Somogyi-Tóth Dániel a Kodály Filharmónia igazgató-művészeti vezetője, a Debrecen város fő-zeneigazgatója. A Kodály Filharmonikusok a Debreceni Ünnepi Játékok több produkciójában is szerepelnek, Somogyi-Tóth Dániel karmesterként háromszor lép színre. Az augusztus 10-20. között tartó fesztiválról beszélgettünk.
– Új zenei fesztivál várja a közönséget Debrecenben. Mik voltak az előzmények?
– Tíz éve dolgozom Debrecen zenei életéért, ezért magam is tapasztaltam, hogy az 1966 óta megrendezett Debreceni Virágkarnevál jövőképe a mindenkori debreceni kulturális vezetés szemében kulcsszerepet játszott. Debrecen is pályázott a 2023-as Európa Kulturális Fővárosa címre, melyet végül Veszprém nyert el, és a pályázat kapcsán megszületett egy kulturális stratégia, amely nagy mértékben felpezsdítette a város kulturális életéről folyó diskurzust.
Sok szép feladatot el is kezdtünk, és az is felmerült már akkor, hogy kellene egy javarészt a zenés színházra fókuszáló fesztivált rendezni – ezért is örülök annak, hogy végül meg tud valósulni ez az idea, az pedig külön nagy öröm, hogy Vadász Dániel barátom együttműködésével, akivel már több mint egy évtizede dolgozunk együtt.
Mivel Debrecen igazán sokszínű város, érdemes volt nem kimondottan operafesztiválban, hanem az annál szélesebb spektrumú zenés színházi fesztiválban gondolkozunk. Nagyon fontos lesz a közönségünk visszajelzése, ugyanis a jövőképünkben egy komoly hangversenyterem létrehozása is szerepel, két év múlva pedig már két színháza lesz a városnak, ami által a Csokonai Színház nagyszínpadának a zenés színházi fókusza jelentősen meg fog nőni – látnunk kell tehát az igényeiket.
– A Debreceni Ünnepi Játékok tehát egyfajta ráhangolódás?
– Mindenképpen. Ráadásul jelenleg a színház is zárva van a rekonstrukció miatt, ezért emiatt is átmeneti időszakban vagyunk.
– A fesztivál ideje alatt tartják meg a Klasszikusok éjszakáját is.
– A Virágkarnevál hetében pár éve indult egy új kezdeményezésünk, a Klasszikusok éjszakája, amikor a debreceni Nagytemplom előtti színpadon, magában a Nagytemplomban, illetve belváros-szerte mindenfelé produkciók kapnak helyet egy hosszú estén keresztül. Ebben a nagyzenekari és a kamarazenei működésünkre alapozva komoly szerepe van a Kodály Filharmonikusoknak és a Kodály Kórusnak is.
Az első alkalommal Miklósa Erikával adtunk közös, ének-orgona hangversenyt a Nagytemplomban, majd ugyancsak adtuk elő a Carmina Buranát a templom előtti téren, a belvárosban pedig különböző kamarazenei formációk adtak kisebb hangversenyeket. Mindennek hatalmas sikere volt.
A koncepciót nem szerettük volna elveszíteni, ezért a Debreceni Ünnepi Játékok alatt is lesz Klasszikusok éjszakája, melynek része lesz egy a Cziffra Fesztivállal közös koncert is. Számunkra kiemelten fontos, hogy itt lesz velünk Balázs János, akivel Rachmaninov II. zongoraversenyét játsszuk, és hogy ilyen módon mi is bekapcsolódhatunk a Cziffra100 programsorozatba, arról nem is beszélve, hogy a hangversenyen helyet kap a koronavírus miatt elmaradt „Rózsa Miklós 25+1” koncertünk néhány eleme is. Az estét Vigh Andrea hárfaszólójával és Debussy-művekkel tesszük teljessé.
– Jól érzékelem, hogy egy koncerten belül szélesebb közönséget szólítanak meg?
– Én úgy fogalmaznék, hogy megmutatjuk Debussy kevésbé ismert művészetét is egy a népszerűbb klasszikusokhoz szokott közönségnek. Ez egyébként egybevág a mi hitvallásunkkal.
– Az Ünnepi Játékokon több alkalommal is találkozhatunk önnel és a Kodály Filharmonikusokkal. Mivel készülnek?
– Augusztus 10-én többek között mi nyitottuk a fesztivált a Csokonai Színház igazgatója, Gemza Péter által színpadra állított Csárdáskirálynővel, augusztus 17-én a zenekar adja a Bánk bán zenei fundamentumát és természetesen ott leszünk a finálénál is. Az augusztus 20-i Hungarikum-gála véleményem szerint egy nagyon jól eltalált koncepció, amely szintén a magas művészi színvonal és a közönségépítés ötvözetét képviseli. Az est szűk másfél órába sűrítve tárja a közönség elé a magyar zene legnépszerűbb alkotásait.