Lehet, elcsépelt szóvicc, de az EUYO tényleg jó. Mindegy, melyik tagot kérdezzük, a beszámolók mindig felejthetetlen utazásokról, lenyűgöző karmesterekről, profi munkáról, szuper barátságok születéséről és örömzenélésekről szólnak. Most épp Vedres Péter fagottművészt faggattuk kicsit, milyen az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában tagnak lenni, hiszen szeptember 30-ig van lehetőség jelentkezni ebbe a 16 és 26 év közöttieknek meghirdetett csapatba. Spoiler: óriási élmény tagnak lenni, ezért érdemes jelentkezni.
– Az EUYO-tagok meghallgatása hagyományosan élő fordulókon keresztül zajlik, te azonban tavaly – az idei gyakorlathoz hasonlóan – online mutatkoztál be a zsűrinek. Bár a zenekar honlapján elolvashatók a feltételek, illetve a Kreatív Európa oldalán is találunk belőle magyar kivonatot, sokan kíváncsiak lehetnek egy jelenlegi tag élményeire. Hogy emlékszel vissza a saját felvételidre? Mik az online felvételi előnyei és hátrányai?
– Nagyon más élmény online zenélni, közel sem adja vissza az élő varázsát. Mindazonáltal jó tanulópénz, rengeteget tud fejlődni az ember, ha már a felvételi előtt is rögzíti a játékát párszor és visszahallgatja. Maga a felvétel nagyon nehéz, legalábbis számomra nehéz volt. Sokszor vagyok maximalista magammal szemben, és ilyenkor nagyon sok az „akkor vegyük fel még egyszer, ez mégsem volt annyira jó…” Bizonyos mennyiség felett ez nyilván nem annyira jó. A legnehezebb, hogy nem lehet megvágni a videót, tehát egybe kérik a zenekari anyagot és a szólót. Hiába sikerül tehát jól az egyik, ha a másikba becsúszik valami hiba. Ha jól emlékszem, én kilencszer vagy tízszer vettem fel a videót egymás után. Ez kétségtelenül munkaigényes. Cserébe a visszajelzés nagyon hasznos. Sosem közhelyes, hanem reflektálnak a jó dolgokra, miközben mondanak valós kritikát is. Nem egy simogatást kapunk, hanem valami olyat, amiből az ember tud fejlődni és továbblépni. Az önreflexiója mellé a felvételiző kap egy másik perspektívát is.
– Közönség nélkül játszani szörnyű, de egy felvételi bizottság előtt abban az adott pillanatban tökéletesen teljesíteni sem könnyű. A videót mégiscsak fel lehet venni újra, ha nem hibátlan. Most akkor könnyebbség vagy nehézség ez a rendhagyó online felvételi?
– Ez nagyon jó kérdés. Szerintem az igazság a kettő között van. Élőben, amikor az embernek tényleg csak az az egy lövése van, akkor eljátssza, túl van rajta, és belül érzi, hogy jól sikerült-e vagy nem. De az tényleg egy egyszeri esély. A videónál óriási előny, hogy többször fel tudja magát venni az ember, ilyenkor viszont ott van a veszély, hogy olyan részletekbe is belelátja a hibát, amelyekbe nem kéne, így pedig többször rögzíti az anyagot, mint szükséges lenne. Én jobban szeretem az élő meghallgatást, akárcsak az élő koncertet. Számomra többet ad, többet tudok adni kifelé, mint egy kamerán keresztül.
– A koronavírus miatt idén a felvételin túl sok minden más is másképp alakult az együttes életében. S bár bízunk benne, hogy a következő csapat már a hagyományos formában áll fel, nem árt lélekben felkészülni, mi van, ha ezúttal is hasonló körülmények várnak a zenekarra. Mert úgy tudom, az EUYO mindent megtesz, hogy valamilyen módon pótolja az elmaradt programokat, így nincs minden veszve akkor sem, ha a Covid ismét közbeszól. Milyen volt ebben a rendhagyó évben tagnak lenni? Mennyi közös munka valósult meg? Kizárólag online találkoztatok, vagy voltak offline projektek is?
– Tavaly márciusban lett volna az első turnénk. Mivel akkor ütött be a krach, ez teljes egészében elmaradt. Volt helyette egy ún. online turné, ami abból állt, hogy Zoomon keresztül kaptunk mesterkurzusokat. Ez egyébként kifejezetten hasznos volt. Illetve elérhetővé tettek számunkra igen nívós művészekkel készült beszélgetéseket is: beszámolók, tippek, ötletek – voltak abszolút hasznos részei. Ezt követte nyáron egy European Music Gallery Festival nevű projekt, amelynek keretében az EUYO az összes tagországban szervezett egy-egy kamarakoncertet az adott ország jelenlegi és volt tagjaival. Nekünk is volt egy hangversenyünk a Budai Várban. Ezt követően nekifutottak a lehetetlennek, és októberre szerveztek Grafeneggbe egy turnust. Teljesen el voltunk szigetelve, minden nap teszteltek minket, kvázi egy buborékban mozoghatott csak a zenekar. Nem érintkezhettünk senkivel, már az indulás előtt teszteket csináltunk, tehát bonyolult volt, de sikerült összehozni. Igen nagy sajtóvisszhangja volt Európa-szerte, hogy 27 tagállam zenészeivel, a koronavírus közepén sikerült egy ekkora volumenű projektet tető alá hozni. Ez volt velük az első projektem, és hát fantasztikus volt! Fellélegzés volt mindenkinek, aki ott volt. A következő, 2021. tavaszi turné szintén elmaradt, de nyáron volt egy sorozat: ezúttal Bolzano, szintén Grafenegg és a végén Hamburg. Holnap pedig utazom ki Ferrarába két hétre, majd Velencébe – ez lesz a tavaszi turné hivatalos pótlása.
– Az EUYO kiírásában nagyon csábító az a rész, ami a szövődő barátságokról, a sportolási lehetőségekről és a szép helyekről szól. Ezekből, vagyis a zenén kívüli programokból és a barátságkötésekből mennyire tudtad kivenni a részed?
– Persze emberfüggő, de szerintem mindenki imádja a zenekaron belüli életet. Eszméletlen izgalmas élmény az egész, és rengeteg új barátságot kötöttem. 27 országból összesereglik egy-két hétre száz különböző ember, akik találkoznak egymás tradícióival, gondolkodásával – akár zenéről, akár más kérdésekről. A többség elég extrovertált, tehát nem nehéz bárkivel megtalálni a közös témát egy perc alatt. Így a komoly zenei munka mellett szövődnek életre szóló barátságok is. Mindez két-három hétre besűrítve olyan intenzív élmény, amit nagyon-nagyon jó szívvel ajánlok. Aki teheti, fusson neki, próbálja meg, mert erre szerintem 30-40 év múlva is emlékezni fog.
– Lettek olyan zenészek, akikkel terveztek majd az EUYO-n kívül is kamarázni, kijárni egymáshoz zenélni?
– Abszolút. Szlovén és lengyel zenészekkel kötöttem szoros barátságot az előző turnén, és tervezünk a későbbiekben közösen zenélni. Az EUYO ilyen értelemben is tud lendíteni az emberen szakmailag. Tudok nem egy olyan csoportról, akik innen kezdték. Például a Chamber Orchestra of Europe – akikhez ma már Schiff András és más világhírű művészek járnak –, ők mind EUYO-s csapattagok voltak. Számos kamaracsoport szokott születni, most is rengeteg van születőben, akikkel beszéltem az előző turnén.
– Ha három szóban vagy kifejezésben kellene jellemezned és egyúttal reklámoznod az EUYO-t, három szó, ami odacsábítja a leendő felvételizőket, melyik három lenne és miért?
– Az első mindenképp a szakmai fejlődés – hihetetlen élmény volt számomra, hogy milyen felkészülten érkezik valamennyi tag az első próbára. (Persze nyilván nagyon tehetséges itt mindenki körülöttem – néha csak úgy pislogok.) Egészen elképesztő ez a mentalitás! A második a buli, mert iszonyatosan jó barátságok kötődnek. Általánosak a hajnali 5-ig tartó világmegváltó beszélgetések egy-egy 15 órás próba után. Ezekben a hetekben lehetőséged van gondolatokat cserélni bármiről, ami zenével vagy mással kapcsolatos. A harmadik pedig: helyszínek és művészek. Hamburgban pl. játszhattam az Elbphilharmonie-ban, ami nekem egy álomszerű dolog volt, akárcsak fellépni Vaszilij Petrenkóval. Olyan nevekkel és helyszíneken játszik a zenekar, ami felbecsülhetetlen és örök emlék.
– Fúvósként mit üzennél azoknak a fúvósoknak, akik esetleg vacillálnak még, hogy leadják-e a jelentkezésüket szeptember 30-ig?
– Hát, fúvósoknak aztán kifejezetten ajánlom, mert éles helyzetben próbálhatják ki a különböző próbajáték-állásokat. Tavaly játszhattam Tűzmadarat, idén pedig játszom Csajkovszkij 6. szimfóniájában. (Mindig nagyon színesek és izgalmasak az EUYO-s műsorok.) És ez egy teljesen profi együttes. Nem diákzenekar, hanem itt a karmesterektől kezdve a betanítókig mindenki profinak kezel minket. Szólóhangszereseknél pedig egészen egyedi esély, hogy ezeket az állásokat ki tudd próbálni élesben egy ilyen minőségű zenekarban. Így egy későbbi próbajátékon már rutinosabban állhat oda az ember. Kár kihagyni egy ilyen lehetőséget!
Az Európai Unió Ifjúsági Zenekara (EUYO) a 2022-es évadra újra várja 16 és 26 év közötti (1995. január 1. és 2005. december 31. között született) fiatal zenészek jelentkezését. A koronavírus-járványra való tekintettel a magyarországi meghallgatásokat kizárólag online formában tartják meg.
A jelentkezés menetéről minden információ megtalálható a Zenekar honlapján.
Jelentkezési határidő: 2021. szeptember 30.