Szerző: Kecskés M. Júlia

A Müpa számtalan eseménnyel szerzett már örömöt a közönségnek a legkülönfélébb műfajokban, mégsem nehéz válaszolni a kérdésre, melyik az a produkció, amely a ház eddigi legnagyobb vállalkozásaként él a köztudatban. Wagner Ringje nem véletlenül vált az intézmény világhírének zálogává: a tetralógia színrevitele olyan kreativitást követelt a közreműködőktől, amilyenhez a Müpa eddigi történetében nem sok produkció hasonlítható. Hartmut Schörghofer rendezői koncepcióját, a művészeti vezető, Fischer Ádám énekesközpontú vezénylési stílusát, a másfél évtized Ringjeiben színpadra lépő sztárok teljesítményét DVD-felvételek őrzik és kritikák, cikkek elemezték. Ezúttal nem róluk esik szó, hanem a Wagner szándékához híven négy egymást követő estén megvalósuló produkció színrevitelének háttérmunkáiról.…

Tovább

Előítéletre vallana, ha azt állítanánk, hogy valamelyik hangszer játékosai nagyobb műveltséggel, csiszoltabb intellektussal, szélesebb látókörrel rendelkeznek, mint azok, akik egy másik instrumentum mellett kötelezték el magukat. Azt azonban bátran állíthatjuk több évszázad tapasztalatainak birtokában, hogy az orgonisták tudás, képzettség dolgában különleges helyet foglalnak el a muzsikusok társadalmában. Ezek a sokoldalú muzsikusok nemcsak hangszerjátékosok: zeneszerzői stúdiumokat is folytatnak, és sokan közülük aktív alkotói tevékenységet fejtenek ki egész pályájuk során. Tanulnak improvizálni, és ezt a tevékenységet közönség előtt is gyakorolják. Különleges színérzékenységgel rendelkeznek, hiszen ujjaik alatt a tónusokban – regiszterekben – leggazdagabb hangszer szólal meg. Különleges virtuózok, hiszen ők az egyedüli muzsikusok,…

Tovább

Nem véletlenül került a Müpa Magazin rövid klasszikus hangversenyajánlói közé két olyan koncert, amelynek műsorszámai között Beethoven Hármasversenye is szerepel. Ez a mű becses kuriózum, igazi csemege, nem könnyű elcsípni élő előadásait, az pedig még ritkább tünemény, ha bő öt hét leforgása alatt kétszer úgy találkozunk vele, hogy mindkét előadógárda rendkívülinek nevezhető. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ez a különleges csillagállás valósul meg most, hiszen a Maisky család január 16-i produkciója egyedülálló volt, de hasonlóképpen annak ígérkezik az az előadás is, amelyben a legendás orosz hegedűvirtuóz, Makszim Vengerov két sikert sikerre halmozó, kivételes fiatal magyar tehetség, a zongoraművész…

Tovább

Immár több évre visszanyúló gyakorlat a Concerto Budapest életében, hogy Keller András szimfonikus együttese rendszeresen találkozik és közös terveket valósít meg Európa egyik legnagyszerűbb kamarazenekarával, a Gidon Kremer által 1997­-ben alapított, s máig általa vezetett Kremerata Balticával. A két zenészközösség december 4-én ismét egyesíti erőit, olyan műsor szolgálatában, amely eredeti, hézagpótló és koherens. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A hangversenyen először Gustav Mahler híres lassú tételét hallhatjuk: az Adagiettót az 5. szimfóniából, amelyről tudjuk, hogy a zeneszerző szerelmi vallomásnak szánta felesége, Alma Schindler számára. Ezt Alfred Schnittke 3. hegedűversenye, a Canticum canticorum (Énekek éneke) követi Kremer előadásában, befejezésül pedig…

Tovább