Jó egy éve esett már egyszer szó itt a Senki többet? blogban egy válás miatt elárverezett műgyűjteményről; most ismét egy ilyen esemény kapcsán kerül kalapács alá jövő januárban New Yorkban a Sotheby’snél tíz kivételes munka neves régi mesterektől. A vezető tétel egy Rubens-kép lesz, amelyért 25–35 millió dollárt várnak, de alighanem a többi alkotás is élénk gyűjtői érdeklődést fog kiváltani.
Mark Fisch – ma már nyugdíjas – New Jersey-i ingatlanfejlesztő 2008-tól éveken át volt a New York-i Metropolitan Museum of Art igazgatótanácsának a tagja, aki hathatósan támogatta a múzeum gyűjteményének nem egy új beszerzését, miközben feleségével, Rachel Davidson korábbi New Jersey-i bíróval együtt ő maga is jelentős műveket vásárolt össze elsősorban régi mesterek alkotásaiból.
Most viszont, mivel több mint három évtizednyi együttélés után az év eleje óta válóper zajlik köztük, az azóta húzódó vagyonmegosztási ellentétek miatt 177 millió dollárra becsült kollekciójukból el kell árverezzenek néhány darabot. Így aztán a jövő januárban majd a Sotheby’s New York-i árverezőtermében lehet licitálni tíz olyan ritka, régi mesterek kezei közül kikerült alkotásra, amelyek a Fisch–Davison kollekcióból kerülnek ki a piacra.
A legnagyobb várakozás a tételek közül Peter Paul Rubens 1609 körül festett, 94×102 centiméteres, Salome Keresztelő Szent János levágott fejével című vásznát kíséri. A festmény érdekessége, hogy korábban mintegy kétszáz éven át elveszettnek hitték, csak 1987-ben fedezték fel újra egy francia magángyűjteményben, majd 1998-ban árverésre is került: a Sotheby’s New York-i aukcióján 5,5 millió dollárért adták el, ami akkor a legmagasabb összeg volt, amennyit addig valaha egy Rubens-festményért kifizettek. Most viszont a ház szakértői már legalább 25–35 millió dollárt várnak az újra kalapács alá kerülő képért.
Bár ez ugyan jelentős értékemelkedés, a becsült összeg még mindig igencsak messze van Rubens jelenlegi aukciós ár-csúcsától: 2002 júliusában ugyanis a festő 1610-ben készített Slachting van de onschuldigen (Az aprószentek lemészárlása) című, 142×182 centiméteres alkotását a Sotheby’s londoni licitjén 4–6 millió fontos becsérték mellett, 3 millió fontos kikiáltási árról indítva a liciteket, végül 45 millió fonton ütötték le, vagyis a vevőknek – mint hamarosan kiderült, Kenneth és David Thomson kanadai üzletembereknek – a jutalékokkal együtt 49.506.650 fontot (akkori árfolyamon 75.930.440 dollár; 19,354 milliárd forint) kellett kifizetniük érte. (A képet 2008-ban aztán odaajándékozták a torontói Art Gallery of Ontario gyűjteményébe, ahol az jelenleg is látható.)
A januárban a Fish–Davidson-gyűjteményből kalapács alá kerülő további művek között olyan alkotások szerepelnek majd, mint például az itáliai Orazio Gentileschi Bűnbánó Szent Mária Magdolna című vászna (becsérték: 4–6 millió dollár), Georges de la Tour francia festő 2005-ben felfedezett Szent Jakab-portréja (3,5–5 millió dollár), vagy az ugyancsak francia Valentin de Boulogne 1614 körül készített, Krisztus töviskoronázását megörökítő festménye (4–6 millió dollár); ezt az utóbbi képet Fisch 2016 januárjában a Sotheby’s árverésén – 1,5–2 millió dolláros becsérték után – 5.178.000 dollárért szerezte meg, ami máig a művész aukciós rekordja.
A januári árverés előtt a Sotheby’s a képeket New York mellett egy vándor-kiállítás keretében Los Angelesben, Hongkongban és Londonban is bemutatja majd az érdeklődőknek.