Cecily Brown évek óta egyike a legsikeresebb kortárs női alkotóknak, ám az idei év első féléve minden eddigi összesített sikereit felülmúlta: 2023-ban eddig már nyolc festménye ért el (dollárban) hét számjegyű árat; ennek is köszönhetően januártól június végéig már több bevételt „termeltek” az árveréseken a munkái, mint az eddigi legjobb évében, 2021-ben összesen.
Cecily Brown 1969-ben született Londonban, nagymamája és két nagybátyja képzőművész, édesapja műkritikus és kurátor, édesanyja skót származású regényíró. A kislány hároméves korától művésznek készült, középiskoláinak elvégzése után járt az Epsom School of Artra majd a Slade School of Fine Arton szerzett BA-diplomát, ahol elnyerte a művészeti szakokon tanuló brit hallgatók országos versenyének első díját. 1994-ben azonban elhagyta Nagy-Britanniát, és New Yorkba, Manhattanba költözött; azóta is ott él és alkot.
2000-ben a világ egyik legjelentősebb galériása, Larry Gagosian rendezte meg az első nagy egyéni tárlatát; ettől kezdve Brown munkái egyre gyakrabban kerültek be a legnagyobb kortárs múzeumok gyűjteményeibe, miközben a műtárgypiacon is egyre gyorsabban emelkedtek az árai. 2000 novemberében a Sotheby’s és a Christie’s a New York-i aukcióin általában 60.000 és 90.000 dollár közötti árakat ért el, 2001-ben lépte át egy festményével először a 100.000 dolláros ár-határt, 2007 novemberében pedig már az egymillió dollárost is: a Phillips de Pury & Company New York-i árverésén a The Girl who have Everything (A lány, akinek mindene megvolt) című nagyméretű absztrakt vásznáért 600.000–800.000 dolláros becsérték után 1.105.000 dollárt adott meg a licitek nyertese.
Ráadásul ez a festmény remekül megmutatja Brown árainak egyre meredekebb emelkedését. 2017 júniusában ugyanis a Sotheby’s ismét kalapács alá vitte ezt a képet, méghozzá Londonban, ahol is az előzetesen 800.000–1,2 millió fontra becsült képért valaki már 1.868.750 fontot (akkori árfolyamon kereken 2,4 millió dollár) is megadott. Újabb öt év elteltével, 2022 márciusában pedig ugyancsak Londonban, csak éppen a Christie’snél ismét árverésre került ugyanez a festmény, ahol is akkor már 4.362.000 fontért (5,8 millió dollár) cserélt gazdát. Vagyis a kép értéke tizenöt év alatt 427 százaléknyit emelkedett a műtárgypiacon.
De ugyanígy értékelődött fel például a The Pyjama Game (Pizsamajáték) című festménye is, amelyik először 2007 májusában a Christie’s New York-i árverésén 400.000–600.000 dolláros becsérték után 1.608.000 dollárért kelt el (amivel akkor ez volt a művész legdrágább munkája), majd, 2018 novemberében újra kalapács alá került, ezúttal a Seoul Auction hongkongi árverésén, ahol 39 millió hongkongi dollár (kereken 5 millió amerikai dollár) lett már az ára; vagyis a festmény értéke tizenegy év alatt több mint hárommillió dollárral emelkedett.
2018 májusában pedig Brown felért az eddigi egyéni árverési csúcsára: Suddenly Last Summer (Múlt nyáron hirtelen) című, 1999-ben festett képe a Sotheby’s New York-i árverésén 1,8–2,5 millió dolláros becsérték után 6.776.200 dollárt is megért valakinek (miközben ugyanez a festmény 2010 májusában a Sotheby’s árverésén még „csak” 1.082.500 dollárért cserélt gazdát).
Idén április 4-én a New York-i Metropolitan Museum of Art nagyszabású retrospektív kiállítást nyitott Brown műveiből (még december 3-ig lehet megtekinteni), ami nyilván szintén nagyot lendített a képei iránt megmutatkozó keresleten. (Egyébként az utolsó élő brit művész, aki ilyen elismerésben részesült az amerikai intézményben, Lucian Freud volt, még az 1990-es évek közepén.)
Merthogy talán ennek is köszönhető, hogy az év első felében már eddig nyolc Brown-munkát adtak el árveréseken hétszámjegyű összegért (közülük kettő hajszál híján megdöntötte a jelenlegi rekordját), és az eddig elért idei összeredménye – kereken 30 millió dollár – már most magasabb, mint az eddigi legjobb, 2021-es évének teljes tizenkét hónapnyi bevétele. A szerzői összbevételek listáján pedig Brown félévkor a harmincadik helyen állt (tavaly év végén a hetvenötödik volt, 2014-ben pedig még csak az 1368.), megelőzve olyan nagy élő férfi sztárokat, mint például Damien Hirst vagy Jeff Koons.