November közepe után igazi aukciós „nagyhét” kezdődik New Yorkban: a 18-ával kezdődő napokban minden estére jut majd egy-egy nagy árverés a Christie’s és a Sotheby’s termeiben. A hatalmas kínálatból mi itt most három olyan művet emelünk ki, amelyek láttán talán sokan mondhatják azt, hogy „ugyan mi ebben a művészet”, hiszen „ilyet én is tudok”. De még ha tudnának is, vajon kapnának-e érte annyi sok millió dollárt, mint amennyit ezekért az alkotásokért fognak majd kifizetni az értük minden bizonnyal igencsak élénken versengő gyűjtők?
John D. Rockefeller (1839–1937) olajmágnás, az első amerikai dollár-milliárdos 1901-ben alapította meg New Yorkban a róla elnevezett orvosbiológiai kutató-egyetemet, amely kizárólag már diplomás orvosok és biológusok számára nyújt doktori és posztdoktori képzést, valamint biztosít számukra kutatási feltételeket. Hogy milyen szinten, arra utalhat az a tény, hogy az alapítás óta az intézményben dolgozók összesen huszonhat orvosi, illetve kémiai Nobel-díjat nyertek el.
A magánegyetemnek az évek során jelentős képzőművészeti gyűjteménye is keletkezett, 1958-ban például Eleanor Ward (1911?–1984) New York-i galeristától megvásároltak két Joan Mitchell-festményt. Az 1955-ben született Untitledet (Cím nélkül) korábban soha nem volt kiállítva nyilvánosan, míg az ugyanabban az évben festett City Landscape (Városi táj) korábban kétszer is szerepelt különböző kiállításokon, ám a vásárlás óta eltelt csaknem hetven évben kizárólag az egyetem polgárai élvezhették azokat.
Az intézmény most árverésre adta a két képet, hogy az értük kapott pénzből – mint ahogyan alkalmanként a gyűjtemény más darabjainak eladásából is – további kutatásokat finanszírozzanak. A két tétel november 19-én a Christie’s New York-i, Rockefeller Center-beli árverésén kerül kalapács alá; az Untitledért a szakértők 9–12 millió dollárt (3,437–4,583 milliárd forint), a City Landscape-ért pedig 15–20 millió dollárt (5,729–7,639 milliárd forint) várnak. Csak összehasonlításul: Mitchell jelenlegi aukciós csúcs-ára 29.160.000 dollár; ennyit 2023 novemberében fizettek egy 1959-es, ugyancsak Cím nélküli festményéért a Christie’s New York-i árverésén.
Két nappal később a Christie’s egy újabb kiemelkedő tételt kínál aznap esti, ugyancsak a Rockefeller Centerben tartandó licitjén: Jean-Michel Basquiat 1982-ben papírra olajkrétával rajzolt nagyalakú, 161,3×111,8 centiméteres Cím nélküli figurájáért – amelyet az 1990-es évek eleje óta ugyanabban a magángyűjteményben őriztek, és most onnan érkezik ismét a nyilvános műkereskedelembe – előzetesen 20–30 millió dollárt (7,639–11,459 milliárd forint) remél kapni a ház.
És akkor már csak a rend kedvéért: Basquiat aukciós rekordja 2017 májusa óta 110.487.500 dollár (akkori árfolyamon 30,500 milliárd forint); az előzetesen 60 millió dollárra becsült képért 57 millió dolláron indult a licit, a leütés pedig 98 millió dollárnál történt. Ami talán még érdemes lehet tudni, hogy ezt a képet elkészülte után a művész galeristája 5000 dollárért adta el, majd 1984 májusában a Christie’s New York-i árverésén 12–18.000 dolláros becsérték után 19.000 dollárért vette meg új tulajdonosa, aki egészen a 2017-es újraeladásig birtokolta a festményt – amivel tehát igencsak nem járt rosszul.
(Hogy az absztrakt-nonfiguratív művészet alkotásai hogyan szerepelnek a világ árverésein, illetve hogy miért érnek el esetenként kifejezetten kiemelkedő összegű vételárat – néha sokkal magasabbat, mint a klasszikusok műveié –, arról a blog szerzőjének 2018-ban a Typotex Kiadónál megjelent Ilyet én is tudok – Sokmilliós művek kalapács alatt című kötete nyújt alapos hátteret az érdeklődőknek.)