Augusztus első hetében immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a Régizenei Nyári Akadémia Esztergomban. Időközben a kurzus visszatérő hallgatói és néhány tanára részvételével több kisegyüttes is alakult, akik ettől az évtől egy megörökölt és megújított szervezetbe, a Csodaforrás Alternatív Régizenei Egyesületbe tömörülve év közben is több koncerten igyekeznek majd számot adni a régizene-játszás aktuális kutatási eredményeiről, újdonságairól.
Az egyesület, melyben a Super Librum énekegyüttes és a 21. század barokk zenekara mellett a Sans Paroles középkori zenét játszó formáció és a Simplicissimus Ensemble vezetője is tagja, kitűzött céljai szerint azon munkálkodik, hogy egy naprakész zenei alternatívát nyújtson a hazai, meglehetősen konzervatív és központosított régizenei élet viszonyai közepette.
A Nyári Akadémián a legfrissebb szakmai információk és legújabb felfedezések, technikák megismertetéséről hagyományosan nagynevű nemzetközi együttesekben aktív, híres külföldi régizenei intézményekben végzett kiváló hangszeres és énekes művészek gondoskodnak. Így ebben az évben is a tanárok között üdvözölhetjük Budai Dávid gambaművészt, az itthon még jószerével ismeretlen lyra viol elhivatott kutatóját és Robert de Bree oboaművészt, a Hágai Konzervatórium tanárát, akik mindketten a régzenei improvizáció itthon még kevésbé ismert területeire kalauzolják el a kurzus résztvevőit. Az énekesek képzésében a világhírű Vox Luminis énekegyüttes két tagja, Tóth Zsuzsi és Hegyi Barnabás, a Mátyás-templom karnagya vesz részt, a csembaló- és continuójáték rejtelmeiben Edőcs Fanni, a Sans Paroles és a Recurring Company együttesek alapítója, Pierre Hantai egykori növendéke segíti eligazodni a billenytűs hallgatókat, míg a különböző barokk vonós basszushangszerek iránt érdeklődők is egy Hágában élő, a viola da gambát és a barokk csellót egyformán virtuózan kezelő művésztől, Lachegyi Annától sajátíthatják el a hangszeres- és a continuójáték alapjait.
Az esztergomi kurzus legizgalmasabb eleme a kezdetektől fogva, hogy korhű vonóshangszerek kipróbálására és ezekkel a consort- és zenekari zenélésre, melyhez rendszerint korhű fúvóshangszerek is társulnak, illetve énekesekkel, énekegyüttessel való csoportos munkára is lehetőséget kínál. Az ehhez szükséges hangszereket külföldi barátaink és olyan kiváló hazai hangszerkészítők biztosítják, mint Héjja János, Gollob Balázs, Koós Viktor, Gáll Ferenc és Köteles János.
A zenekari munkát ebben az évben is Illés Szabolcs barokkhegedűs, Sigiswald Kuijken egyetlen magyarországi tanítványa irányítja, akihez a fuvolisták képzésében a szintén a Brüsszeli Konzervatóriumban végzett Pásztor Nóra barokkfuvola-művész társul. Munkájuk során mindketten a La Petite Bande tagjaiként szerzett tapasztalataikat is igyekeznek hazai környezetben hasznosítani, meghonosítani.
Az elmúlt évtől kezdve, Lőrinczy György, a Szentendrei Teátrum igazgatója lelkes támogatásának köszönhetően úgy tűnik immár hagyományteremtő módon, a kurzus végkicsengését egy a Teátrum felkérésére összeállított három napos barokk minifesztivál, a Barokk Udvarlás zárja Szentendre különböző helyszínein. Az idei kurzus és így a minifesztivál is az olasz barokk zenei termésére épül. Augusztus 4-6. között tehát szinte egész nap az esztergomi kurzus résztvevőivel, tanáraival és Nápoly, Róma, Velence 18. századi zenéjével találkozhat a régizenét szerető és eziránt érdeklődő Szentendrére látogató közönség. A kínálatban barokk vígopera, concerto grossók és természetesen rengeteg Vivaldi-mű is szerepel majd.
Az esztergomi kurzus a Zsolt Nándor Katolikus Zeneiskolában július 31-től augusztus 3-ig passzív résztvevők, érdeklődők számára is nyitott, a Barokk Udvarlás minifesztivál programjai pedig a Szentendrei Teátrum honlapján találhatók.