Egy festmény a szálloda halljában, egy szobor a vasútállomás előtt vagy egy műtárgy az irodában csak néhány módja annak, hogy a művészetet a nyilvánosság elé tárjuk, másrészt a bevétel növelésének eszközeként szolgálhat a beruházók, az ingatlanfejlesztők és az ügynökségek számára. A művészet és az ingatlanfejlesztés kapcsolata áll az Art Market Budapest október 7-i, Building on Art elnevezésű szakmai napjának középpontjában.
Milyen motivációk állhatnak egy újonnan létrehozott épülethez kapcsolódó művészeti alkotás megrendelése, megvásárlása mögött? Milyen előnyökkel jár, és valójában kik a haszonélvezői egy ilyen beruházásnak? A köztereken elhelyezett alkotások információt, edukatív tartalmat hordozzanak, vagy inkább a közízlést szolgálják? Milyen szempontokat kell figyelembe venni egy adott projekthez készülő művészeti tartalom megtervezésekor? Milyen bevált gyakorlatai vannak a fejlesztők és a művészek közötti együttműködésnek, a kooperáció valóban olyan nagy kihívást jelentő feladat? Miért van az, hogy a világ egyes részein megszűnt vagy átmenetileg kikerült a gyakorlatból a művészet infrastruktúra- és ingatlanfejlesztésekbe való bevonásának hagyománya? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ az idei Art Market Budapest szakmai napja, a Building on Art vagyis a Művészetre lehet építeni elnevezésű esemény.
Középpontjában az ingatlanszakmai és művészeti közeg kapcsolata, a művészet értéknövelő hatása áll, deklarált célja pedig a nemzetközi példákkal alátámasztott kultúrateremtés, annak a törekvésnek a hatékony bemutatása és kiterjesztése, hogy az ingatlan-beruházásokhoz művészeti tartalmak kapcsolódjanak.
Az esztétikai érték és vonzerő, a felhasználói élmény fokozása, a márka egyediségének és a befektetés értékének növelése, a felelős vállalati magatartásra vonatkozó irányelveknek való megfelelés, a városkép, sőt, az országimázs javítása csak néhány a számtalan ok közül, amiért az ingatlan vagy infrastrukturális fejlesztésekkel kapcsolatos döntéseknek tartalmazniuk illene – és sok esetben valóban tartalmazzák is – a művészeti tartalom valamely formáját.
A szakmai találkozóval a szervezők arra törekszenek, hogy az ingatlanszakmai és a művészeti közeg összekapcsolása révén párbeszéd kezdődjön
és hosszabb távon pedig az ingatlan-beruházásokhoz művészeti tartalmak kapcsolódjanak a kivitelezés vagy átalakítás által érintett építményeknek és helyszíneknek megfelelő kültéri vagy beltéri művészeti alkotások formájában Magyarországon is. El szeretnék érni, hogy a hazai beruházások esetén elterjedt gyakorlat legyen a művészet valamilyen formában történő bevonása, a különféle funkciójú ingatlanok, területek kialakításakor vagy átalakításakor műalkotások létrehozása, bevonása váljon mindennapossá.
Az eseményen az ingatlanszakmai szereplői mellett olyan előadókat találunk, mint a párizsi közlekedési infrastruktúrában látványosan megjelenő művészeti beavatkozásokat megelevenítő Pierre-Emmanuel Becherand, a Société du Grand Paris Építészeti és Design Divíziójának vezetője, vagy Josef Kristofoletti, az Egyesült Államokban élő képzőművész, akinek nagyméretű festményei többek között Genfben a CERN (Európai Nukleáris Kutatási Szervezet), Las Vegasban a Grand Hotel vagy a texasi Moody Center sportaréna homlokzatán láthatóak. A beszélgetésen az Építési és Beruházási Minisztérium képviselője is szerepet vállal.
With 200 km in transit lines and 68 stations, the #GrandParisExpress is the biggest urban project in Europe. We supplied aggregates and ready-mix concrete by deploying our mobile on-site concrete plants and our local network. 🇫🇷 @CEMEXFrance https://t.co/LBRvJsm0Y3 pic.twitter.com/4XJN84PTQp
— CEMEX Global (@CEMEX) June 5, 2019
A nemzetközi példákat felsorakoztató vitaindító prezentációkra és az azt követő panelbeszélgetésre épülő szakmai napot követően az Art Market Budapest kötetlen találkozón látja vendégül az előadókat és a hallgatóságot, hogy a kultúrateremtési folyamat a döntéshozók, véleményvezérek és érintettek közötti közvetlen kapcsolatteremtés révén válhasson teljessé.
A trendteremtő találkozó létrehozásában olyan meghatározó ingatlanpiaci szereplők közreműködésére építhetnek a szervezők, mint a GTC Hungary, a Jones Lang LaSalle, a Market Építő Zrt., az Optima Befektetési Zrt. és a WING Zrt., az eseményhez szakmai partnerként csatlakozott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem.
Building On Art / A Művészetre Lehet Építeni
Október 7.: a művészet találkozása az ingatlanfejlesztéssel