A Sotheby’s május 17-én New Yorkban tartja szokásos nagy tavaszi modern művészeti árverését, amelynek – mint ezt most bejelentették – egyik sztárja a francia Claude Monet egyik Velencében festett városképe lesz. Az utoljára nyilvánosan 1997-ben kiállított festményért a ház 50 millió dollár körüli összeget remél kapni, ami a művész eddig elkelt hasonló munkái árainak ismeretében egyáltalán nem túlzó elvárás.
Claude Monet, a francia impresszionizmus talán legismertebb alakja élete során egyetlen egyszer, 1908 őszén járt Velencében, és ott-tartózkodása alatt harminchét festményt készített a városról (és ezek közül huszonnyolcat Párizsba történő visszatérte után azonnak el is adott a Bernheim-Jeune galériának). A harminchét Velence-veduta közül hat ugyan arról a helyről készült: a Palazzi Barbaro lépcsőjéről nyíló látványt, vagyis a Canal Grande túlsó partját örökíti meg, a háttérben a Santa Maria della Salute templommal.
Ez utóbbiak közül a Sotheby’s által most bemutatott, a májusi árverésen kalapács alá kerülő Le Grand Canal et Santa Maria della Salute című, 73,5×92,5 centiméteres vászon 1994 májusában egyszer már szerepelt aukción, ráadásul akkor is New Yorkban és ugyan ennél a háznál, ám mivel akkor a 7–8 millió dolláros előzetes becsértékéhez képest mindössze 5,7 milliós legmagasabb ajánlat érkezett érte, így nem adták el. Most viszont a ház már az akkori érték csaknem tízszeresét, kereken legalább 50 millió dollárt vár képért.
Persze ha azt nézzük, hogy az azóta eltelt csaknem harminc év alatt Monet árai mennyire felmentek a műkereskedelemben, ez az elvárás egyáltalán nem tűnik túlzottnak. 2015 februárjában például ugyancsak a Sotheby’s londoni árverésén a hat ugyanonnan készült Canal Grande-festmény egy másik darabját 23.669.000 fontért, vagyis akkor árfolyamon kereken 35,6 millió dollárért adták el, ami az inflációt figyelembe véve ma nagyjából 42 millió dollárnak felelne meg. 2019 februárjában pedig egy másik velencei Monet-kép, a Dózse palotát megörökítő Le Palais Ducal szintén a Sotheby’s londoni árverésén 27.534.000 fontért (körülbelül 36,4 millió dollár) került új tulajdonoshoz.
Monet egyébként ma nyolc festményével szerepel az árveréseken 50 millió dollárnál drágábban eladott műtárgyak listáján; a legtöbb, amennyit egy munkájáért eddig valaha kifizettek, az 110.747.000 dollár (32,075 milliárd forint) volt: ennyit az 1890-ben festett Meules (Szénaboglyák) című vásznáért adtak 2019 májusában a Sotheby’s New York-i aukcióján, 55 millió dolláros becsérték és 45 millió dolláros kikiáltási ár után (a leütési ára 97 millió dollár volt, erre jöttek még rá a jutalékok). Viszont ha azt nézzük, hogy ugyanez a kép 1986 májusában a Christie’s New York-i árverésén még „csak” 2,53 millió dollárért kelt el, akkor érezhetjük, hogy a most újra árverésre kínált Velence-látkép becsértéke a legutóbbi sikertelen aukcionálás ellenére sem irreális.
Mindenesetre a májusban majd megvásárolható festmény március 27-től három napig Tajpejben, április 8. és 12. között Hongkongban, majd április végén Londonban, végül az árverés előtt New Yorkban lesz élőben megtekinthető. Az utolsó két állomás előtt viszont a Távol-Keletről Európába érkezve április 20-án – az idei Biennále megnyitásához időzítve – a festmény „hazatér”, akkor ugyanis egy napon át a velencei Palazzo Grittiben várja majd az iránta érdeklődőket.