Még csak két éve alapították meg a Haydneum Régizenei Központot, de az Országos Széchényi Könyvtárral kötött egyezménynek köszönhetően már több, mint 20.000 kottaoldalt digitalizáltak, s a munka azóta is folyamatos – ennek első eredményeit élvezhettük a Haydneum II. Egyházzenei Fesztivál zárókoncertjén.
A digitalizálás során a Haydneum és a könyvtár munkájának nagyban köszönhetően, Werner 344 kötetre rúgó életművét már sikerült „átmenteni” az utókornak – ezek közül 11, modern kiadásban elkészült rövidebb lélegzetű művet hallhattunk.
Gregor Joseph Werner az Esterházy-család első karmesteri pozíciójában Joseph Haydn elődje volt, ám közel 250 éve nagy valószínűséggel nyilvánosan nem játszották a műveit. Ezt a hangversenyt Vashegyi György karmester a Haydneum rezidens együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral e szerző újrafelfedezésének szentelte. A kis létszámú előadói gárda a korabeli egyházi zenészek létszámát korhűen reprezentálta.
A koncert előtt rendezett közönségtalálkozón az Egyetemi templommal szomszédos Központi Papnevelő Intézet Dísztermében — amely éppúgy megtelt érdeklődőkkel, akárcsak a hangversenyre a templom — Bősze Ádám a műsorral és a Haydneum kutatásaival kapcsolatban beszélgetett Vashegyi Györggyel. Esterházy Antal Herceg Úr, a Haydneum fővédnöke ismét megtisztelte jelenlétével a fesztivált, és örömmel láttuk, hogy Werner műveinek újkori bemutatójára teljesen megtelt a templom.
Vashegyi György karmester bevezetőjében elmondta, hogy Werner nem volt kevésbé jó zeneszerző, mint utóda. Műveinek kidolgozottsága, bonyolultsága egyértelműen arra utal, hogy magas színvonalú zenei élet folyt az Esterházy-udvarban már Joseph Haydn megjelenése előtt is.
A koncert és szegedi ismétlése ezt az állítást igazolta. Vashegyi György karmester úgy válogatta a műsort, hogy a szerzőt minél több műfajon keresztül mutassa be, és nem mellékesen ezekkel a Purcell Kórus és az együttesből kiemelt remek szólisták számára is szép feladatokat kínáljon.
Werner három oratóriumának nyitánya már a harmadik koncerten meghallgatható volt a Nemzeti Filharmonikusok előadásában.
A szombati műsort egy Missa Brevissima és egy vesperás keretezte — az utóbbi a kiválasztott művek közül a leghosszabb és legnehezebb volt. E kettő között hallhattunk a zenekari műveken kívül egy Ave Reginát, három Salve Reginát, egy Offertóriumot. A szólókat a Purcell Kórus állandó művészei, Kalafszky Adriána, Balogh Eszter, Bárány Péter, Komáromi Márton, Borka Ákos és Melkovics Zoltán énekelték.
A 11 darab között két tisztán hangszeres, kis karácsonyi Pastorella hangzott el.
A kézbe kapott szövegkönyv mellett az egyes művek előtt a karmester által elmondott rövid bevezetők is segítségünkre voltak a művek jobb megismerésében. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a közönség érezhetően jól fogadta a rövid műsorszámokból összeállított, mintegy másfél órás programot.
Vasárnap este a Szegedi Dóm is megtelt, többszáz érdeklődő ismerkedhetett meg tehát ezen a két koncerten Werner életművének frissen feltárt részleteivel, így egy fontos folyamat, a Haydneum egyik fő küldetésének megvalósulása indult el ezen a fesztiválon.
A fesztivál ugyan lezárult, de a régizene kedvelőinek nem kell sokat várnia egy újabb élményre: már nyilvános a programja a Filharmónia által, a Haydneum együttműködésével szervezett 39. Váci Régi Zenei Napoknak, és a nyári eszterházai koncerteknek is.