A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek egyik legjobban várt eseménye a világhírű zeneszerző, Eötvös Péter Sleepless (Álmatlanság) című operájának magyarországi premierje. A komponista „opera-balladaként” definiált alkotása – amely a berlini Staatsoper felkérésére készült el 2020-ban – április 12-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben első alkalommal hallható koncertszerű előadásban. A magyarországi bemutatón a szerző vezényli új művét, amelyet neves nemzetközi szólóénekesek, valamint a Nemzeti Filharmonikus Zenekar ad elő.
A hosszú ideje ismét Magyarországon élő zeneszerző, Eötvös Péter legújabb – sorrendben a tizenharmadik – operája librettójához a norvég sztáríró, Jon Fosse Trilógia című kötetéből merített. A Sleepless „főszereplője két tizenéves fiatal, akik gyereket várnak, de semmijük sincs, kilátástalan a jövőjük, és a környezetükben élő felnőttektől sem számíthatnak segítségre. Valahányszor azt látja a fiú, hogy nem tud másként javítani a lány és a születendő gyermek helyzetén, sorra eltünteti az embereket, akik kiközösítették őket. Három gyilkosságot követ el, így végül felakasztják. És itt jön az opera fő kérdése: szabad-e egy tizenéves fiúnak a családja megmentéséért megölni azokat, akik megtagadták tőlük a segítséget?” – teszi fel a kérdést Eötvös Péter.
A zeneszerző az operái librettistájaként közreműködő Mezei Marival gyakran akár húsz-harminc kortárs irodalmi mű közül választja ki azt az alkotást, amely legjobban illik a színpadi zeneművet megrendelő operaház évados tematikájába. Emellett rendkívül fontosnak tartja, hogy operáinak szövege kortárs irodalmi alapanyagból származzon, mert véleménye szerint műve így képes a legtöbbet elmondani arról a korról, amelyben létrejött. „Egy színházi szerzőnek mindent ismernie kell, minden hatást keresztül kell engednie magán azért, hogy a megfelelő pillanatban el tudja azt helyezni valamelyik művében. Minél szélesebb az olvasmányaim palettája, minél színesebb körülöttem a hangzó kép, annál gazdagabb lesz az az anyag, amit én adok a közönségnek” – fejti ki véleményét a zeneszerző a Bartók Tavasz Magazinnak adott interjújában.
Az április 12-i magyarországi bemutatón – amely egyúttal az opera első koncertszerű előadása lesz – az opera főbb szerepeiben Victoria Randemet, Linard Vrielinket és Katharina Kammerlohert láthatja a fesztiválközönség. A Nemzeti Filharmonikus Zenekart a hazai premier alkalmából a szerző, Eötvös Péter vezényli a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Az opera angol nyelven – magyar nyelvű nyersfordítás kivetítése mellett – hangzik el.