A Müpa Budapest koncertterme ad otthont a Bartók Tavasz keretében megvalósuló különleges Mozart-estnek. A május 18-án 19:30-tól követhető előadás egy újabb remek példája a fiatal Berecz Mihály és a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar gyümölcsöző együttműködésének.
Nem először csatlakozik a 30 éves jubileumát ünneplő Orfeo Zenekarhoz a tavaly Junior Prima díjjal elismert Berecz Mihály, akinek érdeklődése az utóbbi években a 18–19. századi billentyűs repertoár fortepianón való megszólaltatása felé fordult. A fiatal művész, aki Beethoven, Schumann és Haydn műveit is előadta már ezen a hangszeren, éppen Vashegyi György és a hazánkban gyakori vendég, Malcolm Bolson biztatására indult el a különleges úton.
Közös hangversenyükön ezúttal Mozart kap főszerepet. Berecz Mihálytól a rejtélyes Esz-dúr (Jeunehomme) zongoraversenyt halljuk, mely a kutatók jelenlegi álláspontja szerint Victoire Jenamy-nek íródott, aki nem más, mint annak a Jean George Noverre-nek a lánya, akinek születése évfordulóján a tánc világnapját ünnepeljük.
A mű megszólaltatása, amit maga Mozart is több alkalommal előadott, technikai és érzelemi komplexitása miatt igazi örömünnep. A felkészülés kapcsán a fiatal művész egy interjúban a következőket mondta: „a belső hallást fejleszteni kell, amit ugyanúgy kell gyakorolni, mint az ujjak gyors mozgatását. Pár éve dolgoztam ki, hogy minden nap fejben is gyakorlok, kottával a kézben, emellett a felvételeknek is nagyon nagy jelentőséget tulajdonítok, szerencsére rengeteg értékes historikus filmanyag van.”
A koncerten a versenyművet egy szintén salzburgi alkotás, az eredetileg csak három tételből álló, K. 319-es jegyzékszámú B-dúr szimfónia, és a nagyszabású c-moll mise fogják közre.
Az utóbbi, nagyságrendjében és jelentőségében a Rekviemhez hasonlítható darab Mozart utolsó nagy egyházi műve a halála előtt, rendelésre készült gyászmisét megelőzően. Az alkotásban, melyet Mozart saját elhatározásból, a Constanzéval kötött jegyességét ünneplendő komponált, ugyanúgy fellelhető Händel és Bach hatása, mint a korban oly kedvelt olaszos opera seria szerkesztési elvei is. A c-moll mise, mely befejezetlenségével is a Rekviemmel állítható párhuzamba, ezúttal a kiváló angol zenetudós, Richard Maunder rekonstrukciójában hangzik el.
A befejezést, mely Vashegyi György szerint „a legsikerültebb a modern kori kiegészítések közül” éppen az Orfeo Zenekar és a Purcell kórus ismertette meg először a hazai közönséggel. Az est szólistái ezúttal Sabine Devieilhe, Szutrély Katalin, Megyesi Zoltán és Najbauer Lóránt lesznek.