Alberto Ginastera (1916-1983) nevét itthon a legtöbben, ha valahonnan, akkor valószínűleg Estancia című balettjéről ismerik, a komponista hazájában, Argentínában azonban ugyanolyan korszakos jelentőségű szerző volt, mint Magyarországon Bartók Béla. Ennek tudatában nem meglepő, hogy tanítványai között találjuk többek között az argentinok másik zenei büszkeségét, Astor Piazzollát is.
Ginastera katalán-olasz szülők gyermekeként született, családi öröksége pedig zenéjében is visszaköszön. Összesen négy operát írt, a ma tárgyalandó Don Rodrigo ezek sorában a második. 1964-ben mutatták be Buenos Airesben, 1972-ben pedig New Yorkban. Ez utóbbi premierjén Plácido Domingo énekelte a főszerepet, a legendás tenornak ez a szerep hozta meg a nemzetközi hírnevet.
A 8. századi Spanyolországban játszódó történet igazi melodráma, a nagy olasz operaelődökre hajazó történetszövéssel és zenei világgal. Háború, erőszak, némi szerelem, és persze halál. Ginastera operájába már csak azért is érdekes belehallgatni, mert az európai fül számára borzasztóan érdekesek az ismerős zenei struktúrák egy egészen más hangzásvilágba csomagolva.
Akit közelebbről érdekel a különleges, dél-amerikai zenei világ, szeretettel ajánlom Nyitrai László zeneszerző blogját, mely egzotikus zenei tájakra kalauzolja az olvasót.