• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Liszt Ünnep Színház Zene Címlap

A játszma vége – Kurtág György operájának magyarországi bemutatója a Liszt Ünnepen

Szerző: Várkonyi Tamás2023. szeptember 14.
Facebook Twitter E-mail
Kurtág György – fotó: Huszti István / BMC

Kurtág György műve, A játszma vége a prológus után e szavakkal indul: „Vége, vége van.” A néző-hallgató joggal érezheti úgy, hogy a 2018-ban bemutatott alkotás kezdete talán egy zenetörténeti korszak alkonyára is reflektál. Közel öt évvel a világpremier után október 12-én a Liszt Ünnep keretében végre Magyarországon is bemutatják a Beckett-drámából írt Kurtág-operát, a Fin de partie-t.

Az ősbemutatót megelőző híradások szenzációként hirdették, hogy a világhírű magyar zeneszerző nyolcvannégy évesen kezdte el írni élete első operáját, és nyolc éven át dolgozott rajta, de valljuk be, mindez csupán külsőség, és semmit sem mond el magáról a darabról. A milánói Scala után bemutatták Amszterdamban, Valenciában és Párizsban (a New York-i premiert a pandémia miatt kellett elhalasztani, azóta nem pótolták), most pedig Budapesten a sor.

Posztapokaliptikus színtér vesz körül bennünket, ahol nemcsak a külvilág élhetetlen, hanem az emberi kapcsolatok is végóráikat élik. A négy szereplő közül kettő kukából kukucskál ki, a másik kettő teljes kilátástalanságot tükröző beszélgetést folytat. Bútorozatlan szobabelső, magasan két apró ablak, az egyik a sivár szárazföldre néz, a másik a tengerre. Ebben a szűk térben telik az életük, vagy másképp fogalmazva: ez sorsuk sakktáblája, amelyen már a vesztes játszma végjátéka zajlik, egyik lépés következik a másikból. Az alakok akarat nélküli figurák, akik ugyan szép emlékeket őriznek a múltból – a nosztalgia gyönyörű szál Kurtág zenéjében –, azonban sosem maguk irányították az életüket. „Hiszel az eljövendő életben?” – szól a kérdés. „Az én életem mindig az volt” – hangzik a válasz. A fekete humor némi fényt csempész az abszurd dráma sötét és lehangoló világába.

Ide kapcsolódik:
Kurtág György: „A zeneszerzéssel az igazságot keresem"

Kurtág zenéje a legnagyobb operaszerzőkhöz mérhetőn teremti meg szó és zene egységét, kelti életre hangokkal a szereplők érzéseit, gesztusait, hangulatait, lelkiállapotát. A miniatűrök és kisformák mestere bő kétórás, egyfelvonásos operájával a lehetetlent kísértette meg (életművében nem először), hiszen Beckett színdarabja egyrészt – az író kifejezésével – rendkívül zenei, másrészt önmagában is tökéletes egész. Ráadásul a „jelenetek és monológok” alcímet viselő Fin de partie esetében még annyi cselekményről sem beszélhetünk, mint Bartók Kékszakállújáéban, a párbeszédeknek nincs határozott irányuk, az egész folyamat mintha töredékek egymásutánja lenne. Azután valamilyen megmagyarázhatatlan okból – nevezzük ezt a zene varázsának, tapasztalatnak vagy zsenialitásnak – végül mégis úgy érezzük: megérkeztünk. (Kurtág a dráma száz oldalából csak negyvenet használt fel.) Mert ha hajlandók vagyunk alámerülni a lét legmélyebb bugyraiba, felemelő élményben lehet részünk.

A hangszerelés legalább olyan mestermunka, mint a hangok elrendezése, patikamérlegen való kisúlyozása. Izgalmas együttállások, kombinációk, különleges és egyedi hangszínkeverések gazdagítják a partitúrát rendkívül változatosan, mindig valamilyen rácsodálkozást megérdemlő árnyalattal lepve meg a hallgatót. Ahogyan a cseleszta, a hárfa, a pianínó, a szordínós vonósok, a háromféle fuvola, a különféle finom háttérzajokra is alkalmas ütőhangszerek, a meglepően gyakran megszólaló tangóharmonika vagy a kvartettként használt üstdobok együtt hangzanak, az nemegyszer maga az akusztikus csoda.

Danubia Zenekar – forrás: Liszt Ünnep
Danubia Zenekar – forrás: Liszt Ünnep

A legtöbbször kamaraegyüttesként kezelt zenekar és a karmester számára ez a szünetek tagolta, rövid, erőteljes vagy épp gyengéd gesztusokból összeálló darab az együttjáték magasiskolája. Az övéknél már csak az énekesek helyzete nehezebb – nemcsak azért, mert a kurtági intenzitás hőfokán kell megszólaltatniuk nem éppen könnyű dallamokat, motívumokat, hanem mert zenei tartományon kívül eső emberi hangokat is produkálniuk kell, mint amikor például egy nevetés fájdalmas nyöszörgéssé alakul. (Kurtág számos helyen egészíti ki, gondolja tovább Beckett színpadi utasításait, ezáltal is szerzőtársává válik.) A korábbi előadások négy nagyszerű énekese közül három, Frode Olsen, Hilary Summers és Leonardo Cortellazzi a budapesti bemutatón is közreműködik, Haja Zsolt személyében azonban egy nem kevésbé kiváló új szereplőt is üdvözölhetünk. A karmesteri dobogón ezúttal is a milánói ősbemutató dirigense, Markus Stenz áll majd, a szimfonikus együttes pedig az ősbemutató előkészítésében szintén aktívan részt vállaló Danubia Zenekar lesz.

A cikk eredetileg a Liszt Ünnep magazinban jelent meg.

kurtág györgy danubia zenekar liszt ünnep 2023
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHáborús etűdök a kiszolgáltatottak élethelyzetéről – Vid napja az eSzínház Fesztiválon
Következő bejegyzés Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Ajánlott Bejegyzések

díjazottak
eSzínház

A Don Carlos nyerte a harmadik eSzínház Fesztivál fődíját

2023. október 1.4 perc olvasás
Szentpáli Roland - fotó: Raffay Zsófi
Intermezzo

Bakelitlemez, twoba, egyszemélyes zenekar – Magyar találmányok a zenében

2023. október 1.3 perc olvasás
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola
VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

2023. október 1.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Balázs János - fotó: Emmer László Zene

Balázs János: „Mindig ott van a lehetőség, hogy valami új szülessen”

A Varázsceruza – Hagyj nyomot a világban Pásztor Annával c. program sajtótájékoztatója Promóció

Fogyatékossággal élők számára hirdetnek zenei tehetségkutatót Pásztor Anna mentorálásával

Promóció

EGY ÉLETEM – Életrajzi stand-up indul a MOMKultban

Szabó Sipos Barnabás - forrás: YouTube Film

Melange – Légy részese egy független kisjátékfilmnek!

Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

VEB 2023
A veszprémi Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola VEB 2023

Mini Carnegie Hall – Új koncertsorozat indul Veszprémben

Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.