• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Caruso Színház Zene

A távoli hang nyomában a Grazi Opera

Szerző: Karczag Márton2015. október 2.
Facebook Twitter E-mail
Jelenet az előadásból - forrás: Caruso
Jelenet az előadásból - forrás: Caruso

Múlt szombaton Graz volt az a város, ahol a német operai szakma jelentős képviselői találkozót adtak egymásnak. Érdeklődésük középpontjában az alig harminchat éves Nora Schmid, a Theater an der Wien korábbi dramaturgja állt, aki most kezdte meg intendánsi működését a második legnagyobb osztrák város dalszínházának élén. A kis társulatra épített, imponálóan összeállított szezonját egyből egy nagy dobással kezdte, Franz Schreker – nehézségei okán meglehetősen ritkán színre kerülő – A távoli hang című 1912-ben bemutatott operájával.

Az 1878 és 1934 között élt német komponista munkássága halála után szinte azonnal feledésbe merült, műveit csak az 1970-es években kezdték el olykor ismét színpadra állítani. A Porosz Művészeti Akadémia zeneszerzés professzorát Hitler hatalomra jutása után származása miatt eltávolították katedrájáról, műveinek előadását betiltották. Üldöztetésében és a végzetes infarktusában nem kis része volt a tehetséges pályatársnak, Max von Schillingsnek.

A bécsi szecesszióhoz köthető Schreker zenéjét nehéz besorolni, egyesek Mahler, mások Zemlinsky hangját vélik kihallani műveiből. A távoli hang fontos opera. Sőt, mai füllel hallgatva is megdöbbentően modern darab, különösen a vele egy időben keletkezett ismertebb művek – R. Strauss: A rózsalovag, Ariadné Naxosz szigetén, Puccini: A Nyugat lánya, Massenet: Don Quichotte, Wolf-Ferrari: Susanne titka, Ravel: Pásztoróra, Humperdinck: Királyi gyermekek – tükrében. Azonban attól, hogy egy opera zenetörténetileg izgalmas és fontos, még nem biztos, hogy valójában jól sikerült mű is egyben. Schreker szándéka ugyan világos, de azt sem zeneszerzőként, sem szövegíróként – melyik komponista írt használható librettót Wagneren kívül? – nem sikerült maradéktalanul megvalósítania.

A távoli hang meséje romantikus-szimbolikus alapokon nyugszik, de már kétségtelenül érezni rajta Freud és a 20. század hatását. Fritz az ifjú zeneszerző elhagyja barátnőjét, Grétét, hogy megkeresse a Távoli hangot, a muzsikája ihlető forrását. A lányt részeges apja egy kugli-csatán elveszíti. Grétéből Velence istenített kurtizánja lesz, akiért vetélkednek az urak. Következő éjszakáját annak adja, aki a legszebb dalt énekli hozzá. Ez a véletlenül betérő Fritznek sikerül, ám miután felismeri egykori kedvesét, csalódottságában ismét elhagyja. Néhány évvel később a komponista operájának premierjéről egy néző félájultan támolyog ki. Az agyonhasznált prostituált Gréte ugyanis magára ismer a főhősnőben. Az opera megbukik, Fritz nem találta meg a távoli hangot. Talán, ha átdolgozná a harmadik felvonást… de erre már nincs ereje… Gréte karjaiban leheli ki lelkét.

Az opera cselekményénél – melyben éppúgy ráismerhetünk a Hoffmann meséi, mint a Trisztán és Izolda hatására – csak a zenéje eklektikusabb. A két és fél órás, sodró lendületű és igen változatos csengés-bongás, nagyzenekari orgia végeredményben némileg öncélúnak hat. A távoli hangot Schreker sem találta meg. A szerző a velencei kép elején, a Don Giovannihoz hasonlóan egyszerre három zenekart játszat, az árokban, a takarásban és a színpadon. Ez utóbbiban, egy „magyar” együttesben, cimbalom is szerepel, néhány évvel azelőtt, hogy Stravinsky a hangszert felfedezte volna a komolyzene számára! Maga az előadói apparátus akkora, hogy a hárfák és az ütők kiszorultak a nem különösebben szűkre szabott grazi árokból.

A távoli hangot színpadra állítani úgy a karmesternek, mint a rendezőnek embert próbáló, helyenként szinte megoldhatatlan feladat. Florentine Klepper drezdai Bolygó hollandija alapján az egyik legeredetibb fiatal német rendezőnő. Schreker művét azonban közel sem sikerült olyan eredeti szemszögből megcsinálni, mint a Wagner zenedrámát. Az előadást az 1930-as évek környékére helyezi át, Anna Sofie Tuma és Adriane Westerbarkey helyenként kissé fantáziátlan jelmezei nem hagynak sok kétséget afelől, hogy a főhősnőt körülvevő férfiak melyik politikai oldal hívei.

Az előadásban Gréte kap egy alteregót, (az eredeti mű szerint „egy különös öregasszony”) aki szinte a lány belső hangjaként elindítja őt a lejtőn, s végül a beteg Friztnek is lesz egy hasonmása (az eredeti műben Robert, a barátja). A lány életének két megrontóját, a zugügyvédet és a grófot ugyanaz az énekes alakítja, így bizonyos az eredeti műben nem körvonalazott szerepek funkciót kapnak. Klepper tehát lenyesett néhány vadhajtást a darab burjánzó szereplőgárdájából. Ennél azonban sokkal többre nem futotta erejéből, vagy fantáziájából. Pedig a tisztán női színpadra állító team „utolsó” tagja, Martina Segna látványos díszletei a grazi operaház minden technikai lehetőségét kihasználták pincétől a padlásig.

Dirk Kaftan lendületesen, bár olykor kissé monotonon vezényelte a zenekart, melyet, ha a próbák alatt a karmester a nézőtérről is meghallgatott volna, talán felismeri, hogy egy ilyen kiváló akusztikával rendelkező házban a mezzoforte is fortének hat. Johanni Van Oostrum korban már leginkább a harmadik felvonás Grétéjéhez közelít, de energiával győzi a hanggyilkos szólamot. S ha nem is sikerült olyan izgalmas nőt ábrázolnia, akiért Velence főurai megőrülnek, a rúdtánca ma is megállná helyét bármelyik sztriptíz bár főszámaként!

Fritz embert próbáló szólamával Daniel Kirch küzdött meg, okosan adagolva az energiáját, hogy az utolsó felvonásra ki tudjon teljesedni. Zeneszerzőjéből inkább az önmarcangoló középszer, mint a meg nem értett zseni képe bontakozik ki. A két vendégművészen kívül a többi szerepet a grazi operaház kipróbált művészei énekelték, olyan tökéletesen összeszokott együttesként, akiknek egy Schreker partitúra perfekt megszólaltatása sem okoz gondot.

opera graz franz schreker a távoli hang nora schmid
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÖtven éve hunyt el Laczó István
Következő bejegyzés Anch’io sono un barbiere

Ajánlott Bejegyzések

Valerij_Gergijev - fotó: Mike Vilchuk
Intermezzo

Valerij Gergijev lett a Bolsoj Színház új igazgatója

2023. december 2.1 perc olvasás
Erdély blog

A Chicagóval készül szilveszterre a sepsiszentgyörgyi színház

2023. december 2.3 perc olvasás
Danilo Pérez - fotó: Tito Herrera
Müpa magazin

Mester és tanítvány – Együtt lép fel Danilo Pérez és Szabó Dániel a Müpában

2023. december 2.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

Laki Péter - fotó: Forgó Béla Színház

Mindig tiszta lappal indulva – Beszélgetés Laki Péterrel

Okos Viola - forrás: Nagy Eszter Fruzsina Folk

Okos Viola: „A népzene és a könnyűzene is az életem része”

VEB 2023
Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

VEB 2023

Irodalom Éjszakája – Világirodalmi sétával vár Európa kulturális fővárosa

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.