Giuseppe Verdi több műve tartalmaz koronás főket, ez alkalommal Afrikába látogatunk, hogy találkozzunk velük. Most következzék egy igazi klasszikus az operák sorában, mai koronás opuszunk az Aida.
Az ókorban játszódó egyiptomi-etióp konfliktus adja meg a szerelmi háromszög és a családi konfliktusok díszletét Verdi 1871-es, a Kairói Operaházban bemutatott operájában. Az egymással szemben álló felek Rómeója és Júliája az egyiptomi hadsereg vezetője, Radames, és az etióp király lánya, Aida. Miközben titkos szerelmük szárba szökken, a fáraó lánya, Amneris Radamesért eped, a két nép között pedig kitör a háború. Mindeközben slágerária slágeráriát követ, hallgassuk is meg az elsőt, Radames románcát Luciano Pavarotti előadásában:
A mai bejegyzés címe akár az is lehetett volna, hogy „boldogtalanul éltek, amíg meg nem haltak”, ugyanis a két szerelmes története igen csúnya véget ér. Aida hazájáért kénytelen elárulni szerelmét, Radames ugyanezen érzelemtől vezérelve hazáját árulja el. Aida apja menekülés közben meghal, Radamest hazaárulásért élve bebörtönzik egy föld alatti sírkamrába, szerelme, Aida itt várja. Az összetört szívű Amneris siratja Radamest, vége, sad end.
Aki vérbeli, klasszikus operát szeretne látni, a műfaj minden klasszikus jellemzőjével, nagy érzelmekkel, áradó dallamokkal, az jó helyen jár. Íme, a teljes opera magyar felirattal a Milanói Scalából: