A Klassz a pARTon! gyerekelőadásai már a kezdetektől szakítottak a hagyományos koncertek illedelmes zenehallgatási szokásaival, amelyek során a felnőtt hangversenyek mintájára a gyerekek türelmesen és főképp csendben ülik végig a zeneműveket, majd a végén tapssal jutalmazzák a művészek erőfeszítéseit. A klasszikus zenével csak most ismerkedő kicsik ilyenkor gyakran hamar túl szeretnének lenni a kötelező programon. A fesztivál rendezvényei igyekeznek bevonni a gyereknézőket az előadásba, hogy részesei legyenek a koncerteknek. A kicsik neves muzsikusokkal találkozhatnak, mint Demel Eszter karnagy vagy Lakatos György fagottművész.
A fesztivál egyik alapvető célja az, hogy a jövő zeneértő közönségének adjon meghatározó gyerekkori élményt. A kulcsszó a gyereknézők bevonása a muzsikálásba – mára meglehetősen elkoptatott idegen szóval: interaktivitás. Elhasznált kifejezés, mert visszaéltek vele, mára a címkét mindenre rábiggyesztik, és a nézői részvétel gyakran csak külsődleges, nem lényegi vonása a koncerteknek.
A Klassz a pARTon koncertjei és ismeretterjesztő családi rendezvényei azonban nem létezhetnek a részt vevő gyerekek aktivitása nélkül, jelenlétük, ötleteik határozzák meg és fejlesztik tovább a programokat. Lehetőséget kínál erre, ha a gyermekeknek betekintést engednek az alkotói folyamatba, mintha velük együtt, az ő játékukkal, ötleteikkel születne meg a zenemű.
A koncerteket ismeretterjesztő foglalkozások egészítik ki, amelyek az egész család számára kínálnak szórakozást a nagy melegben egyhangúvá váló parti hűsölés idején. Papírszínház, kézműves foglalkozások, a Váray-Major család Mozart család történetébe és életművébe enged bepillantást a família tagjainak zeneművein keresztül július 30-én Gyulakeszin, a Csigó Malomban.
Nem kell a fagottot megvédeni
A fesztivál egyik visszatérő fellépője, Lakatos György fagottművész idestova negyven éve szerepelteti a fagottot szólóhangszerként koncertjein. Mint kérdésünkre elmondta, még a szimfonikus zenekarban játszó zenészek is meglepődnek olykor, hogy a fagott mennyi érzés, szín kifejezésére képes hangszer. „Nem kell a fagottot megvédeni, hisz rendkívül sok karakter megszólaltatására alkalmas. Misztikus, lágy vagy buffon hangulatokat éppúgy felidézhet, mint játékos, virtuóz, vidám pergő ritmusú dallamokat.” A közgondolkodással szemben Lakatos György úgy véli, hogy akármilyen hangszer, legyen az tuba, hárfa vagy kisdob, alkalmas a szólóhangszer szerepére, ha az előadó megfelelőképpen felkészült, és a repertoárját is megtalálja.
Ez különösen fontos a gyerekek előtt, hisz a kicsik rejtik legkevésbé véka alá a véleményüket. „A gyerekközönség az egyik legjobb publikum, hisz ők őszinték, és szinte bármilyen zene számára fogékonyak” – vélekedett a művész. „A gyerekkoncerten – ahogy természetesen máshol sem – nincs mellébeszélés. – Minden közönség különbözik, abban azonban egy, hogy jól kell előtte játszani, törekedni kell az őszinteségre, és a művésznek a legjobbat kell önmagából kihozni. Ha a gyerekeknek sikerül egy emlékezetes estét szerezni, akkor később is el fognak menni a koncerttermekbe.”
A repertoár széleskörű, Lakatos György és növendékei is kedvelik a műfajok közötti átjárást, a kalandozást a különféle zenei világok között. „Filmzene, a musical vagy az argentin tangó éppúgy szerepel a műsoron, mint a klasszikus zeneművek. A közönség felderül azon, ha egy musicalból, egy filmből ismerős dallamot hall meg nívós átiratban és egészen másfajta környezetben. Ráébred arra, hogy nocsak, ez a melódia így is megszólalhat? Mi a közönséggel vagyunk, ha a fülét meg tudjuk fogni, akkor el tudjuk vezetni a klasszikus zeneművekhez is” – vélekedett Lakatos György.
A tücsökzenészek nagy ideje
A gyereknézőket azzal is aktivitásra lehet buzdítani, ha korukbéli, képzett muzsikusokat, „tücsökzenészeket” látnak, akik ámulatbaejtő ügyességgel szólaltatják meg a nagyok hangszereit. Demel Eszter karmester, zenepedagógus (nemrégiben kapta meg a MOL Mester-M díját) a veszprémi Gárdonyi Zoltán Ifjúsági Kamarazenekar gyerektagjaival rendezett koncertet Balatonalmádiban, és készül hangversenyre Vászolyban július 17-én.
Nincsenek könnyű helyzetben, hisz az utóbbi másfél év alaposan próbára tette az együttest, a járvány miatt elmaradtak a közös zenélések, az iskolába sem lehetett bemenni. „Ráadásul ahogy vezető zenészeik növekednek, a dolgok rendje szerint máshol muzsikálnak tovább, és a helyükre a „tücsökzenekarból” kerülnek új tagok, akiknek még a beilleszkedés nehézségeivel is szembe kell nézni. Az együttes minden évben megújul, és újra ki kell nevelni az első hegedűsöket, illetve a csellistákat” – mesélte Demel Eszter.
A karnagy gondolkodását alapjaiban határozta meg a Kokas Klára munkásságával és személyiségével való megismerkedés pályája kezdetén. A legendás, Kodály Zoltán nyomdokait követő zenepedagógus iskolát teremtett a zenei kifejezőeszközök újszerű használatával, kíváncsiságával, közvetlenségével, mások elfogadásával, a tánc bevonásával a tanításba és a muzsikával való ismerkedésbe. A kamarazenekar műsorán is kiemelkedő szerephez jut a táncművekkel való találkozás.
A koncert során játékos formában rákérdeznek a zeneművekre, a gyerekek elmondhatják gondolataikat a hallottakról, még véleményezhetik is a művek egyes részleteit. Összeállítottak egy műsort Purcell, Csajkovszkij, Sosztakovics műveiből, amelyben szinte mindenről beszélnek vagy beszélhetnek. A gyerekek barátkoznak a zenei kifejezésekkel, mi az, hogy rondó, hol kezdődik egy motívum és mikor tér vissza. Énekelnek unisonóban, kánonban, és rendeznek hangszerbemutatót is.
A járvány óta különösen fontos a személyes találkozás
A több mint tíz éve alakult Cimbora Együttes az interaktív vers- és mesekoncertek egyik úttörője volt határon innen és túl. A formáció szorosan kapcsolódik az egykori, legendás Cimbora című műsor szellemiségéhez, amely a művészetek segítségével teremt kapcsolatot, „cimborál” az alapítás óta. A zenekar mai magyar költők verseit zenésíti meg, és a gyerekek játékaiból építkezik a koncertek során.
„Gyereknézőink észre sem veszik, és a koncertek főszereplőivé váltak. Együtt énekelnek a zenekarral, felmennek a színpadra, és az eseményen kiosztott apró hangszerekkel kísérik a dalokat. Minden egyes alkalommal megalakítjuk a magunk Picimbora Zenekarát. A koncert így meghatározó, közös élménnyé válik” – mesélte Korhecz Imola, a zenekar énekese.
Az elmúlt másfél évben a Cimbora Együttes új célt, küldetést kapott, hiszen az élő találkozások fontossága felértékelődött. A művészetek, az élőszó jelentősége megnőtt egy olyan helyzetben, amikor honfitársaink nagy része a négy fal között reménykedett abban, hogy a helyzete jobbra fordul. Az élőzene lehetőséget ad, hogy az emberek ismét visszataláljanak egymáshoz.
A fesztivál gyerekprogramjaiból
A rendezvény megfogalmazta nemes célok elérésének tehetséges művészek a legfontosabb garanciái. Olyan előadókkal találkozhatnak a gyerekek és a család idősebb tagjai, mint Joós Tamás, Dany Bain, a Brass in the Five vagy Dés András és zenekara. A Klassz a pARTon!-Cimbora Zeneliget programok a Balaton számos településén vihetnek színt a nyaralás mindennapjaiba, így Balatonalmádi, Balatongyörök, Gyenesdiás, Keszthely, Vászoly rendezvényhelyszínein. A családi programok fő támogatója a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa, de az előadások nem jöhettek volna létre a MOL Alapítvány és a fesztivál kiemelt támogatója, a Szerencsejáték Zrt. támogatása nélkül.