Vashegyi György karmester, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar alapítója több mint két évtizeddel ezelőtt írt először arról, hogy állami intézményre lenne szükség a régizene számára, és végül 2021-ben nyithatta meg kapuit kormányzati támogatással a Haydneum Magyar Régizenei Központ.
A Haydneum elsősorban a magyar vonatkozású régizene kutatását tűzte ki célul. Számos kezdeményezésnek lehettünk tanúi az előző évtizedekben is, de a barokk elejétől a nemzeti romantikáig tartó mintegy 200 év felfedezése, kutatása terén hatalmas munka vár még zenetudósainkra. A munka középpontjában jól ismert komponisták, valamint kevésbé ismert zeneszerzők életműve áll. Ezenkívül a Haydneum kiemelten fontosnak tartja a magyar könyvtárakban és levéltárakban őrzött olasz, német, francia és angol kottagyűjtemények megismertetését, hiszen a kéziratok művészek és zeneművek 17., 18. és 19. századi nemzetközi kölcsönhatásairól is tanúskodnak.
Ezért is különösen fontos a Haydneum azóta létrejött együttműködési megállapodásai között az Országos Széchényi Könyvtár partnersége, hiszen ez az intézmény őrzi az Esterházy-gyűjteményt, amelynek a nemzeti kulturális örökségben betöltött szerepe felmérhetetlen. Legalább három Esterházy-herceg hagyatékáról van szó: Pál Antal és fivére, Fényes Miklós, illetve II. Miklós herceg, akiknek együttes uralkodása 99 esztendőt tesz ki, 1734-1833 között. Az Esterházyak a kor leggazdagabb hercegi családjaként óriási zenei érdeklődéssel olyan zeneszerzőket alkalmaztak, akik ugyancsak az európai élvonalba tartoztak. Az Esterházy-gyűjtemény repertoárjának döntő többsége egyházi mű. Márpedig ezek az alkotások Magyarországon még az 1980-as években sem tartoztak a támogatott kategóriába, még ha nem is voltak direkt tiltottak.
A Haydneum Magyar Régizenei Központ kiemelt feladatának érzi, hogy a darabokhoz méltó templomi környezetben indítsa el azt a koncertsorozatot, amelyen ezek a művek bemutatkozhatnak. Hiszen a feldolgozás és modern kottakiadás elkészítése mellett a központ másik fontos célja a zeneművek előadása, a magyarországi régizene-játszás támogatása.
A Haydneum Egyházzenei Fesztivál koncepciója alapján elsősorban magyar előadók kapnak fellépési lehetőséget, akik mellett kiemelkedő külföldi művészek és együttesek is bemutatkoznak. A fesztiválon nemcsak korabeli és korhű hangszeres előadókat, hanem modern hangszeres művészeket és zenekarokat is hallhatunk.
A rendezvénysorozat keretében, június 3. és 12. között, hét koncertet hallgathatnak az érdeklődők. Az első 6 előadás az Egyetemi templomban, a zárókoncert pedig Belvárosi Szent Mihály-templomban lesz. A koncertek közül 4 előadás a Filharmónia Magyarországgal együttműködve, a Con Spirito Egyházzenei Fesztivál keretében utazik Szegedre, Pécsre, Veszprémbe és Békéscsabára.
Június 3-án, pénteken, 20 órakor a nyitókoncerten a Capella Savaria és a Purcell Kórus adja elő Joseph Haydn és Johann Nepomuk Hummel műveit. Az est énekes szólistái Kalafszky Adriána, Thurnay Viola, Megyesi Zoltán és Borkai Ákos lesznek. A karmester a magyar régizenei élet egyik legfontosabb személyisége, Nicholas McGegan. A brit csembaló- és fuvolaművész-dirigens a nyolcvanas években csodát tett Magyarországon, amikor Zádori Mária énekművész, Németh Pál fuvolaművész-karmester, a Capella Savaria és még sok kiváló művész partnereként voltaképpen elindította a régizene mozgalmát. Ezért is nagy öröm, hogy a még mindig aktív dirigens elfogadta meghívásunkat.
A nyitókoncerten tehát elhangzik Johann Nepomuk Hummel Esz-dúr miséje, amelyet a szerző első kismartoni évében írt, 1804-ben. Hummel Haydn (és Mozart) tanítványa volt, s Esterházy Miklós herceg karnagyaként Haydn mellett kezdett el dolgozni. A zeneigazgatói feladatok jelentős részét is ő végezte el, mivel az idős mester betegsége miatt már nem tudott személyesen részt venni a munkában. Haydn iránti tiszteletéből egészen annak 1809-ben bekövetkezett haláláig Hummel a hangversenymesteri címet viselte, s csak ezután lett zeneigazgató, bár tegyük hozzá, kötelességeinek elhanyagolása miatt II. Miklós herceg 1811-ben megvált tőle.
A koncerten felcsendül Haydn: g-moll Salve Regina című műve is szólókvartett előadásában. A szerző 1770-71-ben írta négytételes mesterművét, amelynek különlegessége a szólóhangszerként használt orgona.
A koncert előtt, 19 órától egy bevezető beszélgetésre várjuk minden kedves koncertjeggyel rendelkező vendégünket a Központi Papnevelő Intézet Dísztermébe, ahol az est karmestere, Nicholas McGegan mellett Vashegyi György, a Haydneum rezidens együtteseinek művészeti vezetője fog minél több érdekességet mesélni a közönségnek a 20 órakor kezdődő hangversenyen elhangzó művekről. Hiszen a Haydneum Haydnt és életművét olyan tágabb perspektívába helyezve kívánja bemutatni, amely egyaránt tele van csodálatra méltó személyiségekkel, valamint káprázatos partitúrákkal – ezek egy részét mutatjuk meg az új Egyházzenei Fesztiválon.
Részletes információk, jegyvásárlás ide kattintva.