Éppen egy évvel ezelőtt írtunk legutóbb itt a Senki többet? blogban a brit festőművészről, LS Lowryról. A képein elsősorban a közép-angliai iparvárosok mindennapi életét megörökítő alkotó a héten új szerzői árverési csúcsot ért el a Christie’s aukcióján. A festmény azonban egy jótékony vásárlónak köszönhetően továbbra is nyilvánosan megtekinthető lesz a művész nevét viselő salfordi galériában.
Laurence Stephen Lowry (vagy ahogyan ő maga következetesen használta a nevét: LS Lowry; 1887–1976) élete gyakorlatilag teljes egészét az északnyugat-angliai iparvidéken élte le – 1915 és 1925 között a Manchester melletti kisvárosban, a salfordi Királyi Műszaki Intézetben (ma University of Salford) folytatta tanulmányait, majd végzése után is a város lakója maradt –, és alkotóként ugyanennek a vidéknek lett a leghűségesebb megörökítője. Nem véletlen, hogy munkáinak legnagyobb gyűjteménye is itt látható ma: a 2000-ben megnyitott The Lowry elnevezésű, kifejezetten erre a célra épített művészeti komplexumban, amelynek galériájában a művész 55 festményét és 278 rajzát őrzik.
Itt volt megtekinthető huszonkét éven át az a Going to the Match (Meccsre menők) című Lowry-vászon is, amelyet a művész 1953-ban festett egy a brit The Football Association által szponzorált kiállításra, ahol első díjat nyert vele. A festőre oly jellemző mozgalmas képen a boltoni Burnden Parkban álló akkori labdarúgó-stadion, a Bolton Wanderers csapatának egykori otthona látható a meccsre igyekvő szurkolók tömegével.
A festményt 1999-ben a brit Profi Labdarúgók Szövetsége (PFA) vásárolta meg, és egy évvel később az akkor megnyílt The Lowryban helyezte el letétként. Csakhogy a PFA ellen 2013 és 2019 között több pénzügyi vizsgálatot is indítottak a szervezet aggályos gazdálkodása miatt, és bár azóta számos lépést tettek a hibák kiküszöbölésére, a konszolidáció keretében úgy döntöttek, hogy a festmény áruba bocsátják.
Salford polgármestere, Paul Dennett az eladás előtt azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy nagyon reméli, hogy a mű új tulajdonosa nem viszi majd el a képet a művész életművét bemutató központból, hanem továbbra is biztosítja a nyilvánosság hozzáférését az egyik legjelentősebb Lowry-festményhez. A Christie’s eheti árverésén a kép végül az előzetes 5–8 millió fontos becsérték felső határához közel, 7.846.500 fontért (3,698 milliárd forint) került új tulajdonoshoz, akiről hamarosan kiderült, hogy nem más, mint maga a The Lowry Központ.
Persze az intézmény kasszájában nem volt ennyi pénz a festmény megvásárlásához, hanem azt az Andrew Law pénzügyi befektető és felesége, Zoë által alapított The Law Family Charitable Foundation nevű jótékonysági alapítvány bocsátotta a rendelkezésükre, hogy a kép valóban ott maradhasson a legnagyobb Lowry-gyűjteményben. Ugyanakkor az eladásból befolyt összeget a Players Foundation nevű alapítvány fogja megkapni, amelynek fő tevékenysége az egykori, mára kiöregedett és megélhetési nehézségekkel küzdő focisták támogatása.
Ez a most elért aukciós eredmény ráadásul a legnagyobb összeg, amennyit mindeddig valaha a festő egy munkájáért a nyilvános műkereskedelemben kifizettek; Lowry korábbi rekordja 5.641.250 font volt, ennyit 2011 májusában az 1948-ban festett The Football Match (Futballmeccs) című képéért adtak (3,5–4,5 millió fontos becsérték után).
Egyébként a közeljövőben egy másik jelentős Lowry-festmény is kalapács alá fog kerülni: a Street Scene (Utcai jelenet) című, 1941-ben készült vászon a londoni Bonhams árverezőház november 22-i aukcióján lesz megvásárolható; a csaknem ötven éve ugyanannak a családnak a birtokában volt alkotásért a ház előzetesen 800.000–1,2 millió fontot remél kapni.