Július 10-én este felejthetetlen előadás keretében, 5000 néző előtt mutatták be Verdi klasszikusát, az Aidát a Szentmargitbányai Kőfejtőben. Az előadás megálmodója ugyanaz a páros, akik a 2021-es Turandot előadást vitték itt színre, az amerikai Thaddeus Strassberger és az olasz Giuseppe Palella.
A magyar zenészekből álló Piedra Fesztiválzenekar lesz az operaelőadások rezidens zenekara, és az etióp király, Amonazro szerepében Nagy Zoltánt is hallhatjuk. A július 13-i és 27-i, valamint az augusztus 10-i és 18-i előadásokra Sopronból három fel- és leszállóval ingyenes shuttle buszt indítanak. A következő évben először a kőfejtő történetében egy Wagner-operát, A bolygó hollandit tűzik műsorra.
Verdi klasszikusának inspiráló, új rendezése méltó ünneplése az Esterházy Alapítványok fennállásának harmincadik évfordulójának
A gazdasági, politikai és kulturális élet számos képviselője, köztük Hans-Peter Doskozil Burgenland tartomány tartományi elöljárója és felesége, Alexander Schallenberg osztrák külügyminiszter, az operaénekes és a Mörbischi Nyári Játékok egykori intendánsa és neje, Harald és Ingeborg Serafin, az Esterhazy Privatstiftung elnöke, Dr. Ottrubay István, Alfons Haider énekes és moderátor, Konstanze Breitebner színésznő, Lidia Baich hegedűművész, valamint az Esterhazy Privatstiftung igazgatóságának elnökei, Matthias Grün és Michael Gröschl és feleségeik társaságában mutatták be tegnap este Giuseppe Palella jelmeztervező izgalmas kosztümjeiben Thaddeus Strassberger fulminens Aida-rendezését.
Verdi operaklasszikusát legutoljára 2014-ben láthatta itt a nagyközönség, abban az évben, amikor az operaprodukciókat átvette az Esterházy érdekeltségébe tartozó, és az Alapítványok igazgatóságának szellemiségével egyetértésben a tartományi kulturális és gazdasági élet fellendítésén dolgozó Arenaria Kft. Mióta 1994-ben Esterházy Ottrubay Melinda létrehozta a vagyon kezelésére szolgáló Esterházy Alapítványokat, azok azóta mindösszesen 220 millió eurót invesztáltak a kulturális turizmusba.
Vízeffektusokkal tarkított lenyűgöző színpadkép kalauzol a fáraók Egyiptomába
Az igéző szépségű operadarabban nagy és látványos tömegjelenetek állnak szemben a szenvedélyes, az egyes szereplők vágyait és konfliktusait felvonultató, szinte már kamarajátékba illő, intim jeleneteivel, melyeket a rendezői stáb egy egyedülállóan egzotikus, egyiptomi környezetbe ágyaz.
Az opera librettója a francia egyiptológus, Auguste Mariette a fáraók misztikus és szenvedélyes birodalmába kalauzoló elmesélésein alapszik: „Aida lírai áriáival, Radamesz álmodozó, románcával és a győzelmi jelenettel Verdi az operairodalom felejthetetlen fülbemászó dallamait alkotta meg, míg Aida apjával, valamint a fáraólánnyal, Amnerisszel vívott harcai a darab zenei-pszichológiai állomásainak csúcspontjai. Fantasztikus élmény látni a közönség pozitív visszajelzését a csodálatos szereplők és a rendezői csapat munkájának gyümölcseként, hosszú hónapokig tartó előkészületek után megszületett produkcióra. “– nyilatkozta Daniel Serafin az operaprodukciók intendánsa.
Strassberger és Palella jól bevált kettőse 2021-es, emlékezetes Turandot rendezésükben ázsiai hangulatot varázsolt a színpadra. Strassberger erre a sikerre építve az idei rendezésével szeretné bizonyítani, hogy tökéletesen uralja azt a tudást, hogy hogy kell a kőfejtő sivár szikláit látványos színpadképpé alakítani.
A művészi koncepció a pazar színpadkép, a legapróbb részletekig kidolgozott, pompás díszletek, a kifinomult koreográfiák és videóvetítések, valamint a kivételes előadók tökéletes szimbiózisán alapul. Pompás és látványos tömeg- és kaszkadőrjelenetek váltják a költői, bensőséges pillanatokat, miközben a népek közötti konfliktus hátterében szemtanúi vagyunk az etióp hercegnő, Aida és az egyiptomi hadseregparancsnok, Radamesz megható és egyben tragikus szerelmi történetének.
Az alkotópáros munkamódszerének is szerves része a részletekre kiterjedő kutatómunka, így a munka kezdetén Strassberger ellátogatott Kairóba. Kutatásai során találkozott a Középbirodalom korabeli koporsóinak oldalán a jellemzően képekkel, valamint egy kék és egy fekete kanyargó utat ábrázoló térképet is tartalmazó halotti beszéddel, az ún. Két út könyvével. Sokan úgy tartják, hogy a halál csak egy átmeneti állapot az örök élet felé, ezért ez a könyv afféle útmutató lehet a halott számára, mely segít abban, hogy hogyan lehet eljutni Ozíris és Ré birodalmába a veszélyekkel teletűzdelt vizes, vagy szárazföldi úton.
A díszlet különleges eleme egy hatalmas, nyitott és mintegy két és fél busznyi hosszúságú, a kőbánya sziklás tájába milliméteres pontossággal illeszkedő szarkofág. A produkció titkos sztárja azonban már most egy hatalmas, mozgatható, leleményes faszerkezetből épült arany elefánt.
A kőfejtőre reflektálva szerep jut a színes féldrágaköveknek is, vagy az alabástromnak, a Nílus kékjét megjelenítő lazúrkőnek, illetve a sivatagi homokon megcsillanó napfénynek is. A díszlet különleges elemét képezik a holtnak tűnő piramisok közé életet varázsoló vízeffektusok, melyekért ugyanaz a CRYSTAL csapata felel, akik az idei párizsi Olimpai Játékok nyitórendezvényén is szerepelnek.
Ezzel a látvánnyal harmonizálnak Giuseppe Palella egyedi és részletgazdag jelmezkreációi. Palella imád elmerülni a részletekben és ez a kidolgozottság minden egyes jelmezén vissza is köszön, ahogy ő mondja, „a több az nálam tényleg sok”. A kosztümöknek azon túl, hogy messziről is látványosnak kell tűnniük, praktikus szempontoknak is meg kell felelniük, így például annak, hogy vízzel is érintkeznek és pirotechnikai betétek is feltűnnek a produkcióban. A szökőkutak miatt például olyan gyorsan száradó anyagokat kellett használni, mint például tüllt, selymet, sifont és indiai szárit.
A produkció 197 jelmezén fontos szerepet kapnak a kiegészítők, elsősorban a nagy részletességgel kidolgozott 183 fejdísz. A közönség ókori Egyiptomba repítésének érdekében a bécsi Winter Artservice társulata összesen 470 000 darab csavart, valamint 5,2 tonna gipszet és festéket használt fel.
Zenei vezetés és élvonalbeli operaénekesek
Előadók nélkül azonban semmit sem érne a látványos színpadkép. A karmesteri pultnál a mexikói származású Iván López-Reynoso áll majd. López-Reynoso nem csak karmesteri tanulmányait végezte kitüntetéssel, kezdetben hegedülni, zongorázni, majd később karvezetést is tanult. Az utolsó három előadást asszisztense, a spanyol származású zeneszerző és karmester, Ruben Diaz vezényli majd.
A magyar zenészekből álló Piedra Fesztiválzenekar lesz az operaelőadások rezidens zenekara, az ő előadásukban csendülnek fel Aida lírikus áriái, Radamesz románca, vagy a második felvonás győzelmi jelenete. A lehető legtökéletesebb hangzás miatt a zenekar nem egy zenekari árokban, és a kórus nem a színpadon, hanem egy külön a számukra épített épületben játszanak, ezért is van nagyon nagy szerepe a túlnyomórészt magyar jelentkezőkből álló statiszták és kaszkadőrök csoportjának.
Aida, az etióp királylány szerepében három kitűnő szopránt hallhatunk majd, Leah Crocettót, a 2022-es Nabuccban brillírozó Ekaterina Sannikovát, valamint Leah Gordont. A Grammy-díjas Leah Crocetto korábban a Metropolitan, majd a Sydney-i Operaház színpadán alakította óriási sikerrel Aida szerepét. Radamesz hadvezér szerepét három fiatal tenor, Jorge Puerta, Hovhannes Ayvazyan és Mikheil Sheshaberidze veszi át. Aida riválisát, Amneriszt, Raehann Bryce-Davis, Kseniia Nikolaieva és Sofija Petrović keltik életre. Az amerikai mezzoszopránt, Raehann Bryce-Davist a New York Times kritikusa a következő szavakkal méltatta „striking mezze soprano … that sang and spoke potently and moved vivaciously”, ami körülbelül annyit tesz, hogy „élénk, erőteljesen éneklő és artikuláló, igazán lenyűgöző mezzoszoprán“.
Amonazro, az etióp király szerepében Gangsoon Kimet, valamint Nagy Zoltánt láthatjuk, Ramfisz főpap szerepén pedig Jongmin Park és Insung Sim osztoznak. Ivan Zinoviev és Artyom Wasnetsov alakítják az egyiptomi királyt. A főpapnő szerepében a csodás Melissa Purnellt, míg a hírnök szerepében Xhoiden Dervishit hallhatjuk majd. A fellépők közül Ivan Zinoviev (Moralès, Carmen 2023/Baal főpapja, Nabucco 2022), valamint Leo An (Nabucco 2022 /Ping, Turandot 2021) korábbi sikeres fellépéseiknek köszönhetően kaptak most is meghívást.
A Philharmonia Chor Wien együttesét a korábbi években már sokszor bizonyító Walter Zeh tanította be. A fénytechnika és effektek tervezésére Driscoll Otto világítástervezőt kérték fel. Egymás után harmadszorra irányítja Ran Arthur Braun az egyes jeleneteket látványos elemekkel aláfestő és teljes erőbedobással dolgozó kaszkadőrök csapatát.
A bolygó hollandi
Az elmúlt évek során a Szentmargitbányai Kőfejtő operaelőadásainak minősége és művészeti koncepciója jelentős fejlődésen ment keresztül, az egyes produkciók a rendezéseknek köszönhetően a vájtfülű, operaértő közönség mellett egy szélesebb, a kultúra iránt érdeklődő hallgatóságot is bevonzanak.
„Magasabbra téve a lécet, újabb kihívásokat keresve szeretnénk az operairodalom további darabjainak színrevitelével próbálkozni. A folytatásban elsőként több okból is Richard Wagner A bolygó hollandi című operájára esett a választásunk: a Wagner-operák legrövidebb és legszórakoztatóbb darabjáról beszélünk, mely csodálatos dallamaival és intenzitásával ragadja magával a hallgatóságot, ezenkívül pedig az elátkozott tengerészről szóló hátborzongatóan romantikus történet széles körökben ismert és befogadható. Az egyik legszebb európai szabadtéri színpad, a Szentmargitbányai Kőfejtő tökéletes kulisszája lehet Wagner érzelmi és tengeri viharainak, és reményeink szerint a rendezés majd azokat a hallgatókat is megérinti, akik először hallgatnak bele Wagner világába“ – fejtette ki Ottrubay István, az Esterhazy Privatstiftung elnöke.
További információ itt érhető el.