Győri Noémi és Bubnó Lőrinc ‘Noemi & Nomique’ koncertje a fuvolairodalom egyik klasszikusát, Bach: a-moll partitáját (BWV 1013) és a kortárs fuvolarepertoár ikonikus szólóművét, Eötvös Péter Cadenzáját dolgozza fel április 11-én az ISON-ban az elektronikus zenei sampling és live-looping technikával.
Az egyórás előadáson a közönség tanúja lehet annak, hogyan születik meg a fuvola élő hangjaiból és az ezzel dialógusba lépő elektronikus „hibrid-hangszer” csengéséből egy egyedi, izgalmas, színes és térbeli interpretációja az elhangzó remekműveknek. A művészek bepillantást engednek a közös kísérletezés munkafolyamatába és rámutatnak arra, mennyiben más egy több száz éves zenei anyag és egy nemrég íródott mű továbbgondolása a 21. századi elektronika által kibővített zenei térben.
Az elektronikus zenei megszólalás végtelen számú lehetőséget teremt hangzás tekintetében, ezért a legnagyobb kihívás éppen az, hogy melyik „jó” megoldást választjuk a sok közül. Ezen a koncerten egyetlen vezérlő elve volt a két alkotónak: minden egyes megszólaló hang fuvolahangból készült.
Győri Noémi Londonban játszotta fel az „alapanyagot”, amit Bubnó Lőrinc az Ableton Live szoftver professzionális és rendkívül sok lehetőséget nyújtó sampling és effekt plug-injeivel alakított át – néha a felismerhetetlenségig megváltoztatva az eredeti fuvolahangokat. Így a Bach-partita egyes tételei között néha indusztriálisan torz, néha pedig éterien szellős „hibrid-fuvola” átvezetések szólalnak meg.
Győri Noémi
Győri Noémi kitüntetéssel diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, majd posztgraduális tanulmányokat folytatott a bécsi és müncheni zeneakadémián. A londoni Royal Academy of Music történetének első fuvolásként kapott doktori fokozatot 2020-ban. Szólistaként és kamarazenészként kiváló együttesekkel és zenészpartnerekkel világszerte 29 ország színpadán lépett fel. Munkásságát számos nemzetközi díj méltatja.
Győri Noémi szólókoncertjei mellett a müncheni Jewish Chamber Orchestra első fuvolása, vendégművészként koncertezett a BBC Filharmonikusok és a Bécsi Filharmonikus Zenekar tagjaként (a bécsi Állami Operaházban). Több, mint egy évtizede a manchesteri Royal Northern College of Music tanársegédje, az RNCM fiatal tehetségek (Junior school) és a The University of Manchester oktatója. Három kontinensen tartott mesterkurzusokat, felvételei készültek az ORF, Deutschlandfunk, BRF, BBC, WQXR New York, Magyar Rádió, Hungaroton, Arte és Mezzo TV számára. Lemezeit (Antonio Nava: Fuvola-gitár duók – 2011, Glowing Sonorities – 2016, Transforming Traditions – 2019, Haydn and Mozart Quartets – 2020, Romantic & Virtuoso Music for Flutes and Piano – 2022) nemzetközi elismerés övezi.
Győri Noémi a Miyazawa fuvolamárka művésze, a belga Solti György Alapítvány jóvoltából egy LaFin kézzel készített fuvolafejen és a Philip Loubser Alapítvány által támogatott Miyazawa Boston fuvolán játszik.
Bubnó Lőrinc
Bubnó Lőrinc elektronikus zenei projektje klasszikus karantén-projektként indult 2020 tavaszán. Nomique néven jelentetett meg live-looping videókat, amikben fülbemászó popdalokká fűzött egybe egyszerű zenei motívumokat, azaz loopokat. Az online térből 2021-ben lépett ki Nomique: kezdetben az ISON-ban, majd 2022-ben a Magyar Zene Házában tartott sikerélmény-alapú elektronikus zenei workshopokat, ahol a résztvevők maguk is kipróbálhatták a live-looping alapú zenélést.
A Nomique művésznév rejti a Szent Efrém Férfikar elmúlt 3 évének minden jelentős hang- és képanyagának készítőjét: Bubnó Lőrinc volt az ötletgazdája és technikai megvalósítója az együttes rendkívül népszerű „pandeóinak” (A Török, Pandémia, Vakcina).
Az együttes 2022-ben megjelent Kings&Queens lemezének producere és hangmérnöke volt, illetve többek között az „Agni” című videoklip megálmodója és a Duna Balladái című előadás live-looping alapú zenei anyagának megalkotója.