A Crafting Europe in the Bronze Age and Today (Európai kézművesség a bronzkorban és ma; CRAFTER) című projekt célja a bronzkori fazekasság újraélesztése és a nagyközönség felé történő bemutatása volt egy határokon átnyúló együttműködés keretében, amelynek két magyar intézmény, a debreceni Déri Múzeum és a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Régészeti Intézet (BTK RI) is a tagja volt. A projektről Dr. Dani Jánossal, a múzeum régészeti igazgatóhelyettesével és Dr. Kulcsár Gabriellával, a BTK Régészeti Intézet Ősrégészeti osztályvezetőjével beszélgettünk.
„A CRAFTER a tudományos és a múzeumi szféra határmezsgyéjén találkozott – mesélte Kulcsár Gabriella. – Bár a tudományos jelleg a Kreatív Európa programban kevésbé hangsúlyos, mi kutatóközpontként arra kerestük a választ, hogy a kutatásaink eredményei hogyan formálhatók át a közemberek számára is izgalmasan bemutatható, jól hasznosítható tudássá.”
A BTK RI és a Barcelonai Autonóm Egyetem mellett a kezdeményezésben klasszikus múzeumok – így a Déri Múzeum – és bemutatóhelyek vettek részt. A projektet egy jelentős bronzkori lelőhely feltárásához kapcsolódó civil egyesület, a spanyol La Bastida Régészeti Lelőhely Baráti Köre (ASBA) vezette. A partnerszervezetek pedig Európa három további bronzkori kézműves leletekkel rendelkező kultúrkörét képviselték. „A spanyoloknak több szempontból is helyzeti előnyük volt: az El Argar-kultúra sokkal ismertebb, mint nálunk a füzesabonyi stílus, illetve náluk vannak olyan gyakorló fazekasok, akik a mai napig gyártják ezeket az edénymásolatokat – mesélte Kulcsár Gabriella. – Magyarországon ez kevésbé jellemző, de megtaláltuk azt a kitűnő kollégát Gucsi László keramikus személyében, akinek a segítségével életre keltek a bronzkori kerámiaedények.”
A projekt fő célja a bronzkori fazekasság újraélesztése és a nagyközönség felé történő bemutatása volt. „Szerettük volna, ha látják, hogy a szakma, a tudomány, amivel foglalkozunk, nem pusztán letűnt civilizációkról szól, hanem ezeknek máig ható következményeik vannak” – foglalta össze a projekt lényegét Dani János. A CRAFTER keretében a partnerek létrehoztak egy kiállítást, amely Délkelet-Spanyolországban, a németországi Halléban, a szerbiai Paraćinban, illetve Debrecenben közel egyidőben mutatta be ugyanazt az edénykészletet, amit a partnerek lelőhelyeire jellemző kerámia alapján alkottak meg a felkért fazekasok. A hagyományos régészeti tárlatokhoz képest sokkal interaktívabb kiállítás jött létre, hiszen nem az eredeti leleteket, hanem másolatokat mutattak be, így az edényeket nyugodtan kézbe lehetett venni, hogy a látogatók közelebbről is szemügyre vehessék azokat – ráadásul így könnyebben is szállítható a kiállítási anyag. Az edények készítésének folyamatáról kisfilmek készültek, ezeket a kiállításokon is meg lehetett tekinteni, valamint egy egész estés dokumentumfilmet is összeállítottak belőlük In Their Hands címmel, amely nemzetközi dokumentumfilmes fesztiválokon is nagy sikerrel szerepelt.
A CRAFTER-ben részt vevő partnerek már a pályázat benyújtása előtt is személyes kapcsolatban álltak egymással – ez minden nemzetközi projekt esetében nagy előny. „Innovatív módon dolgozunk együtt, miközben a viszonyunk egymás segítésén és a kooperáción alapul, de ez talán nem is meglepő olyan munkatársak esetében, akik jól ismerik egymást, és a kutatási területeik között is vannak átfedések” – mondta a partnerségről Dani János. – „Két közös nyelvünk volt: az angol és a szakmánk, a régészet iránti elköteleződés. Ezen felül a spanyol csapatból az egyik kollégával egy harmadik közös nyelvet is találtunk: mindketten hosszútávfutók vagyunk, így könnyen egy hullámhosszra kerültünk. Ilyen emberi dolgokon, néha apróságokon múlik, hogy jól működik-e a közös munka.”
„Minden pályázat során fontos, hogy a partnerek rugalmasan tudjanak együttműködni. Nálunk néha előfordultak fennakadások, de mindezekkel együtt nagyon hasznos volt számunkra ez a projekt, sokat tanultunk mindannyian” – összegezte a tapasztalataikat Kulcsár Gabriella. – „A fazekasok szakmai életében is fontos időszak volt, inspirálódtak, tanultak egymástól. A partnerek között létrejött egy erős kapcsolati háló, amire akár további pályázatokat is lehet építeni. Kutatóintézményként számunkra az is lényeges, hogy nyissunk a tágabb közönség felé, és bízunk benne, hogy ezt a jövőben is folytatni tudjuk.”
A cikk a Kreatív Európa történetek 2018–2020 című kiadványban jelent meg.
- A Kreatív Európa Irodák hálózata minden, a Kreatív Európa programban résztvevő országban, így Magyarországon is jelen van. Munkatársaink örömmel állnak a pályázók rendelkezésére a programmal kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint a külföldi partnerkeresésben.
- A Kreatív Európa Nonprofit Kft. az Európai Unió Kreatív Európa programjának hivatalos magyarországi koordinátora, fő támogatói az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Filmintézet és az Európai Bizottság.