• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Ruttkai és kora Címlap

 „Filmeket kell csinálni” – 95 éve született Révész György

Szerző: Rácz Ráchel2022. október 16.
Facebook Twitter E-mail
Révész György és Makláry Zoltán - fotó: Inkey Tibor/Fortepan
Révész György és Makláry Zoltán - fotó: Inkey Tibor/Fortepan

Révész György harmonikus egyensúlyt talált a szerzői és a közönségfilm között. Munkássága meghatározó a magyar filmművészetben. A kísérletező kedvű, gyakran improvizatív filmrendező úgy készített mély, absztrakt tematikájú filmeket, hogy közben sosem ment át a szubkulturális szolgálat mezsgyéjére. Az 1927. október 16-án született rendezőre emlékezünk.

„Filmeket kell csinálni, az időre hagyva annak eldöntését, mi főmű, életmű – ha ugyan van egyáltalán ilyen – és mi járulék, vagy éppenséggel balaszt” – vallotta Révész György.

Filmes stúdiumait 1945-1948 között a Szakszervezeti Filmiskolában kezdte, ami után egyszerre járt a Színház- és Filmművészeti Főiskolára és a Pázmány Péter Tudományegyetemre. Szakmai gyakorlatát kitűnő szakemberek mellett végezte, majd pályáját remek, stílusteremtő alkotók mellett kezdte egészen fiatalon. Az expresszív filmes nyelvi eszközöket Fábri Zoltántól, a történelmi témákra való érzékenységet Bán Frigyestől, a szerzői perspektívákat Máriássy Félixtől, a közönségfilmes aspektusokat Keleti Mártontól sajátíthatta el.

Egy szerelem három éjszakája- fotó: Inkey Tibor/Fortepan
Egy szerelem három éjszakája – fotó: Inkey Tibor/Fortepan

„Én rögtön stábba kértem magam helyettes felvételvezetőként, közben dramaturgiai munkát is végeztem és hamarosan első asszisztens lettem. Ami azt jelenti, hogy mások mellett és mások kontójára tanulhattam meg a szakmát. Legalábbis olyan fokon, rámbízhatták egy film leforgatását azzal, hogy – ha nem is lesz remekmű – de vetíthető film lesz. Erre a mesterség ismerete nélkül, önmagában a legnagyobb tehetség sem garancia” – mondta el Révész György.

A kor konvencióit és a szocialista realizmust hamar meghaladva alakította filmes névjegyét. Olyan alkotótársakkal nyílt lehetősége együttműködni produkciói során, mint például Illés György, Hegyi Barnabás, Hubay Miklós, Ránki György, Vas István, Latabár Kálmán, Latinovits Zoltán, Dayka Margit, Ruttkai Éva, Darvas Iván, Sinkovits Imre vagy Gábor Miklós.

Noha az 1954-es 2×2 néha 5 még javában játszik az 50-es évek hurrá optimizmusával, az 1957-es Éjfélkor minden addigi sztereotíp elváráshorizonton túlmutat. A korszaknyitó filmként is tekinthető mű azontúl, hogy mellőzi a hithű káderek kontra reakciósok (nyugati kémek) sematikus párharcát, kilép egy nemzetközi színtérre, és javában magán viseli a Révész-stílusvilág esszenciális lenyomatait.

1956 után növekedésnek indult az érdeklődés a magyar filmvilág iránt nemzetközileg. Derek Prouse televíziós szerkesztő, a Sunday Times filmkritikusa például külön műsort készített a BBC csatornáján, amely során olyan alkotások kerültek bemutatásra, mint például a 39-es dandár, az Álmatlan évek, vagy éppen az Éjfélkor. A filmvetítések után beszélgetést tartott az alkotókkal, így többek között Várkonyi Zoltánnal, Máriássy Félixszel, Ruttkai Évával és Gábor Miklóssal. Az Éjfélkor nagy sikert aratott Londonban, és megkapta az „ízig-vérig európai” jelzőt is.

Az erősen műfaji filmes világból induló Révész, pályája első felében radikálisan módon elítélte korának forradalmát, az új hullámot. Ezzel ellentétben valahogy ironikus, hogy a 70-es években markánsan felfedezhető filmjeiben egy nagyon kontúros kísérletezői, progresszív filmnyelv, amely javában túllépi korai rendezéseinek stilisztikáját, éppen az új hullámos tendenciákat applikálva. Erre példa a második világháborúban játszódó tragikus történet, az Egy szerelem három éjszakája című, zenés színpadi műből adaptált mozifilm, vagy a Szerb Antal-adaptáció, a Pendragon legenda, a tanácsköztársaság idején a menni vagy maradni kérdésével foglalkozó, szatirikus Volt egyszer egy család, és a Karinthy-műből készült Utazás a koponyám körül is.

„Manapság az úgynevezett új hullámon van a sor, ami gyakran csak kádban való pancsolás… Ez az irányzat szerintem ma már a gondolattalanság leképezésére kitalált blöffök, manírok látványos és üres szélhámossága… A hamis pózok magatartása… Művészi az, ami unalmas… Amit nem lehet megérteni… Ez lett a jelszava…” – Révész György

  • Forrás: Indulatos beszélgetés egy nyugodt filmrendezővel. Négyszemközt Révész Györggyel. In.: Filmvilág, 1964/2.
évforduló film révész györgy
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTörténelmi emlékhellyé avatták Petőfi Sándor Szülőházát
Következő bejegyzés Bezárnak a szentendrei múzeumok is

Ajánlott Bejegyzések

Mozart Planet

Juliane Banse: „Schubert meghatározó része kell legyen minden énekes életének”

2023. január 27.5 perc olvasás
Passion for Perfection, Fitzwilliam Museum - forrás: EXHIBITION ON SCREEN / David Bickerstaff
Intermezzo

Degas – A tökéletesség nyomában

2023. január 27.2 perc olvasás
Somossy Barbara a Sose lesz vége című film forgatásán
Intermezzo

A legjobb rendező díját kapta Somossy Barbara Kanadában 

2023. január 26.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.