• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Zene Címlap

Fekete-Kovács Kornél: „Nem foglalkozom a műfajokkal”

Szerző: Ur Máté2022. október 5.
Facebook Twitter E-mail
Modern Art Orchestra, Fekete-Kovács Kornél - fotó: Stépán Virág
Modern Art Orchestra, Fekete-Kovács Kornél - fotó: Stépán Virág

A Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél különleges projektje nyitja október 7-én a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivált, akinek egy héttel később Senza Nome című díjnyertes alkotása is elhangzik a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával közös koncerten. A trombitaművész-zeneszerzővel beszélgettünk, aki ezúttal karmesteri szerepet is vállal.

– Liszt Ferenc egyházzenéjének és kései stílusának kiemelkedő alkotásával, a Via Crucis előadásával nyit a Liszt Ünnep október 7-én a Szent István-bazilikában. Hogyan talált rá darabra?
– A Via Crucis nem csak ritkán kerül a koncertszínpadokra, de még Liszt életében sem adták elő. A premierre ötven évig, 1929-ig kellett várni. Igazság szerint a Liszt Ünnep képviseletében kerestek meg, hogy lenne-e kapacitásom arra, hogy a saját darabom, a Senza Nome előadása mellett menedzseljem a Szent István-bazilikába tervezett nyitókoncertet is. Egy ilyen kreatív munkára az elfoglaltságaimtól függetlenül azonnal igent mondtam, hiszen nagyon inspiráló nem csak nekem, de a Modern Art Orchestra minden egyes művésze számára is.

Bár voltak elemi, a helyszínből adódó elképzelések, úgy mint az énekhang, az orgona és a szakralitás fontossága, tulajdonképpen semmilyen megkötést nem kaptam. Az est koncepcióján Fassang László orgonaművész barátommal közösen kezdtünk gondolkodni.

Első merítésként Liszt dalaiban gondolkodtunk, viszont ahogy egyre mélyebbre ástunk, azt éreztem, hogy ez az ötlet valamiért nem képes egy önmagából fakadó folyamatként működni. 

Nem hagyott nyugodni a dolog, arról nem is beszélve, hogy aki ismeri a munkáimat, valószínűleg tudja, hogy én nem az vagyok, aki a virtuozitást, a vad futamokat és az idézőjelbe tett tűzijátékot keresi, hanem sokkal inkább a nyugodt, csendes elmélyülést. Nagyon sok szűrő volt tehát, amiből aztán egyfajta megvilágosodásként kristályosodott ki a Via Crucis.

– Ha jól veszem ki a szavaiból, akkor a műnek egyfajta átdolgozásával, újraértelmezésével találkozunk majd.

– Számomra nagyon fontos, hogy amit Liszt megálmodott ebből a darabból, azt maximális tisztelet vegye körül a részünkről. Kizárólag a hangszereléssel játszottunk. Miközben az orgonaszólamok orgonaszólamok, az énekelt szólamok pedig énekelt szólamok maradtak, az énekkar szerepét a Modern Art Orchestra kiváló fúvós kara veszi át. A korábbi műsorainkhoz hasonlóan születtek új darabok is, amelyek a ma kreatív muzsikusainak szűrőin keresztül láttatják Liszt művének bizonyos részleteit.

– Korábban Bartók és Kodály műveivel dolgoztak hasonló felfogásban. Mik voltak a tapasztalatok?

– A Modern Art Orchestrával valóban ez a harmadik olyan projektünk, amely valamilyen módon egy magyar zeneszerzőóriás előtt tiszteleg. Az első állomásunk az volt, amikor Bartók Béla Tizenöt magyar parasztdal című zongoraciklusából készítettünk egy olyan verziót, amelynek keretében a kis szösszenetek közé komponált átvezetők, illetve új kompozíciók segítségével bővült ki az eredeti darab egy egész estés zenekari előadássá. Nem volt kérdés, hogy az eredeti bartóki munka sértetlen kell, hogy maradjon. Valójában annyi történt, hogy a két kézre, zongorára írt szólamokat hangszereltük át a Modern Art Orchestra apparátusára, de a formák, a szólamok és az akkordok is az eredeti Bartóki megfogalmazásban maradtak.

A mi munkánk tehát nem abban nyilvánult meg, hogy hozzányúltunk és módosítottuk a bartóki munkát, hanem sokkal inkább reflektáltunk rá.

Hasonlóan jártunk el az ezt követő Kodály-projektnél is, amikor a szerző énekkari munkáival dolgoztunk. Ekkor olyan konkrét és az életmű által ihletett új darabok szólaltak meg, melyek Kodály pedagógusi munkásságát helyzték a fókuszba. Ennek az anyagnak egyébként februárban volt a bemutatója, és ha minden jól megy, akkor a következő év elején egy lemezt is megjelentetünk a Debreceni Kodály Filharmónia énekkarával kiegészülve.

– A közönség hogyan reagál erre a fajta kreatív munkára, arra, hogy ahogy mondja, modern megfogalmazásba helyeznek klasszikusokat?

– Ha csak Lisztről beszélünk, akkor is nyilvánvalóan látszik, hogy zeneszerzői életművének hatalmas részét teszik ki azok az alkotások, amelyek valamiféle reflexiók más szerzők darabjaira. Ez a fajta gondolkodás, az újraértelmezés tehát sosem állt messze a klasszikus zenétől. Egy adott pillanatban nyilván szükség volt arra, hogy a szerzői jog a törvény erejénél fogva kordában tartsa, hogy mit lehet, és mit nem, amit én magam abszolút szükségszerű dolognak tartok, de ennél szerintem sokkal szükségszerűbb az, hogy az ilyen helyzetekben valódi tisztelgésről legyen szó.

Amikor a Kodály-projektet készítettük, természetesen felvettük a kapcsolatot a jogörökös Péczely Saroltával és mintegy másfél éven keresztül egyeztettünk, hogy minden úgy valósuljon meg, ahogy annak lennie kell, hogy amit csinálunk, ne egy önmagáért való dolog legyen, hanem tényleg egy őszinte tiszteletadás.

A közönség oldaláról azt tudom mondani, hogy egy ilyen összeállítás nagyon jó rálátást teremt egy-egy darabra, vagy akár életműre. A hallgató ismerős, már magának tudott dolgokkal találkozik, miközben új impulzusok érik, amelyek biztosan másként hatnak rá. Bartóknak, Kodálynak és Lisztnek nem kell cégér, nincs arra szükségük, hogy a Modern Art Orchestra reklámozza őket. Amitől ez az egész érdekes lehet, az nem más, minthogy egy mai alkotó, egy kreatív elme, hogyan tekint a korábbi korok zenei zsenijeinek alkotásaira. 

– A kreativitás a csapatmunkában tud igazán felszínre törni, reflektálttá válni. Kikkel és hogyan dolgozott?

– Rögtön a kezdetekkor kialakult egy csapat, melyben Ávéd János, Bacsó Kristóf és Subicz Gábor játszottak szerepet, majd a Kodály-projekt esetében újabb kreatív elmék csatlakoztak hozzánk Cseke Attila és Korb Attila személyében, a Liszt-est kapcsán pedig Szabó Dániel jazz-zongoristát és Hofecker Dániel trombitást is közös gondolkodásra hívtam.

Ide kapcsolódik:
Közös nemtő - Mutatjuk a Liszt Ünnep teljes kínálatát

– Az előadás szólistáit is úgy választotta ki, hogy egyfajta kreativitás, vállalkozói szellem jellemezze őket?

– Annak ellenére, hogy létezik és tulajdonképpen a mi produkciónkat is ez a kifejezés fedi le a legjobban, nem szeretem azt a szót, hogy crossover. Viszont azt is gondolom, hogy egy olyan produkció, ami egyszerűen figyelmen kívül hagyja a műfaji határokat, az alapvetően támaszkodik arra, hogy előadói olyan művészek legyenek, akik hasonlóképpen át tudnak járni ezeken a műfaji korlátokon. Elengedhetetlen, hogy olyan szólistákkal dolgozzunk, akik nyitottsággal tekintenek és egy bizonyos fokú alapismerettel is rendelkezzenek a partnerük által képviselt műfajra. Mint említettem az énekhang és az orgona a két pillére az előadásnak, amelyek esetében párokat alkottam. Egy a jazzre nyitott operaénekest, Horti Lillát kértem fel, akinek a partnere egy ízig-vérig amerikai, színesbőrű jazz énekesnő, Sherry Williams lesz, akitől pedig Liszt világa nem idegen. Az orgona esetében ugyanígy jártunk el, hiszen a kiváló Virágh András Gábor a Szent István-bazilika orgonáját szólaltatja  meg, a New York-i Brian Charette pedig a tér ellenkező pontján felállított, sokkal kevésbé monumentális Hammond-orgonán játszik majd.

– Hasonló műfaji kettősség jellemzi majd a Senza Nome előadást is október 14-én, ahol egy jazzkvintett kel majd párbeszédre a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával.

– Amikor összeállítottam a műsort, az a szempont vezérelt, hogy a Müpa Zeneműpályázatán díjazott Senza Nome című darabom mellé olyan, szintén saját műveket válogassak, melyek kapcsolódni tudnak a kiinduló darabhoz. Ha jellemezni kellene a koncertet azt mondanám, hogy egy olyan szerző művei kerülnek előadásra, aki nem igazán foglalkozik azzal, hogy milyen műfajban alkot. Ahogy említette is, egy jazzkvintett kap szerepet a koncerten, amely olyan kiváló művészekből áll mint az orosz-amerikai trombitás, Alex Sipiagin, Rick Margitza tenorszaxofonos, aki egykor Miles Davis zenekarában játszott, valamint a zongorista Szakcsi Lakatos Róbert, a nagybőgős Barcza Horváth József és a nemzetközi fülnek sokkal ismerősebben csengő dobos, Németh Ferenc. Az első részt egyfajta bemelegítésnek szánom, ahol magam is hangszert ragadva a kvintett muzsikusaival játszunk majd egy fél órát.

Ide kapcsolódik:
Mindnyájunk legfontosabb katarzisa - A Via crucisszal indul az idei Liszt Ünnep

A második részében három nagyzenekari művet hallhatunk majd, köztük a díjazott Senza Nome címűt is. Fontos hangsúlyoznom, hogy nem egy vonóskar kísérte jazzkoncertről van szó. A fúziót a két formáció és műfaj között igyekeztem egyensúlyba hozni. A jazzisták improvizációit a capella szimfonikus zenekari részek ellensúlyozzák a darabjaimban. Hiszem, hogy a szimfonikus zenekart meg kell ismerni és bár közel két évtizede komponálok erre a formációra, mindig nagy megtiszteltetésként és kihívásként élem meg, ha nagyzenekarral dolgozhatok. Arról nem is beszélve, hogy a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara rendkívül professzionális együttes, akiknek tagjait szintén jellemzi a nyitottság és a kreativitás, nem véletlen, hogy a rézfúvós szekció több tagja is, köztük Csáthy Miklós, Magyar Ferenc, Pecze Balázs és Varga Zoltán rendszeres együttműködője a Modern Art Orchestra fellépéseinek. 

További információk a Liszt Ünnep programjairól tematikus blogunkban, ide kattintva érhetők el.

interjú modern art orchestra fekete-kovács kornél liszt ünnep 2022 via crucis
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMarton Szabolcs: „Elég nyersen beleállunk bizonyos dolgokba“
Következő bejegyzés A Budapesti Fesztiválzenekar lett az év zenekara

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.