A Müpa népszerű koncertsorozata, a Felfedezések kalandra csábítja a zenehallgatót: korábban nem látott karmester mozdulatait figyelhetjük, eddig nem hallott muzsika hangzásaira csodálkozhatunk rá – és a zeneszerzőnek is most ízlelgetjük a nevét. A december 7-i koncerten mindhárom tapasztalatban részünk lehet – de a szerkesztők ezúttal is megteremtik az ismeretlen és az ismert ideális arányát, néhány kedvelt repertoárdarabot is műsorra tűzve.
Vigyázó fületek Szöulra vessétek! – parafrazeálhatnánk jó adag tiszteletlenséggel Batsányi híres versét, hiszen a koncert karmestere és fiatal kortárs zeneszerzője egyaránt a bámulatosan sok zenei tehetséget termő Dél-Korea szülötte. De hát már mindketten kirepültek a nagyvilágba, Nyugat felé, és érdekes módon jelenleg mindkettejüknek éppen Európa német nyelvterületén teremnek babérok. Az ifjú karmester, Holly Hyun Choe jelenleg a svájci Orchesterverein Wiedikon és a Sankt Galleni Egyetem Zenekarának zeneigazgatója, miközben egyszersmind a Zürichi Tonhalle nagynevű együttesénél is asszisztens Paavo Järvi mellett.
A zeneszerző, Hankyeol Yoon jelenleg Münchenben él, és hogy a Järvi dinasztia az ő karrierjével kapcsolatban is szóba kerüljön, említsük meg, hogy 2019-ben ő volt a rangos Gstaadi Menuhin Fesztivál és Akadémia karmesterversenyének Neeme Järvi-díjasa (ez jelenti a verseny 1. díját). Ezzel persze már azt is elárultuk, hogy a két muzsikusban nem csak a dél-koreai származás közös, de az is, hogy kettejük közül
a zeneszerző is foglalkozik vezényléssel. És közös az is, hogy mindkettejük életrajzában felbukkan egy magyar komponista és karmester, korunk egyik legnagyobb tehetségtámogatójának neve: mindketten az Eötvös Alapítvány mentoráltjai.
Hankyeol Yoon szerzeményei közül egy Zongoraversenyt hallgathatunk meg az est során – fokozza az ismerkedés izgalmát, hogy nyilvánvalóan új darabról lehet szó, hiszen a műnek egyelőre sem írásos, sem hangzó nyomát nem találjuk az interneten. A mű szólistája, az egyik legszuggesztívebb és legvirtuózabb magyar zongoraművész, a negyvenkét éves Balog József világjáró muzsikus rendkívül széles repertoárral. Játszik Beethovent és Lisztet, Kodályt és Lajthát, Gershwint és Boulezt. A modern szerzők iránti kitartó érdeklődéséről egyszer félig tréfásan azt nyilatkozta: „valakinek el kell vinnie a balhét”. Értsük ezt úgy: kellenek olyan áldozatkész muzsikusok, akik nem félnek a Müpa sorozatának címében is szereplő felfedezések szellemi és technikai próbatételeitől, vállalva, hogy olykor valószínűtlenül nehéz új kottákat kell megtanulniuk, még akkor is, ha a kortárs művet, melynek népszerűsítőjéül szegődtek, nem adhatják elő oly sok helyen, mint egy andalító Chopin-keringőt.
A vállalkozó szellem az est szimfonikus együttesét, az 1993-ban Héja Domonkos által alapított, 2013 óta Hámori Máté művészeti vezetésével dolgozó Óbudai Danubia Zenekart is jellemzi: bátran fordulnak a legfiatalabbak felé, koncertjeik sok újszerű elemmel és oldottsággal lepik meg a merev formáktól idegenkedőket, és a klasszikus muzsika mellett könnyűzenei produkciókban is szívesen részt vesznek.
Ezen a koncerten a fiatal koreai zeneszerző Zongoraversenye mellett romantikus és 20. századi zenét is játszanak, megszólaltatva Schubert Rosamunde-kísérőzenéjének 3. közjátékát, valamint Prokofjev Klasszikus és Sosztakovics 9. szimfóniáját. E két utóbbi sok könnyedséget és vidámságot, számos szórakoztató részletet tartogat, aligha véletlenül, hiszen a Felfedezések koncertjeinek szerkesztői, mint a bevezetőben már említettük, tudatosan törekednek arra, hogy a közönség ne csak az újdonságok meghódításában vegyen részt, de a repertoár régi, szeretett slágereivel is újra találkozhasson.
A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg.