Aki szereti az újdonságokat, annak mindenképpen ott a helye a Prágai Szimfonikus Zenekar május 13-i estjén. Fazil Say új művének ősbemutatóján egyszerre két sztártrombitás is színpadra áll Szergej Nakarjakov és Boldoczki Gábor személyében, majd egy népszerű kortárs magyar zeneszerző, Varga Judit Beethoven előtt tisztelgő izgalmas alkotását hallhatjuk, a műsor második részében pedig Dvořák 8. szimfóniáját vezényli a meglepő műsorösszeállításairól is ismert Andrej Borejko.
Zongoraművészként Fazil Say éppen negyedszázada visszatérő művésze a magyar koncertpódiumoknak. Annak idején nagy visszhangot keltett, hogy Mozart Török indulóját a hagyományokra fittyet hányva, de tagadhatatlanul izgalmas olvasatban játszotta. Eredeti gondolkodású, ezért megosztó személyiség, aki mára zeneszerzőként is terjedelmes életművet hozott létre. Annyira, hogy német fesztiválok sora választotta rezidens alkotójává; ezen megbízatásai révén többek között Sabine Meyer számára írhatott klarinétversenyt, Boldoczki Gábornak trombitaversenyt, míg Zongoraversenyét a Salzburgi Fesztiválon mutatták be.
Pedig hazájában nem alakultak jól a dolgai: tíz éve bejárta Európát a hír, hogy egyéves börtönbüntetésre ítélték, mert egy posztjában ateistának mondta magát, és megosztott egy olyan bejegyzést, amely az iszlám egyik tanításán élcelődött. Az ítéletet később felfüggesztett börtönbüntetésre változtatták, majd megsemmisítették, mondván, Say csak a véleménynyilvánítás jogával élt.
Most két trombitára írt versenyműve a Müpában szólal meg először, nem akármilyen szólisták előadásában. A kompozíció az évad művésze, Boldoczki Gábor, a Müpa és több külföldi zenekar felkérésére született.
„Nakarjakovval már sokszor játszottam együtt, jó barátok vagyunk, de pár éve írt Trombitaversenye révén Fazil Say is barátként üdvözölt, amikor az elmúlt év szilveszterén azzal az üzenettel lepett meg, hogy elkészült a kéttrombitás concertóval”
— mondja Boldoczki Gábor. „A rá jellemző módon ezt a darabját is keleties dallamvilág és ritmika jellemzi, továbbá energikus lüktetés és gyönyörű harmóniák. A klasszikus hagyományok jegyében háromtételes, de kérésemnek eleget téve Fazil a trombita mellett a mélyebb hangú szárnykürtöt és a magas, virtuóz futamokra különösen alkalmas piccolo trombitát is szerepeltette benne. A zenekart is komoly játszanivalóval látta el, a hangszercsoportoknak szintén szükségük lesz a virtuóz szólista-énjükre.”
A versenyművekre nem jellemző módon a darabnak van egy kevésbé könnyed vonulata is: a harmadik, In memoriam alcímű tételben Say a 2015-ös ankarai merényleteket tematizálta, azt az eseménysorozatot, amikor a török kormány — európai tiltakozási hullámot is elindítva — törvénysértő módon reagált a robbantásokat követő ellenzéki tüntetésekre.
Varga Judit, az évad zeneszerzője egy többszerzős ciklus, a Be-Enigma részeként komponálta a Happy Birthday, Major Ludwig! című darabot, Beethoven születésének 250. évfordulójára. A felkérés eredetileg úgy szólt, hogy lehetőleg ne idézzenek a bonni-bécsi mestertől, de nem lehetett ellenállni a kísértésnek, így a szerző a Hegedűverseny, valamint az 1. szimfónia pár ütemét is hangról hangra beépítette saját kompozíciójába.
„Mindig érdekelt, hányféleképpen szólhat például egy G-dúr akkord attól függően, hogy Beethoven, Schumann vagy Brahms zenekarában szólal-e meg — mondja Varga Judit. — Ezt a darabomat 2020-ban mutatták volna be, de a pandémia miatt csak egy évvel később szólalt meg a hamburgi Elbphilharmonie-ban.
Akkoriban mindegyik művemben azt kerestem, hogyan lehet — zenei értelemben vett — mozgási energiák segítségével olyan organikus zenei folyamatot létrehozni, amelyben a hallgató észre sem veszi, mikor és hogyan változik a zenei anyag, hogyan jut el a mű az egyik szakaszából a másikba. Ennek a kinetikus utazásnak a végére ironikusan bombasztikus befejezés tesz pontot, a beethoveni humor jegyében.”
A szünet után az 1934-ben alapított és egykor a legendás Jiří Bělohlávek által is vezetett cseh zenekar hazai szerző darabját: Antonín Dvořák örök szépségű 8. szimfóniáját szólaltatja meg. Az est karmestere az orosz-lengyel Andrej Borejko lesz, aki az 1990-es évektől Németországban futott be szép karriert, három ízben nyerve el a német zeneműkiadók díját, amelyet a legeredetibb műsorok összeállítói számára alapítottak. Állt düsseldorfi, jénai, hamburgi zenekarok élén, továbbá dolgozott Bernben, illetve a kanadai Vancouver és Winnipeg szimfonikus zenekarait is vezette éveken át. A 2010-es években a Belgiumi Nemzeti Zenekarnak és a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekarának volt első karmestere, 2019-től pedig a Varsói Filharmonikusok zeneigazgatója. Mindezek mellett vendégkarmesterként olyan világhírű együtteseket is dirigált, mint a Berlini, a New York-i, a Rotterdami, a Los Angeles-i Filharmonikusok, a Drezdai Staatskapelle, a Londoni, a Chicagói és a Bostoni Szimfonikusok, valamint az amszterdami Concertgebouw Zenekara.