kereste. Legfőbb elvét már kollégistaként megfogalmazta: „Az a fontos, hogy az ember saját korához tartozzék, és azt fesse, amit lát.” Amikor elfáradt, csendéleteket festett. Ha belegondolunk: ideális elfoglaltság ez a hosszú téli estékre.

Promóció

- hirdetés -

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

- hirdetés -
- hirdetés -
X
X