Az idén éppen százesztendős francia Françoise Gilot-t a legtöbben – már akik egyáltalán – leginkább úgy ismerik, mint Picasso egyik múzsáját, élettársát, két gyermekének anyját. Pedig Gilot maga is jelentős művész, aki – miután kiszabadult híres párja (el)nyomása alól – komoly karriert futott be. Most pedig a múlt héten a Sotheby’s londoni árverésén meg is döntötte eddigi egyéni aukciós rekordját.
A Sotheby’s múlt hét végén zárult (Women) Artists elnevezésű, kizárólag női alkotók munkáit kínáló online árverésén többek között olyan művészek festményeit, fotóit és szobrait vitték kalapács alá, mint Lavinia Fontana, Marie Laurencin, Berthe Morisot, Hannah Höch, Dorothea Tanning, Sonia Delaunay, Leonor Fini, Louise Bourgeois, Helen Frankenthaler, Barbara Hepworth, Marlene Dumas, Judy Chicago, Cindy Sherman, Bridget Riley, Tracey Emin, Marina Abramovic vagy Cecily Brown.
Az összesen 4.570.100 fontos (1,848 milliárd forint) bevételt hozó anyagból a legmagasabb árat, 922.500 fontot (373.151.250 forint) az 1921-ben született Françoise Gilot 1965-ben a lányáról festet Paloma à la Guitare (Paloma gitárral) című, előzetesen „mindössze” 120.000–180.000 fontra becsült képéért adták. A művet elkészülte évében egy amerikai magángyűjtő vásárolta meg a New York-i David B. Findlay Galleryben, mostani eladója tőle szerezte meg később, vagyis a mű most először került árverésre.
Françoise Gilot az 1940-es évek elejétől Párizsban a magyar származású Rozsda Endrétől (1913–1999) is tanult festeni (erről ő maga is mesélt néhány éve a Párizsban élő magyar operatőr-rendező, Solymos András Rozsdáról készített portréfilmjében).
1943-ban, huszonkét évesen, éppen első önálló kiállításának évében ismerkedett meg az akkor hatvanegy éves Pablo Picassóval, aki azonnal beleszeretett a fiatal lányba. 1946-tól éltek együtt (Picasso Dora Maart hagyta végképp faképnél az új, Doránál is tizennégy évvel fiatalabb nő miatt), két gyermekük született, Claud (1947) és Paloma (1949), ám 1953-ban Gilot – a festő életében fontos szerepet játszott asszonyok közül egyedüliként, hiszen az összes többi nőt mindig a férfi hagyta ott – kilépett a számára súlyos terheket hordozó kapcsolatból, sőt 1964-ben meg is írta kettejük közös, meglehetősen vad és zavaros történetét (kibeszélve például, hogy a nagy művész fizikailag is bántalmazta őt). És Bár Picasso minden kapcsolatát latba vetve igyekezett meghiúsítani a könyv kiadását, az Életem Picassóval mégis megjelent, sőt bestseller lett: több tucat nyelvre lefordították és több mint egymillió példány kelt el belőle.
Ezzel aztán Gilot meg is szabadult a „Picasso (egyik) múzsája” címkétől, előbb Londonba, majd Amerikába költözött, és önálló festőkarriert épített (annak ellenére, hogy Picasso azt azért még el tudta érni, hogy Párizs egyetlen galériájában se állítsák ki a műveit).
Gilot-nak az ezt megelőző legdrágábban elkelt munkája 695.000 dollár volt, amennyit egy női alakjáért fizettek 2014 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén, a Christie’snél pedig – 30.000–50.000 dolláros becsérték után – 425.000 dollárt adtak 2013 novemberében ugyancsak New Yorkban egy olyan festményéért, amelyen a Picassótól született két gyermekét, Claude-ot és Palomát örökítette meg 1956-ban egy nyaralásuk közben.
A ma Amerikában és Párizsban felváltva élő Gilot-nak egyébként az egyetlen európai képviselője a budapesti Várfok Galéria, akik 2000 óta rendszeresen rendeznek kiállításokat a műveiből.