Nyilván sokan emlékeznek az 1969-ben készült Easy Rider című (ma már kultusz-)filmre, amely az idők során a hippimozgalom egyfajta apoteózisává vált, nyilván nem függetlenül a benne felhangzó nagyszerű zenéktől is. A történetben két fiatalember hatalmas motorokon szeli át Amerikát, hogy aztán végül elérje őket az életformájukat – és a szabadságvágyukat – nem toleráló kor tragédiája. A filmben szereplő motorok egyikét, a legendás „Captain Americát” most árverésre bocsátják (bár az eset kapcsán azért több kérdés is felmerül).
Aki látta a filmet, az alighanem soha el nem felejti, ahogyan a hangszórókból dübörög az azóta minden motoros himnuszává lett Steppenwolf-szám, a Born to be Wild…, a vásznon pedig két hosszúhajú, az időből kilépő fiatal srác robog keresztül óriásmotorjain Amerika csodás tájain, hogy eljussanak a nyugati partról álmaik városába, New Orleansba.
A filmet a Peter Fonda, Dennis Hopper és Terry Southern által írt forgatókönyvből (amelyet jelöltek a legjobb forgatókönyv Oscar-díjára, mint ahogyan Jack Nicholsont is a legjobb mellékszereplő kategóriájában) maga az egyik főszerepet is játszó Hopper rendezte, a producer a másik főszereplő Fonda volt (a film fantasztikus képeit pedig a magyar származású Laszlo Kovacs, azaz Kovács László operatőr fotografálta).
Az összesen mindössze 400.000 dollárból készített mozit 1969. július 14-én mutatták be, és forgalmazása világszerte mintegy 60 millió dolláros bevételt hozott, Mars Bonfire (eredeti nevén Dennis Eugene McCrohan), a Born to be Wild című dal szerzője pedig ettől fogva egész életében azóta is ennek az egy dalának a jogdíjaiból él. (És csak érdekességként: a „motoros-himnuszt” éneklő John Kay, a Steppenwolf együttes énekes-gitárosa viszont annyira rosszul lát, hogy nemhogy motort nem vezethet, de még jogosítványa sem volt soha.)
A filmben a két motorossal gyakorlatileg „egyenrangú” főszereplővé váló két különleges motorbiciklit Cliff Vaughs (aki a film társproducere is lett) és Ben Hardy tervezte és gyártotta: egy 1967-es árverésen 500 dollárért megvettek négy leselejtezett rendőrségi Harley-Davidson Panhead típusú motorkerékpárt, és azokból alakították ki a két-két „játszó” motort.
A Hopper által hajtott példány(ok) még csak nem is voltak olyan különleges(ek), ám a Fonda alá került motor(oka)t az akkor még nem annyira divatban volt chopper-fazonra, azaz egy hosszan előrenyúló villába szerelt első kerekűre alakították át, benzintankját pedig az amerikai zászló színeire festették, ezért is kapta ez a jármű – és a filmben a rajta ülő Fonda által játszott szereplő is – végül a „Captain America” nevet.
A film végén, emlékszünk rá, Fonda motorja lerepül az útról, darabokra szakad és felrobban (nyilván ezért is kellett legalább két példány ezekből a „főszereplőkből”), és a meglőtt Hopper is nagyot bukik a maga járművével. Egyes hírek szerint a forgatás végén a többé-kevésbé épen maradt három motort szétszedték és alkatrészenként értékesítették, másfelől viszont azt is lehet tudni, hogy a „Captain Americából” később számos másolat készült.
Ennek ellenére 2014-ben egy kaliforniai árverésen kalapács alá vittek egy „Captain Americát”, amelyről azt állították, hogy az a filmben szerepelt eredeti darab, és ezt Dan Haggerty, a film egyik szereplője is megerősítette egy igazolással, azt állítva ebben, hogy ő maga személyesen építette újjá a járművet, miután az a film zárójelenetében alaposan megrongálódott.
Igen ám, de Haggerty később (de még az árverés előtt) visszavonta ezt a nyilatkozatát, mondván, „hibásan” állította, hogy ez az igazi motor a filmből. Ennek ellenére azt a példányt akkor 1,35 millió dollárért adták el, ami a mai napig a legtöbb, amennyit nyilvános aukción valaha is egy motorkerékpárért kifizettek.
Most június 5-én viszont újra kalapács alá került egy „Captain America”: a texasi Midlandben a Cord & Kruse Auctions árverésén sok más jármű között kínálják megvételre a motort, amelyről a ház azt állítja, hogy ez a filmben szerepelt (egyik) eredeti példány; ahogyan a cég vezetője, Dan Kruse fogalmazott: „az amerikai filmtörténet és a járműipar történetének is része”. A legendás choppert az aukciósház előzetesen 300.000-500.000 dollárra becsüli.
Az árverésen az egyébként kétségtelenül legnagyobb sztár „Captain America” mellett majd olyan járművekre is lehet licitálni, mint egy 1927-es Rolls-Royce Phantom 1 Springfield Limousine, egy 1929-es Rolls-Royce Phantom 1 Springfield Brewster Dual Cowl Phaeton, egy 1930-as Rolls-Royce Phantom Springfield Brewster Limousine, egy 1929-es Packard 626 kabrió, egy 1954-es Jaguar XK120 Roadster, egy 1974-es Jaguar E-Type Roadster, egy 1965-ös Ford Mustang kabrió, egy 1969-es Dodge Charger R/T 440, egy 1977-es Dodge Monaco, négy Corvette, köztük egy 1961-es kabrió, egy 1963-as Split Window Coupé és egy 1964-es Sting Ray Fastback, egy felújított 1966-os Ford Bronco, egy 1965-ös Ford Mustang kabrió, egy 1957-es Ford Thunderbird kabrió, vagy egy 1973-as Volkswagen Super Beetle kabrió.