Ha egy-egy operából ki kell emelni a híresebb részleteket, általában előbb jutnak eszünkbe a tenor vagy a szoprán hangra írt áriák. Nem érdemes azonban megfeledkezni a mély regiszterben mozgó szereplőkről sem, még ha nekik kevesebb tér is jut a hősszerelmesek és a fiatal hajadonok mellett. Cikkünkben Gioachino Rossini operáinak nyomába eredtünk.
Az olasz mester legnépszerűbb darabjában, A sevillai borbélyban rögtön találunk is egy méltán híres basszusáriát, Don Basilio Rágalomáriáját. Ez a részlet koncerteken is gyakran elhangzik, ugyanakkor az opera egy másik lényeges szereplője, Don Bartolo is ebben a hangfajban mozog.
Az Olasz nő Algírban című operában Musztafa, Taddeo és Haly, a kalóz szerepét éneklik basszisták. Közülük most Musztafát, az algíri bejt emeljük ki, aki a következő áriában izgatatton várja a számára elrabolt olasz lány érkezését.
Rossini a Hamupipőke feldolgozásakor a mostohaapa, Don Magnifico szerepét írta basszus hangra. A közismert meséből készült mű nálunk ritkán hallható, az USA-ban viszont a húsz leggyakrabban játszott opera közt van.
A Mózes a címszerep és a Fáraó miatt kerül be a válogatásunkba. A következő részlet kakukktojásnak számít, mert bár Mózes imájaként hivatkoznak rá, valójában nem szólóáriáról van szó.
Végül, de nem utolsósorban jöjjön egy részlet a Babilóniában játszódó Szemiramiszból: Asszúr, a gonosz herceg belépőjelenete.