Ritka alkalom, hogy Kurtág György interjút ad, a The Guardian című brit lap újságírójával azonban kivételt tett. A riporter BBC Proms-on bemutatásra kerülő operája kapcsán a BMC-ben kérdezte a zeneszerzőt Ligetihez fűződő barátságáról, munkamódszeréről, depressziójáról és feleségével, Mártával való 73 évig tartó kapcsolatukról a zenében és a magánéletben.
- hirdetés -

A The Guardian munkatársa a Concerto Budapest próbájára is bepillanthatott, ahol Kurtág „árnyékkarmesterként” instruálta a Ligeti-darabot. Ezt követően mesélt az újságírónak arról, amikor először találkozott Ligetivel 1945 szeptemberében a felvételi alkalmával. „Elolvastam a kottáit és azonnal láttam, hogy nem egy diák, hanem egy kész zenész.” – idézte fel. „Ettől a pillanattól a követője lettem, kisbolygóként keringtem körülötte, így kezdődött az egész életen át tartó barátságunk. Még a halála után is éreztem a kapcsolatot vele, a töretlen kíváncsiságát. ”
Az interjúban szóba került Kurtág és Márta párizsi látogatása 1957-58-ban, ami életfontosságú volt a kreativitása szempontjából. „Olyan volt, mint egy felszabadulás” – fogalmaz a zeneszerző. A francia fővárosban ismerte meg Marianne Stein pszichológust is, aki segített neki túllendülnie az alkotói válságon. „Ez a találkozás tényleg felszabadított. Megértette velem, hogy úgy kell komponálnom, ahogy azt én helyesnek érzem, nem úgy, ahogy mások, hogy az igazságot kell kutatnom.”
Háláját Marianne Steinnek ajánlott, 1959-ben írott Opus 1-gyel fejezte ki. A pszichológus hatása a zeneszerző munkájára egy félreértés hatására még jeletősebb lett. „Azt mondta, hogy az Einzeltöne-re, az egyedi hangokra kellene fókuszálnom. Azt javasolta, hogy hozzak össze két hangot egymással összefüggésbe állítva őket. Úgy gondolta, hogy hozzak létre egy dallam-egységet, de én úgy értettem, hogy úgy kellene darabot írnom, hogy elkezdem egy hanggal, például a C-vel és befejezem mondjuk egy A-val. A félreértés egy új gondolkodási metódust hívott életre benne annak kapcsán, hogy kellene alkotnom.”
A Beckett A játszma vége/Végjáték (Endgame) darabjából készült operához, aminek megalkotására 2010-ben kérték fel és a következő két évben „csak a szöveget tanulmányoztam. Onnan indultam ki a darab komponálásakor. Összességében hét évembe telt.” Mindeközben pedig ott ült mellette a zongoránál Márta. „A csendőr múzsámnak hívtam” – meséli mosolyogva. „Észrevette, hogy egyfajta depresszióban szenvedek, így biztosította, hogy ott ülök és dolgozok a darabon. Minden egyes nap. Ez az egyetlen ok, hogy képes voltam befejezni.” Kurtág első és egyetlen operáját 2018-ban mutatták be a La Scalában. 2023 augusztus 17-én a BBC Proms-on a BBC Scottish Symphony Orchestra előadásában, Ryan Wigglesworth vezényletével adták elő.
Az interjú teljes szövege itt olvasható angolul.